Hugos bygger drömfordon

Publicerad: 2010-12-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Det råder full aktivitet i produktionslokalen i Vetlanda. Men för familjen Hugosson handlar det inte om någon massproduktion. Nej, här är det ledorden kärlek, hjärta och hjärna som gäller.   Hela sagan bakom Hugos Husbilar inleddes som hobbyverksamhet 1989 då far och son, Åke och Torbjörn Hugosson hyrde en liten anspråkslös lokal med syfte att kunna...

Det råder full aktivitet
i produktionslokalen i Vetlanda. Men för familjen Hugosson handlar det inte om
någon massproduktion. Nej, här är det ledorden kärlek, hjärta och hjärna som
gäller.  

Hela sagan bakom Hugos
Husbilar inleddes som hobbyverksamhet 1989 då far och son, Åke och Torbjörn
Hugosson hyrde en liten anspråkslös lokal med syfte att kunna skruva med bilar
och campingfordon. Men det är historia nu. Idag bygger de drömfordon åt sina
uppdragsgivare och de tummar inte en millimeter på det optimala hantverket.

– Men det har självklart
inte alltid varit så. Vi började i liten skala med VW-bussar och LT 31:or och
en av de första husbilarna vi sålde var en glasfiberkaross på ett Fiatchassi,
säger Torbjörn Hugosson samtidigt som han visar Husvagn & Camping runt
bland alla pågående projekt.

Nu är man dock långt
ifrån att bygga vidare på de klassiska VW-bussarna, istället är det oftast
storslagna husbilar med körkortstillhörighet C som gäller.
– Vi har väl egentligen
ingen direkt specifik kundkrets utan det kan handla om allt från
motocrossfamiljen och deras specifika kravlista med stort utrymme bak för
motorcyklarna till den resande säljaren som har sin syn på hur inredning och
planlösning ska vara. Det finns även de som vill ha extra allt med riktigt trä
och det finns de som vill ha det mer spartanskt, förklarar Torbjörn Hugosson.

Hugos bygger drömfordon
Gediget hantverk är A och O för Hugos Husbilar.

Medan vi tittar till
detaljerna på vissa finsnickerier i en av husbilarna förklarar han att de
lägger ungefär ett par tusen arbetstimmar på en husbil av det större slaget. Så
önskas snabb leverans, ja då har man kommit lite fel. Det är inte så att
produktionen går i maklig takt, men vill kunden ha det skräddarsytt enligt egna
önskemål, ja då tar det också tid. Det är som sagt inte massproduktion som
gäller hos Hugos.

– Många av våra kunder
har en idé hur det ska se ut och de har själva skissat en planlösning. En del
har varit inne i någon av våra andra husbilar och sett vad vi har gjort
tidigare och sedan tar de idéerna med sig därifrån, förklarar Torbjörn Hugosson.
Godsakerna som kunderna
önskar varierar självklart. Men en dieselvärmare på 5 kw, specialisolerade
fönster direktimporterade från Kanada, 90 millimeter tjockt
golv med fem värmeslingor precis som i ett hus är bara ett axplock vad som kan
hamna på arbetsordern.
– Jag glömde värmen på över
natten när vi jobbade med en husbil och jag minns att det var 18 minusgrader
ute när vi skulle börja jobba morgon efter. Då var det 27 grader inne i
husbilen, säger Torbjörn Hugosson och lägger till ett brett leende.

Ute på gården står en
husbil som Hugos Husbilar byggde enligt speciella önskemål för tio år sedan åt
en rullstolsburen kund. Den har både baklyft och dragkrok, den senare för att
kunna koppla på fiskeflotten.
– Nu har kunden kommit tillbaka
och nu vi bygger en ny husbil åt dem, säger Torbjörn Hugosson stolt.

En annan av de
återkommande kunderna är Per Blom, vars dotter Johanna tävlar i SM i motocross.
– Vi beställde vår tio
meter långa MB Atego i början på 2004 och i april 2006 stod den klar. Men vi hade
som prioritet att det fick ta tid, vi hade inte bråttom. Arbetet inleddes med
att vi fick se en ritning som redan fanns, sedan modifierade vi själva efter
eget tycke och smak. Nu fyra och ett halvt år senare är känslan i vår husbil
fortfarande kanon även om vi uppdaterar husbilen från år till år hos Hugos. För
även om Johanna inte kommer att köra motocross hela livet så kommer vi i varje
fall att campa hur länge som helst, erkänner Per Blom.

Hugos bygger drömfordon
En an Hugo Husbilars kunder är Per Blom som åker runt i landet med dottern Johanna tävlar i SM i motocross.

Totalt är det tio
personer som är anställda på familjeföretaget Hugos Husbilar och mellan tumme
och pekfinger bygger de fyra till fem husbilar per år.
– Marknadsföring och att
synas är kanske inte vår bästa bit direkt, erkänner Torbjörn Hugosson utan
omsvep.Men djungeltrumman
fungerar bra den också. För skräddarsyr man exklusiva fordon som Hugs Husbilar
gör ger det också ett eko ut på marknaden. Hit kommer nämligen inte de kunder
som snabbt vill ha en husbil inför kommande sommarsemester. Hit kommer istället de
som i lugn och ro kan vänta ett antal månader och till sist njuta av semestern
i en husbil som inte liknar någon annans. För hos Hugos Husbilar
skräddarsys fordonen helt efter kundens egna önskemål.

(I bilden överst syns hela familjen Hugosson
med sönerna Peter och Torbjörn i förgrunden och med pappa Åke och mamma Yvonne
i det bakre ledet.)

Rulla till toppen