Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen

Publicerad: 2021-03-26   Uppdaterad: 2023-04-18

På bara några år har Autohallen Husbilar gått från att vara ett tvåmannaföretag till att bli en av Sveriges ledande återförsäljare av husbilar. Hur har den resan sett ut – och vad ligger bakom expansionen? Vi har intervjuat företagets vd, Joakim Norberg.

Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen
Joakim Norberg, vd Autohallen.

Kanske minns ni året när kameramobilerna slog igenom och vinnaren av Melodifestivalen blev Fame med låten ”Give Me Your Love”? I samma veva startade Autohallen Husbilar sin verksamhet i Hol utanför Alingsås.

– Företaget grundades år 2003 och jag tog över som ägare och vd fem år senare, säger Joakim Norberg, alltjämt ägare och vd.

Även om 2003 inte känns som för så länge sedan har en hel del hänt sedan dess – inte minst hos Autohallen Husbilar. Från att ha sålt cirka 40 husbilar per år var man uppe i 700 under 2019. Försäljningsytan är numera totalt 8 000 kvadratmeter fördelat på fem anläggningar.

Hur kan detta ens vara möjligt? Genom arbetsglädje och flera förvärv, lyder det korta svaret. Joakim Norberg utvecklar:

– Redan året efter ägarbytet förvärvade Autohallen CBI i Örebro/Fjugesta. Det ledde i sin tur till att vi startade verksamhet i Lomma under samma höst. Ett par år senare slog vi även upp portarna till en ny anläggning i Kungsängen utanför Stockholm.

Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen
Cirka 80 husbilar campade utanför Autohallen Husbilar i Karlstad under McLouisklubbens årsmöte i maj 2015.

– När jag tog över som ägare och vd kom jag närmast från Malte Månson där jag var huvudägare och vd. Vi utförde bland annat service och reparationer på tunga fordon och maskiner. Under 2012 startade Autohallen Husbilar ett säljkontor i Karlstad, i samarbete med Malte Månson. Två år senare flyttade vi in i egna lokaler strax intill och öppnade även en egen verkstad i Karlstad. Under 2019 drog vi igång en filial i Uddevalla.

Den närmast galna expansionen har inte gått obemärkt förbi. Både 2014 och 2018 belönades Autohallen Husbilar med utmärkelsen Årets Gasell av Dagens Industri. Idag räknas de till ett av Sveriges ledande husbilsföretag och är generalimportör av tre fabrikat.

– Tanken är att oavsett vart kunden än åker ska det vara möjligt att få hjälp med service och garantier hos oss – oberoende av vilken av våra filialer fordonet är köpt på. Vi jobbar inte med återförsäljare utan säljer fordonen från våra fem ställen direkt från fabrik, säger Joakim Norberg.

Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen
McLouisklubben anordnade teknikträff på Autohallen Husbilar i Lomma 2017.

På Autohallen Husbilars fantastiska framgångsresa är det ett par hjärtefrågor som har fått peka ut kompassriktningen för verksamheten.

– För oss har det varit viktigt med rätt verktyg och rätt medarbetare – och att leda hela laget genom att visa förtroende och våga ge ansvar. Vi vill att det ska vara roligt att jobba här, säger Joakim Norberg och fortsätter:

– Vi är ett team och hjälper varandra framåt. Eftersom vi arbetar i olika delar av Sverige är det viktigt att träffas ibland – i alla fall innan pandemin bröt ut.

– Vi motiveras av mål som tar oss framåt och när vi når målen belönas det i form av bonusresor som stärker teamkänslan. För oss är det också grundläggande att bemöta alla kunder på bästa sätt, oavsett om de letar efter ett billigare begagnat fordon eller en dyrare premiumhusbil.

Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen
Josefin Andersson håller upp diplom för Årets Gasell-företag.

För att stärka relationen till sina kunder har Autohallen Husbilar även bjudit in till återkommande event.

– Innan pandemin bjöd vi regelbundet in dem till olika mässor. Där har vi serverat mat och dryck för att skapa en mötesplats för likasinnade. Våra husbilsklubbar från McLouis och Eura Mobil har också varit klart delaktiga i att sprida denna glädje och gemenskap mellan kunderna.

När Joakim Norberg tillåts titta framåt ser han en händelserik tid med många positiva inslag.

– Vi ser en ljus framtid där vi planerar att öppna nya anläggningar i Sverige för att bredda oss och nå ännu fler människor. 

– Vi funderar även på hur vi kan utveckla vårt utbud så att vi når nya målgrupper. I och med pandemin är möjligheterna begränsade just nu när det gäller resor både i Sverige och utomlands. Där har husbilen varit en räddning för många. Vi märker att fler yngre ser möjligheterna med en husbil och efterfrågan på mindre och billigare campingfordon har ökat.

Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen
Alingsås utökade sina lokaler under 2015 med en helt ny hall med plats för fler husbilar inomhus.

AUTOHALLEN HUSBILAR


Grundat
: 2003.
Orter: Alingsås, Karlstad, Kungsängen, Lomma och Uddevalla.
Antal anställda: Drygt 30.
Saluför: Husbilar av fabrikaten McLouis, Eura Mobil, Karmann Mobil, och begagnade fordon av alla märken.
Antal försäljningar per år: Cirka 600–700 st nya och begagnade fordon.

Rulla till toppen