Bjölseth – en riktig Norgehistoria

Publicerad: 2020-03-13   Uppdaterad: 2023-04-18

För 65 år sedan lades grunden till en norsk husvagnsindustri som uteslutande kom att kretsa kring ett enda namn: Bjölseth Caravan. Med tydligt fokus på kvalitet och ingenjörskonst av exceptionella mått blev det en 52 år lång historia som tyvärr har nått vägs ände. Det är trots allt fascinerande hur det kunde vara så länge. Här är Bjölseths historia.

Edvin Bjölseth försörjde sig som möbelsnickare i den verksamhet som hans far grundlade 1923. Verksamheten avvecklades på 50-talet till förmån för husvagnstillverkning, något som i 50-talets Norge väckte en del tveksamhet. Det begränsade utbudet av bilar och tillgång till vägar rimmade illa med husvagnskultur.

Den första husvagnen byggdes 1954 och hade beteckningen ”Hytta”. Karossen mätte 2,5 meter och prislappen var 3 000 norska kronor. 1955 var produktionen uppe i dussinet husvagnar. Efter några år förlängdes karossen till tre meter och 1962 kunde man erbjuda två modeller, Standard och De Luxe.

I mitten av 60-talet introducerades Bjölseth i Sverige via Sigam AB i Bromma. 1965 såldes 31 vagnar i Sverige.

Bjölseth – en riktig Norgehistoria
Likt många andra husvagnar hade Bjölseth runda former på 70-talet.
Bjölseth – en riktig Norgehistoria
Inredningen i de första Bjölseth-vagnarna var spartansk.

1969 gjorde Bjölseth ett tappert försök att förse sina husvagnar med en för dåtiden sällsynt uppfinning, nämligen golvvärme. Resultatet blev dock inte önskvärt då den icke beprövade konstruktionen torkade ut och därmed förstörde golvvirket. Detta år såldes 78 husvagnar i Sverige och importansvaret låg hos firman Cabina i Kristinehamn.

I mitten av 70-talet valde grundaren Edwin Bjölseth att dra sig tillbaka och driva ett lantbruk inte långt från fabriken. Svärsonen Odd Engebretsen tog över ansvaret.

1979 gick den svenska importen till Husvagn-Svensson i Lidköping. Bjölseth fokuserade trots detta i första hand på norska kunder och på hemmamarknaden intog man en andraplats i försäljningen, efter svenska Cabby.

Runt 1980, i ett tv-reportage från fabriken berättade Odd Engebretsen att Bjölseth lade större fokus på kvalitet än volymer och därmed byggde färre husvagnar än vad man hade kapacitet för, för att säkerställa hög kvalitet. Bjölseth hade alltid jämförelsevis få modeller och inga stora boggivagnar fanns i modellpaletten förrän 1983.

Bjölseth – en riktig Norgehistoria
1998 presenterades Bjölseth 790 som blev den största modellen som fabriken byggde.

1985 sågs för första gången en husbil i modellprogrammet. Den var baserad på en Mercedes 309 med dieselmotor. Till skillnad från husvagnarna såldes husbilarna direkt vid fabriken istället för via handlarna.

1987 rullade 725 husvagnar ut från fabriksportarna och den siffran kom att bli Bjölseths försäljningsrekord. 

1993 utvecklades ytterligare en husbilsmodell baserad på Fiat Ducato. I mars samma år avled märkets grundare Edvin Bjölseth. 

1998 presenterades fabrikens största husvagnsmodell någonsin, Bjölseth 790, med en total längd på över nio meter och en totalvikt på två ton. Året efter levererades den förmodligen genom tiderna dyraste norska husvagnen, en Bjölseth 650 M som såldes av Bil og Caravansenter AS till en köpare från Nederländerna. Priset blev cirka 385 000 kronor, en hög summa då.

Bjölseth – en riktig Norgehistoria
Bjölseth 650 var en populär modell som byggdes från 1997 till 2006.

Den 5 maj år 2000 lämnade vagn nummer 15 000 fabriken. 

Sensommaren 2006 presenterades 2007 års modellprogram, 600, 660, 690 och 790. Dessvärre han bara några veckor passera innan konkursen var ett faktum den 23 september.

Man försökte att hitta en potentiell köpare av verksamheten men lyckades inte. Idag drivs en husvagnsverkstad i fabrikens lokaler i Elverum.

Bjölseth – en riktig Norgehistoria
Bjölseth hade en ganska konservativ design interiört.
Rulla till toppen