Säker, rolig och prisvärd bil

Tittar man noga på bilens strålkastare kan man se flera reflektorer innanför lyktglasen. Var och en av dem kan styras manuellt för optimal ljusbild – utan att blända mötande.

Säker, rolig och prisvärd bil

Publicerad

OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 2,0 CDTI • Söker ni en bekväm långfärdsbil med fina dragbilsegenskaper och packad med modern teknik är detta en intressant modell. Den får dra 1 700 kilo, dieselturbon på 170 hästar förbrukar strax över en halv liter per mil (utan vagn) och du får in cirka 500 liter bagage under insynsskyddet i bagageluckan.

Bilen är komfortabel med justerbar stol och ratt. Det är enkelt att hitta rätt körställning både för korta och långa, och med automatlådan i läge drive och assistanssystemen aktiverade är det lätt att trivas med bilen. Svårt med fickparkering? Bilen kör själv in på p-fickan, både i vinkel eller efter en trottoarkant. Jobbigt med telefoner och nycklar? Glöm det.

Bilen nöjer sig med att nyckeln ligger i fickan, startar gör man via knapptryckning. Telefonen med Blue Tooth aktiverad ringer, eller så svarar du automatiskt via bilens radio och display.

Opel Insignia Sports Tourer är rolig och säker att färdas i.

Strålkastarna har automatiskt helljus som bländar av i rätt tid och med rätt reflektor för att du skall se så mycket som möjligt utan att den du möter bländas. 

Jo, det är en mycket bra reskamrat som går mjukt och stadigt, och har kraft nog för att med eller utan vagn hålla jämn fart. Stolarna är mycket bekväma, automaten jobbar utan märkbara växlingar och sikten är bra, både framåt och bakåt. Backkameran gör kopplingen av släp enkel, bilden är skarp, utan fördröjning. Med hjälp av avancerad datateknik visas en uppifrånvy över bilen vilket ger mycket bra hjälp i trånga trafikmiljöer.  

 

Bagageutrymmet är inte jättestort men flexibelt.

Baksätet går att fälla för att öka bagagerummet, från 490 till 1 450 liter. Dragkroken är fällbar och sitter normalt innanför den bakre kofångaren. För att få fram den krävs att man går ner på knä, sticker in huvudet under bilen för att hitta handtaget och sedan rycker till. Då fälls kroken ut. Ett handhavande som inte är genomarbetat, vem vill leta efter kroksnöret en smutsig vinterdag? Det blir nog som för oss, har man väl fått ut kroken lär den få sitta där tills man kör bilen på torra rena vägar igen.

Baksätet är lite rymligare än på förra generationen.

Vi körde bilen en relativt kort sträcka men på riktigt hala vintervägar, och inte någon gång kändes vi oss osäkra. Bilen klarade alla normala situationer, vid ett tillfälle hade vi lite svårt att starta i snöigt motlut. Vi lät hjulen spinna på lite lätt och tack vare den elektroniska differentialeffekten fördelades drivningen mellan de bägge framhjulen och ganska snabbt kom vi iväg.

Vi njöt i fulla drag av den eluppvärmda ratten. Däremot var vi inte lika glada åt den kalla skinnklädseln som tog lite för lång tid att bli varm för att vi skall välja läder som bästa klädselalternativ. Det finns en inbyggd dieselvärmare att värma kupén med, och därmed även stolarna, men det kräver både planering och framförhållning, egenskaper som inte alltid utnyttjas.

När vi återlämnar bilen konstaterar vi att Opel Insignia Sports Tourer är en mycket bra dragbil som genom hög teknikutrustning och med fina vägegenskaper är både rolig och säker att färdas långt i. Den
är dessutom prisvärd. Många liknande bilar kostar betydligt mer, i synnerhet med all den utrustning vår bil har i Businesspaketet.

Föramiljön är fylld av tekniska finesser och displayen kan ge en omfångsrik insyn i bilens olika system.

OPEL INSIGNIA SPORTSTOURER 2,0 CDTI

Pris: Från ca 237 900:-, visad bil 299 900 :- (Businesspaket)
Årlig skatt: 3 163:-
Motor: Turbodiesel 2,0 l 170 hk automat
Längd/bredd/höjd: 500/186/177 cm
Antal passagerare: 4
Lastutrymme: 490 – 1 450 l
Tjänstevikt: 1 772 kg
Totalvikt: 2 270 kg
Max släpvikt: Med körkort B: 1 230 kg. Med B96/BE: 1 700 kg
Bränsleförbrukning blandad körning: 5,7 l/100 km. Med vagn under testdagarna: 9,0 l/100 km. (obs korta körningar)

FYRA OLIKA MOTORER

Bilen kan fås med fyra olika motorer med olika trimningsgrad, två bensinare och två dieslar. Bensinmotorerna är på 1,5 liter respektive 2,0 liter. Effektuttagen är 165 respektive 260 hästar. Dieselmotorerna är på 1,6 liter och på 2,0 liter. De levererar 136, 170 eller 210 hästkrafter.
Dessutom kan man välja automatisk växellåda med 8 växlar eller en manuell 6-växlad.
Top-of-the-line är: 2,0 CDTI BiTurbo. Det är en modell med 210 hästar och 8-växlad automat med fyrhjulsdrift, automatisk Start/Stop vid rödljus eller andra småstopp.

On
Off

3 kommentarer

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206