Historia Fiat Ducato: 40-åringen sitter kvar på tronen

Omkring 500 lastbilar och ett tåg levererar delar till Sevel – varje dag. Över 200 lastbilar och åtta tåg med färdiga produkter lämnar också dagligen Sevel.

Historia Fiat Ducato: 40-åringen sitter kvar på tronen

Publicerad

Varje år byggs det ungefär 100 000 husbilar på Fiat Ducato-chassin. Hur blev Ducato modellen på alla husbilstillverkares läppar – och hur arbetar Fiat för att behålla sin marknadsledande position? Vi tar ett snack med Fiat Professionals husbilsspecialist.

Bengt Appelqvist

Den första generationen Fiat Ducato såg dagens ljus år 1981. Modellen marknadsfördes som ett nyttofordon, men visade sig även ha egenskaper som attraherade campare. 

Initialt användes Ducatochassin till hemmabyggen, men med tiden började även husbilstillverkarna intressera sig för det nya chassit.

På 90-talet hade efterfrågan på Fiat Ducatos chassiversion stigit rejält inom husbilsindustrin. Det ledde fram till att man inom Fiat tog ett strategiskt beslut – som kom att bli en milstolpe i företagets historia.

– Man såg att husbilsmarknaden växte. Med potentialen och flexibiliteten hos Ducatochassit var det naturligt att samarbeta direkt med husbilsfabrikanterna, säger Fiats husbilsspecialist Bengt Appelqvist, och fortsätter:

Första generationen av Fiat Ducato.

– Beslutet togs år 2003, alltså tre år innan den tredje generationen Ducato skulle släppas. Nu ville man samla husbilsproducenterna vid bordet och höra vilka önskemål de hade på den nya modellen.

I praktiken gick det till så att tillverkarna bjöds in till Italien ett antal gånger per år, närmare bestämt till industrianläggningen Sevel i Chieti där Fiat Ducato byggs.

Tillsammans diskuterade man vilka behov och önskemål som fanns och hur produkten kunde utvecklas. Det ledde fram till ett flertal modifieringar – som faktiskt är standard än idag.

Produktionen i Sevel.

Sevel – the home of Ducato.

– Den nya modellen kan, som tillval, levereras med bredare spårvidd bak för att man ska kunna ha högre bodel med bibehållen stabilitet. Man har även lett bort avgassystemet från chassit så att det inte ska störa bodelsbyggandet och hindra placeringen av grå- och färskvattentankarna. Dessutom har handbromsspaken placerats till vänster om förarsätet för att öka framkomligheten mellan förarhytt och bodel, berättar Bengt och tillägger:

– Man har undvikit att ändra i grundkonstruktionen på den tredje generationen Ducato – i synnerhet när det gäller modifieringar på förarhyttens bakre del. På så vis kan husbilstillverkarna behålla formar och gjutningar när de gör karosserna vilket är kostnadseffektivt. Ducato är sig ganska lik exteriört, men har genomgått olika facelift sedan 2006.

Alla generationer av Fiat Ducato.

Duacto specialchassi – lågbyggt chassi framtaget enbart för husbilstillverkning.

På senare år har det mesta kretsat kring att installera nya säkerhetssystemen och utveckla motorer i enlighet med nya miljöklasser. 

Fiat Ducato kan idag beställas i smått otroliga 10 000 utföranden, om alla olika kombinationer räknas samman. När en halvintegrerad husbil ska byggas levereras Ducaton med hytt – fast utan bakvägg och med ursågat tak som tillval.

För helintegrerade husbilar beställs Ducato istället helt utan kaross. Och vid montering av AL-KO-chassi går det att beställa en bil som slutar direkt bakom förarhytten. Fiat Ducato kan även levereras som komplett van, för att sedan förädlas till en plåtis hos husbilsfabrikanten.

Det finns sannerligen fler än ett sätt att bygga husbilar på. Här ses olika husbilsbaser för hel- och halvintegrerade modeller.

Efterfrågan och marknaden för husbilar har växt, även intresset för att resa och uppleva på ett nytt sätt. Det har resulterat i att fler tillverkare har tagit upp kampen om kunderna.

– Fiat Professional fokuserar på mjuka kundvärden, och husbilar är sedan många år en egen "business unit" vid sidan om transportbilarna, avslöjar Bengt och fortsätter:

– Detta innebär ett eget servicesystem med ett kundcenter som alltid är öppet och finns representerat i 51 länder på 15 olika språk, med 6 500 auktoriserade verkstäder världen över – varav 1 800 är extra specialiserade på husbilar – och en egen hemsida.

VÄNSTER: Ducato tillverkas med fem olika längder på hjulbasen.
HÖGER: Idéskiss för tänkt påbyggnad av Ducato.

Uppkopplingsbar teknik och infotainmentsystem.

fiatcamper.com kan husbilisten, förutom att hitta närmaste verkstad, också lära sig om och registrera sitt chassi, se aktuella kampanjer samt status på både service och reparationer.

Satsningen skvallrar om hur viktig Ducato är för Fiat och om att husbilssegmentet fortsatt är att räkna med.

– Inom transportsektorn ligger Fiat Ducato på andra plats när det gäller totalt antal sålda bilar världen över. Konstruktionen öppnar så många möjligheter, både inom transport- och husbilssektorn. När det gäller den senare är den jätteviktig för Fiat, både med avseende på försäljningsvolym, men också som marknadsföringsverktyg. Varumärket stärks av att så många väljer att bygga husbilar på Fiats chassin, säger Bengt.

Hur kommer då framtidens Fiat Ducato att se ut? Faktum är att den första eldrivna modellen redan har sett dagens ljus. Den ska lanseras under 2021.

– Vi får väl se om någon av husbilstillverkarna beslutar sig för att bygga bodel på den. Jag är övertygad om att någon kommer göra det, tids nog måste det ju ske en utveckling mot fossilfritt även på husbilssidan. Men till dess behöver man kanske räta ut frågetecknen kring vikt, räckvidd och infrastruktur med laddstationer, avslutar Bengt.

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

  • Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    När alla stjärnor står rätt kan det hända häftiga grejer. För Christian och Mathias Forsberg skulle branschkunniga föräldrar, en vältajmad lågkonjunktur och en ohygglig drivkraft lägga grunden till en sällan skådad expansion. Här är historien om Forsbergs Fritidscenter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-21 07:58

  • Glamping – bekvämt och med stil

    Glamping – bekvämt och med stil

    Vill du campa med klass utan besvär och samtidigt komma nära naturen med minimal ansträngning? Då kan kanske glamping vara något för dig?

    Artikel Peter Fredberg, 2021-07-15 07:53

  • Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    I en glänta i skogen kan husbilarna stå på rad och vi fordonsägare kan blicka ut mot de anrika slussarna vid Bjurbäcken. Helt klart ett populärt övernattningsställe på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-07-12 07:29

  • De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    En hemmabyggd husvagn som dras fram med hjälp av tramptag och jävlar anamma. Är det en kommande trend vi ser, eller är konstruktörerna helt ute och cyklar? Vi har träffat Louise och Mario Andrade som har byggt sin egen cykelhusvagn.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-08 07:08

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

  • Husvagn & Camping 2021-04

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206