Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

Shoppingområdet inramas av vackra parkområden. INFÄLLD BILD: För att kunna njuta av det fantastiska landskapet i Österrike måste man stanna då och då.

Husvagn i Europa: När resan är mödan värd

Publicerad

Är det värt 30 timmar bakom ratten för att kunna parkera husvagnen vid Medelhavets strand? Tveklöst ja! De varma dagarna och ljumma nätterna i Cavallino utanför Venedig lockar till uppoffringar, den isiga, tolvgradiga "julivärmen" i Trelleborg som slår emot oss efter några veckor på kontinenten är skäl nog.

Det kostar både tid och pengar att uppleva konstant, riktig sommar, där temperaturen aldrig går under 20 grader ens på nätterna. Efter en normalkylig svensk sommar 2019 kanske det är dags att börja planera för varmare breddgrader med husvagnen eller husbilen nästa år. Häng med på en 427-milatur till Union Lido vid Adriatiska havet.

Resan dit

Från vår villagata i Sollentuna till färjeläget i Trelleborg är det 67 mil. Men det ösregnar när vi ger oss av och det heta Europa hägrar. Efter fem–sex timmars sömn på färjan till Rostock i Tyskland ligger autobahn och väntar på oss. Siktet är inställt på att klara de återstående 135 milen på två dagar.

Det betyder 71 mil första dagen till Ingolstadt, där vi måste vara framme före tio på kvällen, då bommen faller för natten på campingen.

Husvagnskylen är välfylld med svensk mat och raststoppen var tjugonde mil går smidigt och lätt utan köande på stressiga vägkrogar längs autobahn. Men vid lunch uppstår ett litet missöde. Det rinner varmvatten ut på golvet när pastavattnet hälls ned i vasken. Det visar sig att avloppet inte är riktigt tätt. Fram med verktyg och snabbfix innan resan kan fortsätta.

Med hjälp av GPS är det lätt att välja rätt fil vid stora motorvägskorsningar.

Klisterlappen i framrutan är nödvändig i Österrike –
annars blir det dryga böter.

De många tyska vägararbetena är inget större problem för oss, eftersom farten oftast ligger kring 80 km/h. Tolv timmar efter start rullar vi in på nattcampingen i Audis hemstad i Bayern.

Sista resdagen kör vi 65 mil genom tre länder. Bedårande vackra vyer men bakom ratten gäller det att ha blicken på vägen och den täta trafiken i båda filerna framåt.

Plötsligt ramlar en husvagnsspegel av på körbanan. Skruvarna har gängat upp sig och spegeln mosas under bakomvarande bilar. Det finns ingen chans att stanna – och vi har andan i halsen när tyska snabbåkare far förbi de närmaste milen. Men inget händer. Lite senare under resan skaffar vi en ny husvagnsspegel.

Nu gäller det att köpa "Vignette" och klistra i framrutan inför turen genom Österrike. Detta är beviset på att man betalat vägavgifterna. Det kostar en hundralapp åt varje håll förutom tunnelavgifter på 130 kr. Missar man att köpa klisterlappen blir det flera tusenlappar i böter.

Väl inne i Österrike avlöser tunnlarna varandra i rask takt – de längsta är uppåt en mil långa. Här känns det bra att vi har sprillans nya däck på vår husvagn. Punktering i en motorvägstunnel skulle orsaka trafikkaos. Vi undviker det berömda Brennerpasset och kör Tauern Autobahn, som inte frestar på ekipaget lika hårt med tunga backar.

Säkerheten är hög vid entrén – alla kontrolleras både vid ut- och infart.

GPS-navigationen (via mobiltelefonen) visar oss hela tiden var vi är och hur långt det är kvar. På de stora vägarna fungerar telefonkartorna bra (Waze och Google maps), men i det mindre vägnätet hamnar man ofta på irriterande smala vägsnuttar utan att det är meningen. Därför är det bra att komplettera med en vanlig karta för att få överblick.

Framåt midnatt dag tre har vi avverkat drygt 200 mil från Sollentuna. Nu är vi framme vid Union Lido – klassad som en av de finaste och mest kompletta campinganläggningarna i Europa.

På plats vid Medelhavet

Det är de ljumma, mörka kvällarna med 25–30 graders värme, som är grädden på moset när husvagnen väl står uppställd på sin plats – med vatten, el och avlopp tillkopplat. Det är rent och fräscht i servicehusen och träden är välansade. Union Lido gör verkligen rätt för sina fem stjärnor.

Några nätter håller sig nattemperaturen uppåt 30 grader och då kan det bli svårt att sova. Det är inte tillåtet att köra AC på småtimmarna och vår fläkt ger knappt någon svalka alls. Men de flesta nätter har vi runt 25 grader och då sover man gott.

Cirka 10 000 människor ryms på det stora området under högsäsong.

Alessandro Sgaravatti leder de 500 anställda på Union Lido.

Union Lido sväljer 10 000 gäster och har en kilometer egen strand vid Medelhavet. I området finns butiker, restauranger och mängder av underhållning för alla åldrar – disco för barnen, tåg för de minsta, extrema vattenrutschbanor, en helt egen, avskild "dogcamp" som har både strand och pooler för den som vill ha hunden med sig på campingen.

– Det har blivit en succé, berättar Alessandro Sgaravatti, som äger och driver campingen tillsammans med en annan italiensk familj sedan starten på 50-talet. Vårt jobb är att med stor fingertoppskänsla följa livsstilstrender i Tyskland, Danmark och övriga EU för att ständigt tillfredsställa nya behov på semestern.

Han vägrar kalla utbudet "lyx" trots att man numera kan hyra gigantiska husvagnsplatser vid havet med avskilda solsängar och eget kök. Vi andra får nöja oss med cirka 100 kvadratmeter stora platser under de pedantskötta cypresserna.

Dog Camp har egen strand, egna pooler och restauranger. Hundparadis!

– Den som vill bokar och betalar i förväg. Men det går också bra att komma utan förhandsbokning och vänta in en ledig plats, säger Alessandro Sgaravatti.

– En spännande nyhet är att vi erbjuder privat middagssamvaro hemma hos italienska familjer. Man får mat och gemenskap hos folk här i grannskapet.

500 anställda ser till att allt flyter perfekt i den stora Union Lido-staden där alla gäster har ett elektroniskt armband som används vid in- och utpassering. 

Union Lido tar rejält betalt av sina campare. Två husvagnsveckor för två personer kostar nästan
10 000 kronor eller 706 kronor per natt. En familj i tält betalar drygt 1 100 kronor per natt för fem personer. Väljer man att bo i bungalow ökar prislappen till över 2 000 kronor dygnet, men då ingår både AC, diskmaskin och badrum.

Naturligtvis kan man få massage och spa-behandlingar.

Pizza smakar bättre i Italien.

Trots den höga prisnivån dras tusentals människor som magneter till den här platsen vid Medelhavet. Ett svenskt par som vi bodde granne med har varit här i 30 år, ett engelskt par berättar att de kommer tre gånger om året och har spenderat 45 somrar här!

Själva är vi "bara" uppe i vårt elfte besök, men både barn och barnbarn åker numera hit sedan flera år tillbaka. På sex år har priserna stigit en bra bit över 40 procent – mest på grund av den försämrade, svenska kronkursen.

Vädret och den höga servicenivån lockar mest. Men just under vårt besök kom en ovanlig hagelstorm som bucklade till både bilar och husvagnar. Vid det tillfället kom förtältet med sidostycken till sin rätt för att hålla störtskurarna ute. Mesta tiden användes tältet bara som soltak med alla de fyra sidostyckena borttagna.

Resan hem

Efter två underbara veckor är det dags att kroka på och dra hemåt. Vi väljer lördag–söndag som resdagar, eftersom långtradare hålls borta från vägarna då.

De första 20 milen genom Italien upp till Österrikes gräns går fint. Även den påföljande etappen genom Österrike flyter på utan problem – även om det känns drastiskt när temperaturen faller från 30 grader till tolv i Alpernas höga berg.

När vi närmar oss Salzburg och gränsen mot Tyskland möter vi tusentals semesterhungriga tyskar i husbilar och husvagnsekipage. I 15 mil fram till München är det intensiv trafik – ofta långa, stillastående köer.

Efter ännu en transitnatt i Ingolstadt drabbas även vi av kö-Tyskland. Vi sitter stilla i en timme söder om Nürnberg eftersom en olycka inträffat vid ett vägarbete. Framåt elva på kvällen når vi till sist Rostock och en nybäddad säng väntar på nattfärjan till Trelleborg.

Nästa morgon kommer ännu en temperaturchock: bara tolv grader i mitten av juli i Trelleborg. Vi konstaterar – aningen trötta – att den nästan tre veckor långa resan varit värd sitt pris trots att det ännu återstår 67 mil innan vi nått målet: Sollentuna norr om Stockholm.

SÅ MYCKET KOSTADE RESAN

427 mil med VW Tiguan/Kabe Briljant, 0,98 liter diesel/mil 6 394:- 
Vägavgifter Österrike 200:- 
Tunnelavgifter Österrike 260:- 
Vägavgifter Italien – totalt ca 40 mil 430:- 
Övernattning Ingolstadt, Tyskland (två nätter) 740:- 
Union Lido, Italien (14 nätter, två personer) 9 888:- 
Färja Trelleborg-Rostock, tvåbäddshytt 4 909:- 
Totalt 22 821:- 

 

Få svenskar på Union Lido


Bara 175 av
Union Lidos 9 600 gäster kommer från Sverige. Från Danmark kommer 1 804 gäster. Varför lockas så få svenska campare av värmen vid Medelhavet?

Vi lät frågan gå till frilansskribenten Torbjörn Stålenhag, som specialiserat sig på att skriva om husbilar och husvagnar.

– De husvagnar som säljs i Sverige är mer tänkta som semesterbostäder än att vara resevänliga. De är stora, tunga och bökiga i hetsiga, europeiska trafikmiljöer. Därför stannar man hellre inom Sverige med sin husvagn och använder den mer som fritidsbostad än som ett rullande hem. En resa till Medelhavet tar tre–fyra dagar i anspråk och våra svenska husvagnsägare är inte beredda att satsa den tiden på en Europasemester. Däremot ser det helt annorlunda ut om man börjar titta på husbilsåkarna. De är mer rörliga med sina fordon, framhåller Torbjörn Stålenhag.

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

  • Naven – skatt på Kållandsö

    Naven – skatt på Kållandsö

    Vackert och välordnat, ja helt enkelt en ställplats att njuta vid. Så kan Ställplats Naven, på Kållandsö i Vänern, beskrivas. Husvagn eller husbil är egalt, men gör dig besväret att upptäcka denna skatt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-11-19 07:54

  • Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Ett hundratal vagnar räknade Volvo med att sälja redan första året. Företagets campingvagn, som tillverkades i Småland, blev dock ingen succé, trots att den både var en husvagn, en släpkärra och en lekstuga. Efter endast 53 exemplar lades tillverkningen ner.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-11-17 07:34

  • Modellnytt 2022 (del 1)

    Modellnytt 2022 (del 1)

    Som bekant tog Coronapandemin ett fast grepp om världen. Det har emellertid inte hindrat husvagns- och husbilsindustrin från att gnugga geniknölarna – snarare tvärtom. Bürstner kommer med en "uppblåsbar alkov" medan franska Rapido lanserar jubileumsmodeller. Dess syskonmärke Itineo har dessutom fått en ansiktslyftning som heter duga. Även på den svenska tillverkningsmarknaden har det hänt grejer, exempelvis blir Kabes instegsmodell Classic en Estate, medan Polar visar upp ett helt nytt yttre. Hjärtligt välkomna till den första delen av Modellnytt där ni kan botanisera bland tillverkarnas nya planlösningar och deras detaljförändringar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-28 08:10

  • Historik: Lödde husvagnar – ett livsprojekt

    Historik: Lödde husvagnar – ett livsprojekt

    De drömde om ett gemensamt projekt. Så kom det sig att Siw och Bengt Jacobsson startade Lödde Husvagnar år 1988 – utan någon campingerfarenhet. Kontakten med kunderna har hållit gnistan vid liv under alla år, men nu stundar ett generationsskifte i företaget.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-27 07:09

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206