Teknik: Husvagn med elmotor

Publicerad: 2020-04-08   Uppdaterad: 2023-04-18

Här är en presentation av de senaste innovationerna som Alko visade upp under fjolåret.

Teknik: Husvagn med elmotor
ATC (Alko Trailer Control) är nu uppdaterad.

Vad sägs om ett husvagnschassi med elmotor som assisterar bilen med både drivning och broms samt har kapacitet att ladda husvagnens batterier i nedförslut och vid inbromsningar?

– Den största vinsten med Alkos nya husvagnschassi med elmotor är att räckvidden för eldrivna husvagnsekipage kommer att öka. Dessutom kan ATC (Alko Trailer Control) och mover integreras i systemet med denna lösning. Vi tror att husvagnar med den här typen av elmotor kommer att finnas för testbruk inom de närmaste två åren, berättar Per Åkerblom på Alko Kober AB.

Deras nya husvagnschassi med elmotor ligger rätt i tiden eftersom en påkopplad husvagn i vissa fall kan innebära att räckvidden för en elbil reduceras med upp till 70 procent.

ATC är ett system som ökar körsäkerheten för husvagnsekipage. Det lanserades år 2006, med Cabby som första kund, och har idag monterats på omkring 200 000 husvagnar världen över. Systemet känner av eventuella sidorörelser under färd och aktiverar husvagnens bromsar vid behov för att förebygga kritiska pendlingsrörelser. Nu uppdateras ATC med en ny kåpa som har integrerade bromsvajerhållare samt en ny mjukvara som gör att systemet reagerar snabbare och med högre precision.

– Skalet och hjärnan har förfinats, men grunden i systemet är detsamma. Den uppdaterade ATC:n kommer att erbjudas från och med början av år 2020, säger Per Åkerblom.

 

Teknik: Husvagn med elmotor
HPC är ett hybridchassi anpassat för kommande miljözoner.

Med sikte på kommande tuffare miljökrav har Alko och Huber Automotive AG gemensamt utvecklat HPC ® – Hybrid Power Chassis. Detta hybridchassi ger föraren möjlighet att välja dieseldrift, eldrift eller en mix av båda. Ren eldrift gör det möjligt att framföra transportbilar i miljözoner inne i stadskärnorna.

Framkomligheten ökar även generellt i och med att bilen kan göras fyrhjulsdriven när föraren mixar drivkällorna. Det kan komma väl till pass vid exempelvis kraftigt motlut eller slirigt underlag.

– Initialt är denna innovation utvecklad främst för transportbilar, men i förlängningen ser vi även en marknad för husbilar. Vi hoppas att denna lösning kan skapa politiska incitament att öka den tillåtna totalvikten för B-körkort i och med att elmotorn väger en del (cirka 300 kg inklusive batteri), avslutar Per Åkerblom.

Rulla till toppen