Plötsligt händer det – den frasen används som reklam för en skraplott. Lika plötsligt som du kan vinna på en lott kan du få punktering, och det är inte alltid kontroll av däcken hjälper. Så kallad pyspunka är den mildaste varianten, du kör på något vasst och däcket töms långsamt på luft. Du märker det vid körningen och då är det bara att stanna på första lämpliga ställe. Finns det en parkeringsficka eller biväg ska de användas, annars är du hänvisad till vägrenen.
En däckexplosion beror i många fall på dåliga däck, ofta alldeles för gamla däck som torkat och sedan spruckit med en explosion då de utsatts för hård och långvarig belastning. Här kommer punkteringen som en överraskning, men ta det kallt. Sänk farten och stanna på första lämpliga ställe.
Du kan också få punktering av yttre påverkan, exempelvis om fjädern till framhjulet på husbilen går av och den vassa kanten nöter hål på insidan av däcket. Samma förfaringssätt gäller här – stanna på första lämpliga ställe.

Det går att förbereda sig på punkteringar på flera sätt. Det första är att ha ett reservhjul med sig, i bra skick och med luft.
Nästa bra-att-ha pryl är en domkraft. En riktig garagedomkraft tar liten plats i bagageutrymmet och kommer att vara en välkommen vän i nöden. Tänk på att domkraften ska klara av husbilens vikt. Husvagnar har sällan egna domkrafter, men försök inte hissa husvagnen med hjälp av stödbenen. De klarar helt enkelt inte av det.
Hjulet måste demonteras och ett vanligt fälgkors fungerar i allmänhet dåligt. Då är det bättre att ha med en hylsa i rätt dimension, en förlängare och ett långt skaft. Det finns till och med speciella hjulmutterskaft att köpa.
För din egen säkerhet ska du även ha med en varningstriangel, en varselväst och någon form av belysning, exempelvis en ficklampa.

Det var förberedelserna. Om du nu får punktering och måste stå i vägrenen, då ska varselvästen på direkt, varningsblinkers startas och varningstriangeln ställas ut cirka 100 meter bakom fordonet. Är det mörkt ute ska positionsljusen vara tända och gärna även innerbelysningen.
Kontrollera varför du fått punktering. Är det, som i exemplet ovan, en fjäder som nött hål är det bärgning som gäller. I andra fall är det bara att byta hjulet. Börja med att lossa hjulmuttrarna, som enligt lagen om alltings jävlighet förmodligen sitter bergfast. En dusch med rostlösande olja samt att vänta en tid kan hjälpa.
Domkraften ska lyfta i en balk, aldrig i golvet, och ska pallas under med exempelvis en bräda om den står på grus. Hissa upp vagnen och demontera muttrarna helt, byt hjul, dra fast muttrarna och sänk domkraften. Hämta varningstriangeln och kör vidare. Glöm inte att efterdra hjulmuttrarna efter fyra till fem mils körning.





