
Abbey (1966–2007)
Humber Insulation Company sadlade om från produktion av containrar för fiskeindustrin till husvagnar. 1975 såldes 677 vagnar i Sverige vilket slog Sprites rekord. Det ledde till en femteplats i försäljningsstatistiken. Efter några års frånvaro gjorde Abbey comeback i Sverige 1988 via Värmlands Caravan. Deras tid som volymmärke konstaterades dock vara förbi och det nya ledordet blev kvalitet. 2007 lades tillverkningen ned.

Bailey (1948–nutid)
Fred Bailey grundade 1947 en firma som specialiserade sig på byggandet av stationsvagns-karosser. De gick snart över till att bygga husvagnar med mottot ”The best or nothing”.
Den första modellen var 18 fot lång och vägde två ton. Priset var 200 pund. 1961 importerades Bailey till Sverige via AB Miami i Tullinge, ett uppdrag som senare togs över av Husvagn Service i Huddinge. 1973 påbörjades export till Frankrike.


Fleetwood (1966–2009)
Fleetwood byggdes i Colchester fram till 1972 då man flyttade till Long Melford i Suffolk. Varumärket
Fleetwood kom att bli samlingsnamn för flera fabrikat som Melford, Colchester, Crystal och Cavalier. De satsade tidigt på export till bland annat Skandinavien och Frankrike, men under det tidiga 70-talet började brittiska fabrikat tappa på exportmarknaderna, samtidigt som Fleetwoods marknadsandel på hemmaplan var begränsad. Trots detta hade de kommit upp i en produktion på 40 vagnar i veckan. I fabriken i Long Melford byggdes också Solifer 420 på uppdrag av den finska tillverkaren.
1982 rekonstruerades företaget på grund av ekonomiska problem, något som gav effekt och fem år senare såldes det till svenska Kabe. Ett resultat av affären blev en Kabe-modell med namnet Crystal som byggdes i Long Melford. Under tidigt 2000-tal togs Fleetwood över av slovenska Adria, och i Adria-fabriken byggdes modellen Fleetwood Sonata under en period. 2009 gick Fleetwood i konkurs.

Avondale (1970–2008)
Avondale Coachcraft i Atherstone grundades 1970 och specialiserade sig på husvagnar i det exklusiva segmentet. Det som tidigt kännetecknade Avondales vagnar var taket av glasfiber. 1979 lanserades North 520 CI för den skandinaviska marknaden. Priset var 29 500 kronor. Firman Masterindustri i Spånga stod för importen.
Under det tidiga 90-talet satsade man på export till Nederländerna och Frankrike. I Frankrike hade man en modellserie som hette Panthere med versioner på upp till 7,3 meters invändig längd.


ABI (1972–nutid)
I början av 70-talet gick Ace Caravans ihop med villa-vagnstillverkaren Belmont Caravans och bildade Ace Belmont International vilket ABI var en förkortning för. Inom ABI-koncernen förekom flera märken som Maurader, Monza, Elddis, Sprinter, Award och Supreme.
1987 introducerades ABI i Sverige med modellerna Daystar, Nightstar och boggievagnen Superstar. Importör var nybildade firman Alfa-Beta International. Efter ett par år försvann märket från Sverige för gott. Idag är ABI synonymt med tillverkning av villavagnar.


Sprite (1948–nutid)
Allkonstnären Sam Alper började som 23-åring bygga husvagnar tillsammans med sin bror. Den första modellen hette Rover och kostade då 575 pund. Ambitionen var att göra en ”folkhusvagn” som alla hade råd med men tillgången på material var begränsad efter andra världskriget. Så pass att de första vagnarnas hjul kom från stridsflygplanet Spitfire.
1963 slogs Sprite och konkurrenten Bluebird ihop vilket resulterade i koncernen Caravans International. 1976 startades tillverkning i Sverige under märkesnamnet Sävsjö. 1982 gick Caravans International i konkurs. I Sverige har de gjort comeback via importören June Fritid AB.


Bessacarr (1959–nutid)
Albert Skepper grundade Bessacarr 1959. Produktionen bestod till en början mestadels av villavagnar men också av en fyrabäddarsvagn med namnet Royalette och prislappen 325 pund. Man satsade tidigt på export till bland annat Sverige och Norge. I Sverige var det handelsbolaget Germia i Göteborg som stod för importen. 1961 registrerades en Bessacarr i Sverige.
I början av 80-talet presenterades modellserien Admiral, en vagn med futuristisk design som kan sägas varit före sin tid. Moderkoncernen Arnold Laver Group sponsrade 1994 fotbollsklubben Sheffield United. 1997 övertogs Bessacarr-märket av Swift Group som flyttade tillverkningen till Cottingham.