Historik: Toppola – campa på taket

Publicerad: 2021-04-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Friare än en husvagn, smidigare än en husbil – med en Toppola kunde du campa på taket till din personbil. 1980-talsprylen är lika populär nu som då och lämnar ingen oberörd.

Att vindsurfa var det häftigaste du kunde göra i början av 1980-talet och det var också vindsurfarna som var målgruppen för Toppolan, en enkel personbilscamper som du häktade på din personbil. Arwo Pullola kläckte idén och projektet togs över av de båda kunniga båtbyggarna Peter Malmberg och Matts Mollestam 1982.

– Toppolan innebar en ny sorts frihet, utan 70-begränsning och du kunde parkera nästan var som helst, säger Toppolaentusiasten Bernt Tornefjell som äger det allra sista tillverkade exemplaret från 1996.

Historik: Toppola – campa på taket
Tyskland var den största exportmarknaden och de flesta var anpassade för Ford Sierra eller Ford Scorpio.

Den som tror att det är svårt att förvandla en halvkombi till en campingbil har fel. Visst, det är otympligt att montera bort bakluckan själv, men Toppolan hängs upp i en enkel ställning, typ gungställning, och sedan backas bilen in under.

– Hela konstruktionen väger bara 120 kilo och kan lätt lyftas på av fyra man om du inte har en ställning.

Därefter låses den fast mot takräcket, två spännband fästs och sedan är det klart. Mer än 15–20 minuter brukar det inte ta att förvandla bilen.

Historik: Toppola – campa på taket
Ett av de tolv första tillverkade exemplaren vilket känns igen genom att dörren sitter till vänster istället för centralt. Surfare var för övrigt den tänkta målgruppen.

– Ett par kompisar ringde och undrade om jag ville komma förbi och grilla. De var utanför Rödby i Danmark. En timme senare var jag på väg dit efter att ha packat för några dagar och lastat Toppolan. 

Eftersom det var båtbyggare som byggde Toppolan är den helt vattentät. Riktigt varma dagar kan den dock upplevas som varm att sova i med två vuxna och två barn, om inte fönstren är öppna. På senare modeller kom dock ventilatorer med fläktar som gjorde susen.

– Man måste gilla compact living och äter gör man utanför bilen.

I ”ståutrymmet” finns en fotogenspis och rinnande vatten är standard, och sovplatsen är belägen ovanpå taket.

Historik: Toppola – campa på taket
Peter Malmbergs Saab 99 fick utgöra försökskanin när det dansktillverkade förtältet skulle provas. Då fick Toppolaägaren plötsligt en matplats.

– Det finns förtält som togs fram av en dansk firma och då har du plötsligt ett vardagsrum med en matplats. Med ett sådant klarar du av riktiga långfärder.

Konstruktionen godkändes av tyska TÜV vilket är ett kvitto på att det är en säker konstruktion.

 180 kilometer i timmen ska den klara av utan problem.

– När du kör märker du knappt av den, men man får tänka på att höjden är 2,5 meter.

Omkring 300 tillverkades och Bernt har koll på ungefär 100 stycken. När det dyker upp en till salu brukar den sällan finnas kvar många dagar.

– Nej, Saabentusiasterna är som galna i dem och de är nästan mer eftertraktade nu än de var när de var nya.

Historik: Toppola – campa på taket
Så här ser det ut när du kliver in genom dörren.

Fakta om Toppola

Cirka 1980/1981
Arwo Pullola får idén att skapa en personbilscamper.

1982
Peter Malmberg och Matts Mollestam köper projektet, bildar Emico, påbörjar en småskalig tillverkning samt namnger den. ”Topp” för att den är placerad på toppen av bilen och ”ola” efter Arwo Pullola. I september kommer Saab in i bilden.

1983
Ny utformning som 1984 års modell med centralt placerad dörr, tre fyr-kantiga fönster för bakåtsikten, ett runt fönster på dörrens övre del samt ny spis vilken även fungerar som värmare på vintern.

1984
När Saab 9000 premiärvisas på Vildmarkshotellet i Kolmården, står två Saab 900 med Toppola vid entrén. I december läggs Emico ner, tillverkningen upphör och Saab försvinner ur bilden.

1986
Tillverkningen tas upp igen i Malmbergs nya företag Scando.

1987
Det brinner i en annan firma i Toppolafabrikens lokaler.

1988
Tillverkningen upphör efter en årslång kamp med försäkringsbolaget efter branden.

1990
Den vidareutvecklade Toppola II presenteras. Bättre innerutrymmen och lägre luftmotstånd. Damasken mellan bilen och campern blir utbytbar.

1995/1996
Lågkonjunktur och fritidsmarknaden är stendöd. Tillverkningen upphör 1996. Då kostade en fullutrustad Toppola 135 000 kronor.

Ungefär 300 exemplar tillverkades totalt, ett åttiotal exporterades till 13 olika länder, varav Tyskland var den största marknaden där ett tjugotal såldes.

Historik: Toppola – campa på taket
Det är så här vi är vana att se en Toppola – på en Saab 900 Combi Coupé. Och med en Toppola kunde du även få med båten. Försök med det om du drar en husvagn.
Rulla till toppen