Historia: Småland – ett husvagnsmecka

Publicerad: 2020-01-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Genom åren har det funnits en uppsjö av svenska husvagnsproducenter. Idag finns bara två kvar, om man inte räknar SMV som är en renodlad verkstad. Flera av de sedan länge svunna varumärkena koncentrerades till Småland. Hur kommer det sig? Det visar sig kanske i denna genomgång av de småländska fabrikaten.

Fotnot: Detta är alltså de husvagnsmärken som byggts i Småland. Några av dem är relaterade till varandra och byggdes i samma fabriker vilket delvis påverkar antalet. 

Historia: Småland – ett husvagnsmecka
Kabevagnar har varit synliga på våra vägar sedan urminnes tider.

Kabe 


(1958–)

Från Tenhult utanför Jönköping kommer det än idag kvarvarande fabrikatet som tillverkar husvagnar och husbilar med den röda dekoren. Redan 1958 byggde Kurts Blomqvist sin första vagn med namnet Kabe Komet.

1963 bildades företaget Kabe Husvagnar och resten är historia. Inte nog med att man bedrivit tillverkning av husvagnar, man har också utvidgat med husbilar, startat uthyrningsverksamhet, lastbilsåkeri och byggt både villavagnar och byggbaracker. Och idag kan man verkligen säga att Kabe ”Is still going strong”. 

Historia: Småland – ett husvagnsmecka
Smålandsvagnen hade en interiör i vitmålad ek.
Historia: Småland – ett husvagnsmecka
Kanon-Kurt i Ludvika och grundarna.

Smålandsvagnen 


(1987–1995)

Två avhoppare från Öggestorp-fabriken, Staffan och Christer Carlsson påbörjade egen husvagnstillverkning 1985. På Elmia-mässan samma år visades en första modell som hade namnet 525 och en inredning i vitmålad ek.

1987 kom tillverkningen igång på allvar och i samband med detta fick vagnarna också en marinblå färgsättning utvändigt. Boggievagnen 600 tillkom senare. 1990 gick företaget i konkurs, men med nya ägare och friskt kapital lyckades man arbeta vidare i ett år till innan den var ett faktum 1991. Nya modeller tillkom, bland annat enkelaxlade 585 och flaggskeppet 640. 1995 stängde fabriken.

Smålandsvagnen blev aldrig någon succé och det kanske hade sina förklaringar. Husvagn & Camping testade ett par Smålandsvagnar genom åren och bristande kvalitetskänsla var en av förklaringarna till ett ganska halvdant intryck. Likväl kan också 1990-talets finanskris ha bidragit till fabrikens undergång.

Historia: Småland – ett husvagnsmecka
Smålandia var Sävsjös instegsmärke. Här är modellen 562 GL -86.

Smålandia 


(1985–1990)

Ytterligare ett märkesnamn som anspelar på småländskt ursprung. I början av 80-talet lanserade Sävsjö en serie vagnar med lägre utrustningsnivå men med samma värmesystem och isolering. Dessa byggdes i Sävsjö och hette till en början Sprite men år 1985 döptes de om till Smålandia. Tre modeller, 450, 500 och 562 boggi erbjöds till en början och senare tillkom fler. 1990 blev Smålandia en modellserie i Sävsjö-utbudet och året efter försvann namnet helt. 

Historia: Småland – ett husvagnsmecka
Sävsjö 470 från -77, den första modellen från Sävsjö.

Sävsjö


(1977-1999)

Trots sitt namn taget från en småländsk by, kommer idén till Sävsjö från Storbritannien, närmare bestämt från Newmarket på Sprite-fabriken. Efter stora framgångar i Sverige där man i början av 1960-talet var marknadstvåa, började Sprite halka efter i försäljningen på 1970-talet.

Lösningen på detta var att starta egen tillverkning i Sverige för den svenska marknaden. Vagnarna fick namnet Sävsjö och till en början planerades en årsproduktion på 450 stycken. 1987 köptes märket av Polar som bildade koncernen Polar & Sävsjö. Sävsjö blev då ett exklusivare alternativ till Polar-produkterna. 1991 flyttade tillverkningen till Polar-fabriken i Dorotea där man tog fram modellen Euroline.

Under 1990-talet sjönk försäljningen av Sävsjö, troligtvis påverkat av finanskrisen. 1999 valde Polar att lägga märket Sävsjö i malpåse.

Historia: Småland – ett husvagnsmecka
President 650 var den största och sista modellen.

Öggestorp


(1963-1995)

Att en husvagn fått namn efter ursprungsorten är ett intressant fenomen som förekommit ett antal gånger. I småländska Öggestorp påbörjades husvagnstillverkning 1963 men då under namnet LBE-vagnen.

Namnet Öggestorp antogs 1968 och produktionen överlevde fram till 1995. Den var alltid jämförelsevis småskalig och först i mitten av 1980-talet lyckades man uppnå en årsproduktion på över hundra vagnar. 1990 var denna uppe i hela 250 vagnar.

Öggestorp blev kända som kvalitetsvagnar med modellnamn som antydde att de var något extra, exempelvis Baron, Drabant, Suverän och President. 1994 lanserades lättviktsserien Collibri med modellerna 500 och 560. Tyvärr var konkursen ett faktum året efter.

Rulla till toppen