Provkört: Audi e-tron – dragplåstret

Publicerad: 2019-07-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Elbil och husvagn. Allt är möjligt men det gäller att njuta av färden och att uppskatta de många vilopauserna.

EN SUV OCH EN HUSVAGN. Man ser det hela tiden under sommarhalvåret, inget konstigt med det. Men detta är en elbil. Då blir det genast lite knepigare. Inte många elbilar har dragkrok och ännu färre har en dragkapacitet som faktiskt kan dra en normalstor husvagn.

Audi e-tron har dragkrok som tillval (7 200 kronor) och dragvikten är max 1 800 kilo. Dragkroken är avtagbar och finns under bagagerumsgolvet. Nedanför det elbilsnakna bakstycket ploppar man i kroken och fäller ned elkontakten.

Helt plötsligt får e-tron ett mer vanligt utseende. Som vilken suv som helst, minus avgasrören.

Vagnen som vi lånat av Caravanhallen i Södertälje är en Adria Adora 512 UL med en tjänstevikt på 1 210 kg. Den är 2,30 meter bred och 7,06 meter lång. En ganska typisk husvagn i Sverige alltså.

Provkört: Audi e-tron – dragplåstret
Virtuella backspeglar är mer coola än praktiska.

E-tron är en utmärkt dragbil. Den höga tjänstevikten ger en stabil färd även när det blåser och den omedelbara kraften finns alltid tillgänglig. Ingen automatlåda som måste tänka efter eller leta upp rätt varvtalsregister för att hitta dragkraft. Den finns alltid där. De kraftoberoende axlarna gör sitt för att stabilisera färden och man upplever aldrig att det sliter i drivlinan när man kör över ojämnheter.

Husvagnsproffset Urban Lindgren på Caravanhallen tyckte att dragkroken satt något lågt men trots adaptiv luftfjädring har e-tron ingen nivåreglering på bakaxeln. Vi märkte dock inte av att det skavde över ojämnheter eller vägbulor.

Så klart finns det också nackdelar. En av dem är den höga tjänstevikten (2,6 ton) som gör att husvagnsfärder kräver mer än ett B-kort för en normalstor vagn. En annan är de virtuella backspeglarna som inte går att ställa om. Bilden från de digitala backspeglarna visas i separata, sju tum stora OLED-skärmar på insidan av de främre sidodörrarna.

Provkört: Audi e-tron – dragplåstret
Dragkroken är avtagbar och finns under bagagerumsgolvet på Audi e-tron.

Den största nackdelen är att förbrukningen faktiskt skjuter i höjden. Under vår fyra mil långa testrunda ökade den med hela 51 procent! Då körde vi en del 50-sträcka, men mestadels landsväg (skyltad 70–80 km/h) och till sist även en mil motorväg. Snittförbrukningen landade på 36,9 kWh vilket ger en praktisk räckvidd om drygt 20 mil med fullt batteri att förhålla sig till när man ska iväg på campingtripp.

Tur att man har ”huset” med sig för det lär bli en del stopp om man måste åka långt. I gengäld kan man njuta av en behaglig färd hela vägen fram.

Rulla till toppen