Ofta behandlas flera husbilar samtidigt. Joakim Wallman, närmast, gör en glasbehandling medan Peter Beckman lägger Perma5ivebehandling. På den bortre husbilen polerar Gabriel Lönning taket.

Här blir fordonen som nya igen

Publicerad: 2020-04-02   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi har besökt Polema i Motala som lagar, lackar och polerar fritidsfordon. Med olika typer av behandlingar lyckas de åstadkomma häpnadsväckande resultat – även på äldre karosser.

Här blir fordonen som nya igen
Mats Olsson utför kvalitetskontroll innan leverans till kund.

”Det finns inga mirakel” sjöng Peter LeMarc i slutet av 80-talet.

Då hade han sannolikt inte hört talas om företaget Polema, som bland annat utför keramiska lackbehandlingar, renoverar akrylfönster, reparerar aluminiumfälgar samt lagar plåt,- plast- och lackskador. Med över 40 års erfarenhet lyckas företagets åtta medarbetare faktiskt uträtta något som kan liknas vid underverk.

– När våra kunder byter in fordon som vi har behandlat här brukar återförsäljarna bli mycket förvånade. Lacken ser ofta ut som ny, vilket höjer andrahandsvärdet. Den stora fördelen med vår lackförsegling är att den inte kräver några efterbehandlingar vilket gör att lacken håller sig fräscha under lång tid – upp till 6 000 mil vid rätt skötsel. Det är billigare och mer effektivt att göra lackförseglingarna när fordonen är helt nya, eftersom behandlingarna kräver en mindre arbetsinsats då, berättar Mats Olsson, vd och ägare av Polema.

Här blir fordonen som nya igen
Vänster: Strålkastarglas som blivit matt när klarlacken försvunnit. Höger: Efter slipning och klarlackering med UV-skydd.
Här blir fordonen som nya igen
Noel Lundqvist polerar husbilen med dubbelmaskin.

I huvudsak är det tre olika underhållsfria keramiska behandlingar som är mest populära. Dessa är lackförseglingarna Perma5ive Ceramic Coating och Gyeon Q2 Duraflex samt det keramiska glasskyddet Aquapel Glass Treatment som gör glasrutorna vattenavstötande och självrengörande.

– Många konkurrenter använder ett och samma medel när de behandlar ett helt fordon, men vi anpassar medel efter material. Kunden väljer själv om vi ska göra punktinsatser eller bearbeta hela fordonet. Vid det sistnämnda alternativet använder vi oss av sex–sju olika medel och polerar i flera steg.

– Vi är ensamma i Sverige om att ha fått certifieringen ”Premium Selection Center” inom Perma5ive Ceramic Coating. Både anläggningen och våra medarbetare är certifierade för de behandlingar vi erbjuder, berättar Mats.

Här blir fordonen som nya igen
Dekaler och gelcoat tar mycket stryk när kemprodukter med fosfater/salter används. Genom försiktig polering och Perma5ive-behandling förbättras utseendet avsevärt.
Här blir fordonen som nya igen
Bakljus före och efter keramisk behandling.

Hur går det då till om man vill göra en keramisk behandling hos Polema?

– Vi inleder alltid med att göra en okulär besiktning för att se vad som är möjligt att åstadkomma och vilka behandlingar som krävs utifrån de önskemål som kunden har. Sedan kommer vi med ett prisförslag, berättar Mats och fortsätter:

– Vi behöver ha fordonet hos oss i fem dagar eftersom behandlingarna måste härda. Många av våra långväga kunder lämnar (hus)bilen här och tar tåget hem, vi huserar nämligen endast tre minuters gångväg från resecentrum.

Här blir fordonen som nya igen
Skada som har lagats med spotrepair, utan demontering.
Här blir fordonen som nya igen
Här läggs en UV-grund, sista steget innan lackering.

Behandlingarna skyddar mot tvättrepor, vägsalt, luftföroreningar, kemikalier, UV-strålar, insekter och fågelspillning. Fordonen blir också anmärkningsvärt vatten- och smutsavstötande vilket gör tvättproceduren mycket enkel.

Polemas anläggning mäter 1 400 kvadratmeter uppdelat på en avdelning för personbilar, en reparationsdel, en lackeringsdel samt en hall för fritidsfordon där även fullhöjdsmodeller får plats.

Förutom behandlingarna kan Polema laga skador i plåt, plast och aluminiumfälgar. Så kallade ”spotrepairs” blir allt mer efterfrågade.

– Vi reparerar och lackar mindre plast- och lackskador på plats, utan omständliga demonteringar och inköp av dyra reservdelar. Ta bara dagens stötfångare som exempel – de är tillverkade i plast, tål nästan ingenting och är jättedyra att byta ut. Kan man då istället svetsa sprickan i plasten och sedan punktmåla lagningen blir det betydligt mer kostnadseffektivt. Vi har fått några försäkringsbolag att godkänna våra plastlagningar, säger Mats.

Några skötselråd från Polema

• Använd endast fosfatfria kemprodukter
Detta är A och O för att gelcoat och dekaler ska hålla sig fräscha.

• Undvik kallavfettning
Sparar på både limfog och skarvar.

• Applicera skumtvätt först, schampo sedan
När du sprayar skumtvätt på torr yta ”lyfts” smutsen upp varpå du kan spola av den. Därefter kan du tvätta fordonet med schampo och vatten.

• Förse tvättborsten med skyddshätta
Då minimerar du risken för repor. Engångssvamp har samma effekt.

• Använd Aquapel glasbehandling
Då fastnar inte insekter lika lätt på rutan och vindrutetorkarna kan användas mindre. Dessutom ökar sikten vid körning i regn och mörker eftersom vindrutan blir klarare och reflektioner i den minskas.

• Håll koll på solkrämen
Undvik att komma emot fordonet om du nyligen har smörjt in dig med solkräm, sådana avtryck kan nämligen vara mycket svåra att polera bort.