Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

Publicerad: 2021-05-10   Uppdaterad: 2023-04-18

Den verksamhet som startade i en liten bysmedja har idag vuxit till en global koncern. Vi berättar historien om AL-KO Kober, branschledande inom skräddarsydd chassitillverkning för fritidsfordon. Följ med 90 år tillbaka i tiden då historien tog sin början.

Året är 1931 och i den lilla tyska orten Großkötz går den lokala smedjan på högvarv. Med ett nyutskrivet mästarbrev i sin hand, har Alois Kober just tagit över driften av den och startat företaget Alois Kober GmbH. Verksamheten utgörs i huvudsak av att sko hästar samt att reparera vagnar och jordbruksredskap.

I två decennier sliter Alois i sin smedja – genom den stora depressionen och sedermera genom den turbulenta tiden under andra världskriget. Vid 1950-talets början har verksamheten tagit fart ordentligt. I spåren av kriget har tillverkningen av släpvagnar till jordbruk skjutit i höjden. Det är nu Alois uppfinningsrikedom blomstrar – och lägger grunden till AL-KO Kobers globala expansion.

– År 1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås avsedd för jordbrukssläpvagnar, en produkt som snart skulle börja serietillverkas, berättar Per Åkerblom på AL-KO Kober. Därifrån var steget inte långt till att utöka programmet för släp med kompletta axlar, stödhjul och en mekanisk påskjutsbroms. Den sistnämnda var en egen innovation, vilken man tog patent på.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Lättviktschassit heter Vario X.
Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
En patenterad produkt som kom i svallvågorna efter handbromsspaken – deras första mekaniska påskjutsbroms.

I takt med att tyskarna får det bättre ställt efter kriget börjar det bli alltmer populärt att semestra med husvagn. Under 60-talet utvecklar AL-KO sin verksamhet till att tillverka chassin, kopplingar och axlar till husvagnar. 

– Det var vid den här tiden företaget började expandera ordentligt och man bildade bolag i flera europeiska länder. AL-KO skaffade sig en stark position i husvagnsbranschen och kom att leda utvecklingen av chassin, berättar Per Åkerblom.

Under 1970-talet ingår AL-KO ett långt samarbete kring körsäkerhet med den tekniska högskolan i Aachen. Det resulterar bland annat i AL-KO Delta axel som verkar stabiliserande mot rörelser i sidled. Man börjar också titta på olika lösningar för att även ge själva kopplingen en stabiliserande funktion. I slutet av 80-talet kommer så AKS-kopplingen, med den teknik och grundläggande utformning som har bildat skola för samtliga stabilitetskopplingar.

– AL-KO Delta axel och AKS återfinns på i princip samtliga husvagnar idag. Även påskjutsbromsen som utvecklades för cirka 70 år sedan är fortfarande europeisk standard, förklarar Per Åkerblom.

Med tiden börjar AL-KO Kober också snegla på husbilar. 

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Även Husvagn & Camping har satt AL-KO:s säkerhetssystem på prov via så kallat älgmanövertest.
Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Chassin, kopplingar och axlar till husvagnar kom till under 1960-talet.

När Fiat släpper sin modell Ducato år 1981, börjar en del tillverkare producera husbilar i större skala än tidigare. Ett aber är dock storleken. På grund av de korta axelavstånden och den smala spårvidden bak, är möjligheterna att bygga ut bodelen mycket begränsade, både på bredden och på längden. 

– En del tillverkare tänjde på gränserna och man fick nästan böja sig ner för att se hjulen under den utskjutande bodelen på vissa modeller, berättar Per Åkerblom och fortsätter:

– AL-KO Kober började studera Ducatons chassi och fann att det var möjligt att göra modifieringar som skulle vidga möjligheterna för bodelsbyggandet. År 1984 släpptes ett färdigt husbilschassikoncept för Ducato. Det var lägre, längre och hade bredare spårvidd bak – samt erbjöd möjlighet till två bakaxlar istället för en.

På 2000-talet har AL-KO Kober presenterat flera nya produkter fram till dags datum. En är luftfjädring för husbilschassina som lanserades speciellt anpassad till AL-KO bakaxel år 2001.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Montering sker i Ettenbeuren som ligger cirka 10 km från Kötz.

År 2006 kom antisladdsystemet för husvagnar – AL-KO Trailer Control (ATC). Vidare movern Mammut för såväl enkel- som tandemaxlade husvagnar; modeller med AL-KO-chassi från 2010 och framåt har numera färdiga hål för montering av denna. Den senaste produkten presenterades under 2017 i form av de hydrauliska stödbenen, HY4.

– Stödbenen är slutna enheter som var och en har en egen motor. Det gör att man varken behöver installera en centralpump eller oljeledningar i bilen, vilket medför att tillverkarna inte begränsas när de bygger bodelen. De kan beställa stödbenen monterade på chassit direkt från AL-KO-fabriken – och om det 
senare blir aktuellt med eftermontering finns det färdiga hål i chassiet för både stödben bak och styrenheten.

En milstolpe inom bilchassitillverkningen var också när AL-KO Kober under 2019 tog fram två- och treaxliga chassin till den nya generationen Mercedes Sprinter med framhjulsdrift. Därmed kunde företaget erbjuda samma breda program av skräddarsydda chassin till Mercedes Sprinter som för Fiat Ducato. När Per Åkerblom tittar i backspegeln för verksamheten i stort, identifierar han ett koncept som har varit vägvinnande över tid.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås. Senare kom den att serietillverkas.

– Kundanpassning. AL-KO Kober har lyckats göra sig ett namn inom en bransch som inledningsvis var relativt liten. Det gjorde man genom att dra till sig de kunder som fanns då. Och tack vare att man var först med påskjutsbroms fick man ett försprång som gav fina möjligheter att växa ytterligare.

AL-KO som familjeföretag existerar numera endast genom tillverkningen av professionell trädgårds- och skogsutrustning samt komplex ventilations- och klimatutrustning för industriell användning. Tillverkningen inom fordonsteknik ägs idag av ett amerikanskt investmentbolag där DexKo Global är moderbolag för AL-KO. 

Vad kommer detta att betyda för AL-KO Kobers framtid – och hur ser visionerna ut för de närmaste åren? AL-KO Kobers vd Fredrik Rhodin svarar så här:

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
AMC – den nya generationen treaxlade chassin från AL-KO Kober.

– Framtiden ser ljus ut, även i dessa svåra tider. Vi lanserar en lång rad nyheter och uppköp av flera bolag. Det sista året har AL-KO bland annat förvärvat CBE som tillverkar kablage och elektronik, Aguti som tillverkar bälten och stolar, samt Safim med expertis inom hydraulik för bromssystem och maskiner.

– Innovationer som Vario X möjliggör lätta husvagnschassin som sparar tiotals kilon med hjälp av speciellt kalkylerade och laserskurna hål. När det kommer till E-mobility har vi flera färdiga prototyper som möjliggör eldrift av husbilar, och på sikt även husvagnar. AL-KO samarbetar redan idag med ABT och Volkswagen med elbilskonvertering av transportbilar – och detta segment växer hela tiden, avslutar Per Åkerblom.

Utvecklingen har onekligen tagit enorma kliv framåt, sedan Alois Kober skodde hästar i sin bysmedja. Likväl är det ett hästjobb som har lagt grunden till att AL-KO Kobers globala expansion – i dubbel bemärkelse.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Innovative grundaren Alois Kober, i egen hög person.

AL-KO Kober Group


Grundat: 1931

Antal anställda: Cirka 3 000 i över 20 länder

Produkter: Axlar och bromsar för lätta släp och kopplingar upp till 3,5 ton, samt chassin för specialsläp och husvagnar liksom skräddarsydda chassin för husbilar och nyttofordon

Produktion/huvudkontor: Huvudkontor och stor produktion i sydtyska Kötz utanför Ulm

Chassitillverkning: Bygger varje år cirka 70 000 chassin till husvagnar och 15 000 chassin till husbilar

Omsättning (2019): Cirka 150 miljoner kronor räknat i Sverige – AL-KO Kober AB, samt koncernens övriga bolag som säljer produkter inom samma marknad.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

VAD ÄR…

 

AKS: Produkten har två funktioner. Dels är det en vanlig koppling som låser då handtaget i mitten fälls ner när kulan sitter i kulskålen. Den har även en stabiliseringsfunktion. När de yttre armarna fälls ner på de två kopplingarna överst klämmer bromsbelägg på var sida åt om kulan. Därmed dämpas rörelser i sidled – och i viss mån i höjdled. Det går trögare helt enkelt. Detta förutsätter att kulan inte är fettad utan metallren och torr.

Vario X: Utvecklingen av detta lättviktschassi baserades på bland annat kunskap från naturen, exempelvis om insektsvingars uppbyggnad. Man undersökte var det gick att spara in material med olika beräknings- och konstruktionsmetoder. Främsta konstruktionsmålet var att chassit skulle klara lika hög belastning som tidigare men vara lättare. Tack vare denna innovativa lösning gick det att spara in upp till 30 procents vikt i rambalkarna vilket givetvis kommer lastkapaciteten till godo.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion
Rulla till toppen