Efter flera säsonger med husbilar i stort fokus är campingfordonsbranschen överens om att trenden för 2019 pekar på frammarsch för husvagnarna. Det är ingen nyhet att campingfordonsindustrin går mot större och lyxigare husvagnar och husbilar.

Även där kan det komma att ske en och annan förändring. På redaktionen har vi mottagit en mängd telefonsamtal och mail som vittnar om att intresset för små så kallade ”resevagnar” ökar lavinartat. Och det handlar inte bara om nybörjarna som kikar på sin första husvagn.
Nej, det visar sig även att erfarna husbilscampare har återgått till husvagn med följande motiveringar:
• Billig i inköp
• Undviker de nya, kostsamma skattereglerna
• God grundutrustningsnivå

• Låg vikt – håller ned bränslekostnaderna
• Tar liten plats
• Enkla att rangera
• Behöver inte ha med campingfordonet överallt
• Frigör pengar, när man byter in husbilen
• Tar oss tillbaka till campandets grundidé
På den svenska husvagnsmarknaden handlar det totalt om 40 husvagnar som underskrider 225 000 kronor. De allra flesta av dem är små, lätta och resevänliga husvagnar vars totallängd är under sju meter inklusive dragstång. Emellertid finns det undantag, som hos Dethleffs och Weinsberg. Vilken modell och planlösning passar er?

VARUMÄRKEN
Ny husvagn under 225 000 kronor. Finns det då anledning till oro att man köper en produkt som lämnar en hel del ytterligare att önska? Nej, de sju olika varumärkena är välkända och erfarna husvagnstillverkare. Det mesta i utrustningsväg finns, men kanske inte extra lyx som exempelvis vattenburen värme, AES-kyl och gasolugn.
DRAGBIL OCH VIKTER
På registreringsbeviset finns uppgifterna hur många kilo personbilen får dra. Är ni tveksamma vad som gäller har transportstyrelsen.se en släpvagnskalkylator som hjälp. Skriv in regnumret på personbilen och husvagnen. Grönt ljus betyder ok, gult ljus ok med vissa begränsningar medan rött inte är godkänt.

