Det är lätt att bli slentrianmässig och koppla på vagnen som man alltid har gjort. Men inför varje ny resa är det värt den lilla möda som krävs för att koppla säkert.
Många rycker i draghandsken för att se om den sitter på kulan. Ett säkrare sätt är att veva ner stödhjulet tills den lyfter upp bilen och därmed kan du vara säkrare på att handsken inte kommer att släppa från kulan.
Bromsvajern ska dras åt runt dragkroken eller på avsedd plats, och ligga på ett sådant sätt att den inte kan ta i vare sig marken, dragstången eller bilen. Även elkabeln ska läggas så den inte kan fastna eller skava under färd.
Handbromsen ska givetvis också testas. Dra åt den rejält, kör bilen försiktigt framåt. Om handbromsen tar ska bilen niga i bakändan. Lägg i backen och kontrollera att den tar även åt det hållet.
Bromsen är viktig och ska i den bästa av världar testas varje gång vagnen kopplas efter bilen. Kör iväg med bra fart några meter och tvärbromsa. Vagnen ska stanna snällt och utan ”klonkande” ljud som kan antyda att påskjutsbromsen är sliten eller i behov av justering. Gå sedan ut och kontrollera påskjutsbromsens rörelsereserv, det vill säga hur mycket den skjutits ihop. En god tumregel är att bromsstångens längd ska vara minst 25 procent av längden då bromsstången är fullt utdragen. Här kan handen och ögonmåttet användas som mätinstrument.
Glöm inte att kontrollera vagnens belysning, även bromsljus, varningsblinkers och i förekommande fall även backljus.
Till sist – glöm inte att hissa upp stödhjulet och dra fast det ordentligt före avfärd.




