Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965

Publicerad: 2020-03-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Kvalitetsfordon från Sverige, Tyskland, Italien och Frankrike tillhör vanligheterna i campingbranschen. Slovenien då? Jodå, Adria har funnits med sedan närapå urminnes tider.

Historiskt kickade framgångssagan igång våren 1965. Då drog maskinteknikern Martin Sever och IMV:s ledande man Jurij Levicnik i gång projektet att bygga en husvagn till beställaren Karl Wilhelm Karlsson (första återförsäljaren i Skandinavien). Två månader senare var den klar. 

Husvagnen fick namnet Adria 375 och Martin Sever körde själv över 200 mil för att leverera vagnen till en mässa i Stockholm. Sedan var bollen i rullning…

Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Ekipaget som färdades över 200 mil för att nå slutdestinationen – mässan i Stockholm. Ur-Adrian 375 med Martin Sever bakom ratten i en DKW AU 1000.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Husvagnsindustrin tände en strimma av ekonomiskt hopp för arbetarna i den slovenska regionen Dolenjska. Redan 1970 tillverkade de 12 000 vagnar och merparten av dem gick på export. Bilden är från 1978 då tillverkningen bestod av fem serier, fördelat på 14 modeller och 22 planlösningar.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
På bilden ses modellen 380F som redan då (1976) genomgick tuffa prov från snö och kyla bland alptoppar till sand och grus i Sahara. Detta år var Adria trea på listan över de mest sålda husvagnarna i Frankrike.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Första husbilen som Adria byggde kom till 1982 och lanserades i samband med en mässa i den serbiska huvudstaden Belgrad. Husbilen var designad av Georg Gedl och tillverkades i två storlekar, 420 (620 centimeter) och 450 (650 centimeter). Bilarna byggdes på ett chassi från Renault och hade 68 hästkrafter under huven.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
1986 flyttades produktionen till en ny fabrik i staden Novo mesto. Till en början var endast husvagnsproduktionen förlagd till denna plats. Något senare hamnade även husbilarna på produktionslinan. I nästan 20 år skedde tillverkningen i denna fabrik.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Den fjärde generationen husvagnar från Adria lanserades 1988 och fick namnet Forma. Den hade ett betydligt mer aerodynamiskt frontparti samt en flerfärgad strajpning. Samma år designade Marjan Paternoster en ny logotyp för Adria.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Husbilsmodellen Stargo var den första som Adria gjorde med chassi från Mercedes-Benz. Alkovmodellen var först ut, sedan lanserades även en halvintegrerad modell.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Adrias första ”plåtis” kom till via ett projekt tillsammans med Pössl.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Ett jubileum skedde 1999 då husbil nummer 100 lämnar fabriken.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Första steget in i ett nytt millennium. På mässorna i Parma, Italien och Düsseldorf, Tyskland lanserades nya Adria Aura. En kraftigt uppgraderad modell med stor anknytning till premium.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
På konstmässan i Milano, Italien 2003 sågs denna kreation av cirka en miljon besökare.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
30 år efter första husvagnsmodellen 375 kom charmiga Action. En unikt designad husvagn som säljer bra än idag och har en egen klubb för Actionentusiaster.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
En succéfylld serie som har överlevt mer än tio år på den konkurrenskraftiga husbilsmarknaden. Så här såg den första Adria Matrix från 2009 ut.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Med den andra generationen helintegrerade husbilar tog Adria klivit in i premiumsegmentet. Premiär för serien Sonic var 2010.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Med Astella Glam Edition nådde Adria alla husvagnsresenärer som prioriterar det glamourösa framför ett mer spartanskt boende.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Sedan 2012 har Adria även varit involverade i det mytomspunna Dakarrallyt. Det med så kallade följebilar till KTM:s fabriksförare i stallet Red Bull Factory Team.
Adrias historia: I svenska hjärtan sedan 1965
Välkommen till nutid – och framtid. Ingen kan väl komma och säga något annat än att utvecklingen ständigt går framåt. Här en Adoramodell med ljuvlig vy från sky roof.
Rulla till toppen