Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

År 1931 tog Alois Kober över denna smedja. Då handlade det mestadels om att sko hästar samt om att reparera vagnar och jordbruksredskap.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

Publicerad

Den verksamhet som startade i en liten bysmedja har idag vuxit till en global koncern. Vi berättar historien om AL-KO Kober, branschledande inom skräddarsydd chassitillverkning för fritidsfordon. Följ med 90 år tillbaka i tiden då historien tog sin början.

Året är 1931 och i den lilla tyska orten Großkötz går den lokala smedjan på högvarv. Med ett nyutskrivet mästarbrev i sin hand, har Alois Kober just tagit över driften av den och startat företaget Alois Kober GmbH. Verksamheten utgörs i huvudsak av att sko hästar samt att reparera vagnar och jordbruksredskap.

I två decennier sliter Alois i sin smedja – genom den stora depressionen och sedermera genom den turbulenta tiden under andra världskriget. Vid 1950-talets början har verksamheten tagit fart ordentligt. I spåren av kriget har tillverkningen av släpvagnar till jordbruk skjutit i höjden. Det är nu Alois uppfinningsrikedom blomstrar – och lägger grunden till AL-KO Kobers globala expansion.

– År 1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås avsedd för jordbrukssläpvagnar, en produkt som snart skulle börja serietillverkas, berättar Per Åkerblom på AL-KO Kober. Därifrån var steget inte långt till att utöka programmet för släp med kompletta axlar, stödhjul och en mekanisk påskjutsbroms. Den sistnämnda var en egen innovation, vilken man tog patent på.

Lättviktschassit heter Vario X.

En patenterad produkt som kom i svallvågorna efter handbromsspaken – deras första mekaniska påskjutsbroms.

I takt med att tyskarna får det bättre ställt efter kriget börjar det bli alltmer populärt att semestra med husvagn. Under 60-talet utvecklar AL-KO sin verksamhet till att tillverka chassin, kopplingar och axlar till husvagnar. 

– Det var vid den här tiden företaget började expandera ordentligt och man bildade bolag i flera europeiska länder. AL-KO skaffade sig en stark position i husvagnsbranschen och kom att leda utvecklingen av chassin, berättar Per Åkerblom.

Under 1970-talet ingår AL-KO ett långt samarbete kring körsäkerhet med den tekniska högskolan i Aachen. Det resulterar bland annat i AL-KO Delta axel som verkar stabiliserande mot rörelser i sidled. Man börjar också titta på olika lösningar för att även ge själva kopplingen en stabiliserande funktion. I slutet av 80-talet kommer så AKS-kopplingen, med den teknik och grundläggande utformning som har bildat skola för samtliga stabilitetskopplingar.

– AL-KO Delta axel och AKS återfinns på i princip samtliga husvagnar idag. Även påskjutsbromsen som utvecklades för cirka 70 år sedan är fortfarande europeisk standard, förklarar Per Åkerblom.

Med tiden börjar AL-KO Kober också snegla på husbilar. 

Även Husvagn & Camping har satt AL-KO:s säkerhetssystem på prov via så kallat älgmanövertest.

Chassin, kopplingar och axlar till husvagnar kom till under 1960-talet.

När Fiat släpper sin modell Ducato år 1981, börjar en del tillverkare producera husbilar i större skala än tidigare. Ett aber är dock storleken. På grund av de korta axelavstånden och den smala spårvidden bak, är möjligheterna att bygga ut bodelen mycket begränsade, både på bredden och på längden. 

– En del tillverkare tänjde på gränserna och man fick nästan böja sig ner för att se hjulen under den utskjutande bodelen på vissa modeller, berättar Per Åkerblom och fortsätter:

– AL-KO Kober började studera Ducatons chassi och fann att det var möjligt att göra modifieringar som skulle vidga möjligheterna för bodelsbyggandet. År 1984 släpptes ett färdigt husbilschassikoncept för Ducato. Det var lägre, längre och hade bredare spårvidd bak – samt erbjöd möjlighet till två bakaxlar istället för en.

På 2000-talet har AL-KO Kober presenterat flera nya produkter fram till dags datum. En är luftfjädring för husbilschassina som lanserades speciellt anpassad till AL-KO bakaxel år 2001.

Montering sker i Ettenbeuren som ligger cirka 10 km från Kötz.

År 2006 kom antisladdsystemet för husvagnar – AL-KO Trailer Control (ATC). Vidare movern Mammut för såväl enkel- som tandemaxlade husvagnar; modeller med AL-KO-chassi från 2010 och framåt har numera färdiga hål för montering av denna. Den senaste produkten presenterades under 2017 i form av de hydrauliska stödbenen, HY4.

– Stödbenen är slutna enheter som var och en har en egen motor. Det gör att man varken behöver installera en centralpump eller oljeledningar i bilen, vilket medför att tillverkarna inte begränsas när de bygger bodelen. De kan beställa stödbenen monterade på chassit direkt från AL-KO-fabriken – och om det 
senare blir aktuellt med eftermontering finns det färdiga hål i chassiet för både stödben bak och styrenheten.

En milstolpe inom bilchassitillverkningen var också när AL-KO Kober under 2019 tog fram två- och treaxliga chassin till den nya generationen Mercedes Sprinter med framhjulsdrift. Därmed kunde företaget erbjuda samma breda program av skräddarsydda chassin till Mercedes Sprinter som för Fiat Ducato. När Per Åkerblom tittar i backspegeln för verksamheten i stort, identifierar han ett koncept som har varit vägvinnande över tid.

1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås. Senare kom den att serietillverkas.

– Kundanpassning. AL-KO Kober har lyckats göra sig ett namn inom en bransch som inledningsvis var relativt liten. Det gjorde man genom att dra till sig de kunder som fanns då. Och tack vare att man var först med påskjutsbroms fick man ett försprång som gav fina möjligheter att växa ytterligare.

AL-KO som familjeföretag existerar numera endast genom tillverkningen av professionell trädgårds- och skogsutrustning samt komplex ventilations- och klimatutrustning för industriell användning. Tillverkningen inom fordonsteknik ägs idag av ett amerikanskt investmentbolag där DexKo Global är moderbolag för AL-KO. 

Vad kommer detta att betyda för AL-KO Kobers framtid – och hur ser visionerna ut för de närmaste åren? AL-KO Kobers vd Fredrik Rhodin svarar så här:

AMC – den nya generationen treaxlade chassin från AL-KO Kober.

– Framtiden ser ljus ut, även i dessa svåra tider. Vi lanserar en lång rad nyheter och uppköp av flera bolag. Det sista året har AL-KO bland annat förvärvat CBE som tillverkar kablage och elektronik, Aguti som tillverkar bälten och stolar, samt Safim med expertis inom hydraulik för bromssystem och maskiner.

– Innovationer som Vario X möjliggör lätta husvagnschassin som sparar tiotals kilon med hjälp av speciellt kalkylerade och laserskurna hål. När det kommer till E-mobility har vi flera färdiga prototyper som möjliggör eldrift av husbilar, och på sikt även husvagnar. AL-KO samarbetar redan idag med ABT och Volkswagen med elbilskonvertering av transportbilar – och detta segment växer hela tiden, avslutar Per Åkerblom.

Utvecklingen har onekligen tagit enorma kliv framåt, sedan Alois Kober skodde hästar i sin bysmedja. Likväl är det ett hästjobb som har lagt grunden till att AL-KO Kobers globala expansion – i dubbel bemärkelse.

Innovative grundaren Alois Kober, i egen hög person.

AL-KO Kober Group


Grundat: 1931

Antal anställda: Cirka 3 000 i över 20 länder

Produkter: Axlar och bromsar för lätta släp och kopplingar upp till 3,5 ton, samt chassin för specialsläp och husvagnar liksom skräddarsydda chassin för husbilar och nyttofordon

Produktion/huvudkontor: Huvudkontor och stor produktion i sydtyska Kötz utanför Ulm

Chassitillverkning: Bygger varje år cirka 70 000 chassin till husvagnar och 15 000 chassin till husbilar

Omsättning (2019): Cirka 150 miljoner kronor räknat i Sverige – AL-KO Kober AB, samt koncernens övriga bolag som säljer produkter inom samma marknad.

VAD ÄR...

 

AKS: Produkten har två funktioner. Dels är det en vanlig koppling som låser då handtaget i mitten fälls ner när kulan sitter i kulskålen. Den har även en stabiliseringsfunktion. När de yttre armarna fälls ner på de två kopplingarna överst klämmer bromsbelägg på var sida åt om kulan. Därmed dämpas rörelser i sidled – och i viss mån i höjdled. Det går trögare helt enkelt. Detta förutsätter att kulan inte är fettad utan metallren och torr.

Vario X: Utvecklingen av detta lättviktschassi baserades på bland annat kunskap från naturen, exempelvis om insektsvingars uppbyggnad. Man undersökte var det gick att spara in material med olika beräknings- och konstruktionsmetoder. Främsta konstruktionsmålet var att chassit skulle klara lika hög belastning som tidigare men vara lättare. Tack vare denna innovativa lösning gick det att spara in upp till 30 procents vikt i rambalkarna vilket givetvis kommer lastkapaciteten till godo.

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

  • Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    Företagshistoria: Forsbergs – stora så in i Norden!

    När alla stjärnor står rätt kan det hända häftiga grejer. För Christian och Mathias Forsberg skulle branschkunniga föräldrar, en vältajmad lågkonjunktur och en ohygglig drivkraft lägga grunden till en sällan skådad expansion. Här är historien om Forsbergs Fritidscenter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-21 07:58

  • Glamping – bekvämt och med stil

    Glamping – bekvämt och med stil

    Vill du campa med klass utan besvär och samtidigt komma nära naturen med minimal ansträngning? Då kan kanske glamping vara något för dig?

    Artikel Peter Fredberg, 2021-07-15 07:53

  • Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    Bjurbäckens slussar: Idylliskt vid Bergslagskanalen

    I en glänta i skogen kan husbilarna stå på rad och vi fordonsägare kan blicka ut mot de anrika slussarna vid Bjurbäcken. Helt klart ett populärt övernattningsställe på sommaren.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-07-12 07:29

  • De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    De trampar och campar – med en cykelhusvagn

    En hemmabyggd husvagn som dras fram med hjälp av tramptag och jävlar anamma. Är det en kommande trend vi ser, eller är konstruktörerna helt ute och cyklar? Vi har träffat Louise och Mario Andrade som har byggt sin egen cykelhusvagn.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-07-08 07:08

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

  • Husvagn & Camping 2021-04

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206