Ett säreget och mycket udda fordon både framifrån...
Världens förmodligen första husbil är svensk och i grunden en gammal trettiohästars Saab 92 från 1956. En sådan med frihjul, pruttande tvåtaktsmotor och himmelsblå avgaser där bak. Frågor på det?
Skapelsen såg dagens ljus i ångermanländska Ramsele på sextiotalet och lever idag vidare i Anders Johannesson ägo. Han är son till mannen bakom skapelsen och säger så här om att vara släkt med en Saab 92H:
– Visst är det kul och nog var det ett fantastiskt projekt min far drev. Han var en riktig uppfinnare och fabrikör och gav sig aldrig. Oj, vad han jobbade med husbilen. Och mitt i allt detta skötte han ju den vanliga verkstaden.
Det var om sagt i Ramsele det udda fordonet blev till och det var där Torsten Johannesson drev sin verkstad på sextiotalet. Var det någon som hade konstruktionsproblem i trakten var det Torsten man vände sig till.
På gården utanför stod familjens svarta Chevrolet 210 från 1957 med fenor och hela baletten. Intill hukade en husvagn av idag okänt märke. Ekipaget sattes i tjänst varje sommar då det skulle åkas på vägarna. Just sommaren 1963 planerade familjen Johannesson en tur till Norge.
De hamnade så småningom på en campingplats med en mysig älv intill. Allt var frid och fröjd till en början. Fast när det var dags att packa sig iväg hemåt, byttes friden ut mot … ja, ni vet vad. Ekipaget satt nämligen ohjälpligt fast i den norska myllan.
Det var då konstruktören och mekanikern Torsten Johannesson kom på idén om att så att säga bygga in husvagnen i bilen eller om man så vill, motorisera husvagnen. Och vad fick man då? Jo, en husbil.
Väl hemma köpte han en begagnad Saab 92 för några hundra riksdaler och satte igång med att förse den med ett hus. Efter 1 700 timmars slit och släp innanför verkstadens röda portar var den typ klar ett år senare. Anders minns dagen väl.
– Det var inte så att det var premiär eller något, utan bilen skulle till besiktningen och där slog man ned på totalvikten. Den vägde 1 300 kg och gränsen gick vid 1 100 kg. Så det var ju lite snopet. Pappa tappade intresset för skapelsen som såldes till Borlänge.
Torsten lät sig dock inte slås ned i det byråkratiska träsket utan skaffade sig ytterligare en Saab, fast nu en trecylindrig Saab 95 som också den fick finna sig i att klä på sig en helt ny kostym. Den rödgrå skapelsen försågs med teak och krom och fick en grill från Volvo.
Efter 123 dagar premiärvisades den inför ett pressuppbåd utanför verkstaden. Dagen efter skrev tidningen Expressen om Sveriges första "husbil" och myntade därmed begreppet. Anders minns uppståndelsen väl.
– Det var ju en speciell dag och en revansch för pappa. Vi åkte sedan mycket med den nya husbilen. Vi var bland annat upp till Jokkmokk och fiskade harr och öring och till Trondheim. Fast fort gick det inte. Och folk vi mötte höll på att skratta ihjäl sig. Något liknade fordon hade de aldrig sett.
Seriösa planer på serietillverkning tog vid. Beställningar fanns och intresset var stort. Diskussioner fördes med husvagnstillverkaren Polar som då höll till i Junsele. Tanken var att de skulle stå för chassit och pappa för karossen, men det hela rann ut i sanden.
Saabhusbilarna gick sedan olika öden till mötes. Den första hittades efter fyrtio år i skogen i södra Dalarna där den bland annat tjänat som koja.
En klubb bildades snabbt för fordonets bevarande och långa led med frivilligarbetare radade upp sig.
Nummer två återfanns i Jokkmokk av Claes Johansson på tidningen Klassiker och fick då bli en rullande redaktion. Efter omfattande renovering i Östersund, orkestrerad av Lars "Julle" Olofsson, lyckades man få bilen godkänd vid kontrollbesiktning 2009.
Titel: Den första husbilen
Byggd på: En Saab 92
Skapad av: Torsten Johannesson
Var: Ramsele
Levde länge som: Skogskoja
Räddad av: Torstens son
Finns i dag: Härnösands bilmuseum
Fenomenet med att åka husbil under vintern sprider sig som en löpeld genom landet och aldrig förr har vi sett så många husbilar ute på vägarna så här års. Vinterisolerade husbilar är en sak, men hur fungerar det att bo i en plåtis när det blir riktigt kallt ute?
En del barn drabbas av åksjuka i bilen. Vanligast är det för dem som är mellan två och tio år, men både yngre och äldre kan drabbas. Det finns emellertid en hel del tips att tillgå.
På bara några år har Autohallen Husbilar gått från att vara ett tvåmannaföretag till att bli en av Sveriges ledande återförsäljare av husbilar. Hur har den resan sett ut – och vad ligger bakom expansionen? Vi har intervjuat företagets vd, Joakim Norberg.
I och med Covid-19 och det ökande semestrandet på hemmaplan, vill allt fler kunna campa i avskildhet. Med en solpanel ökar friheten och möjligheterna att hålla sig på sin egen kant – utan tillgång till elstolpe. Vi tittar närmare på denna solklara investering.
En åda glider förbi följd av ett harem av ejderhannar. Vid horisonten syns ömsom Stena-färjorna och ömsom Beda eller kanske Ada, de gula landsvägsfärjorna. Utsikten från ställplatsen på Hälsö är helt fantastisk.
"The Thrilla in Manila" beskrivs ofta som 1900-talets boxningsfight. Nu är tiden kommen för 2000-talets tungviktsmöte. I ena ringhörnan står en tvåhjuling med stödben; på motsatta sidan en fyrhjuling med motor. Här pucklar de på varandra i tolv ronder.
På 60- och 70-talet var husvagnar från England överrepresenterade på den svenska marknaden. Idag är det endast Sprite som är kvar. Här sammanfattas historien om några av de märken som funnits. Vissa nådde Sveriges gränser, andra inte.
Bostaden hade fått en vattenläcka och jobbdatorn fick flyttas runt likt en jagad schackpjäs under renoveringen. Till slut fick Sanna Holm nog och började googla efter husvagnar. Idag har hon världens bästa kontor hemma på tomten – i en ombyggd Adria 330.
Med över 60 års erfarenhet av campingbranschen är Caravan Club idag Sveriges största organisation för mobil fritid. Men hur tog allt sin början och vad har medlemmarna åstadkommit fram till idag? Vi tar ett snack med vice ordförande Lasse Lindström.
Att bli sjuk eller råka ut för en olycka utomlands är rena rama mardrömsscenariot. Men med planering och enkla förberedelser kan du åtminstone undvika onödigt lidande. Det menar Susanne Fagerberg som är försäkringsspecialist på Länsförsäkringar.
Funderar du på att införskaffa husbil och är du måhända en förstagångsköpare som ogärna vill lägga ned hela din förmögenhet på det första campingfordonet? Vi har skannat av marknaden på sprillans nya husbilar för under 700 000 kronor och det finns en uppsjö av varumärken och modeller till denna rimliga kostnad.
Gästhamnen i Stora Rör på Öland är inte speciellt stor och det är inte ställplatsen heller. Men har du tur att få plats en vacker sommardag är lyckan gjord.
Dans på logen har man ju hört talas om – men husbilar på logen? Ja, det var faktiskt så allt började en gång i tiden för Husbilslandet. Får vi lov att presentera företaget som fortfarande huserar på logen och som numera tillhör en av branschens tungviktare?
På mörklagda vägar lurar ständigt faror utmed vägkanten. Men genom att förse ditt fordon med extraljus ökar sikten – och sannolikt minskar också riskerna. Vi har tittat närmare på denna lysande extrautrustning som faktiskt kan rädda liv.
Vintertid är det många som brukar åka till fjällen för att njuta av snö och skidåkning. Denna säsong kommer sannolikt bli annorlunda, men likväl lär ett och annat fritidsfordon rulla norrut. Så här rustar du för vinterresan.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.