Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

År 1931 tog Alois Kober över denna smedja. Då handlade det mestadels om att sko hästar samt om att reparera vagnar och jordbruksredskap.

Historia: Hästjobb bakom AL-KO:s expansion

Publicerad

Den verksamhet som startade i en liten bysmedja har idag vuxit till en global koncern. Vi berättar historien om AL-KO Kober, branschledande inom skräddarsydd chassitillverkning för fritidsfordon. Följ med 90 år tillbaka i tiden då historien tog sin början.

Året är 1931 och i den lilla tyska orten Großkötz går den lokala smedjan på högvarv. Med ett nyutskrivet mästarbrev i sin hand, har Alois Kober just tagit över driften av den och startat företaget Alois Kober GmbH. Verksamheten utgörs i huvudsak av att sko hästar samt att reparera vagnar och jordbruksredskap.

I två decennier sliter Alois i sin smedja – genom den stora depressionen och sedermera genom den turbulenta tiden under andra världskriget. Vid 1950-talets början har verksamheten tagit fart ordentligt. I spåren av kriget har tillverkningen av släpvagnar till jordbruk skjutit i höjden. Det är nu Alois uppfinningsrikedom blomstrar – och lägger grunden till AL-KO Kobers globala expansion.

– År 1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås avsedd för jordbrukssläpvagnar, en produkt som snart skulle börja serietillverkas, berättar Per Åkerblom på AL-KO Kober. Därifrån var steget inte långt till att utöka programmet för släp med kompletta axlar, stödhjul och en mekanisk påskjutsbroms. Den sistnämnda var en egen innovation, vilken man tog patent på.

Lättviktschassit heter Vario X.

En patenterad produkt som kom i svallvågorna efter handbromsspaken – deras första mekaniska påskjutsbroms.

I takt med att tyskarna får det bättre ställt efter kriget börjar det bli alltmer populärt att semestra med husvagn. Under 60-talet utvecklar AL-KO sin verksamhet till att tillverka chassin, kopplingar och axlar till husvagnar. 

– Det var vid den här tiden företaget började expandera ordentligt och man bildade bolag i flera europeiska länder. AL-KO skaffade sig en stark position i husvagnsbranschen och kom att leda utvecklingen av chassin, berättar Per Åkerblom.

Under 1970-talet ingår AL-KO ett långt samarbete kring körsäkerhet med den tekniska högskolan i Aachen. Det resulterar bland annat i AL-KO Delta axel som verkar stabiliserande mot rörelser i sidled. Man börjar också titta på olika lösningar för att även ge själva kopplingen en stabiliserande funktion. I slutet av 80-talet kommer så AKS-kopplingen, med den teknik och grundläggande utformning som har bildat skola för samtliga stabilitetskopplingar.

– AL-KO Delta axel och AKS återfinns på i princip samtliga husvagnar idag. Även påskjutsbromsen som utvecklades för cirka 70 år sedan är fortfarande europeisk standard, förklarar Per Åkerblom.

Med tiden börjar AL-KO Kober också snegla på husbilar. 

Även Husvagn & Camping har satt AL-KO:s säkerhetssystem på prov via så kallat älgmanövertest.

Chassin, kopplingar och axlar till husvagnar kom till under 1960-talet.

När Fiat släpper sin modell Ducato år 1981, börjar en del tillverkare producera husbilar i större skala än tidigare. Ett aber är dock storleken. På grund av de korta axelavstånden och den smala spårvidden bak, är möjligheterna att bygga ut bodelen mycket begränsade, både på bredden och på längden. 

– En del tillverkare tänjde på gränserna och man fick nästan böja sig ner för att se hjulen under den utskjutande bodelen på vissa modeller, berättar Per Åkerblom och fortsätter:

– AL-KO Kober började studera Ducatons chassi och fann att det var möjligt att göra modifieringar som skulle vidga möjligheterna för bodelsbyggandet. År 1984 släpptes ett färdigt husbilschassikoncept för Ducato. Det var lägre, längre och hade bredare spårvidd bak – samt erbjöd möjlighet till två bakaxlar istället för en.

På 2000-talet har AL-KO Kober presenterat flera nya produkter fram till dags datum. En är luftfjädring för husbilschassina som lanserades speciellt anpassad till AL-KO bakaxel år 2001.

Montering sker i Ettenbeuren som ligger cirka 10 km från Kötz.

År 2006 kom antisladdsystemet för husvagnar – AL-KO Trailer Control (ATC). Vidare movern Mammut för såväl enkel- som tandemaxlade husvagnar; modeller med AL-KO-chassi från 2010 och framåt har numera färdiga hål för montering av denna. Den senaste produkten presenterades under 2017 i form av de hydrauliska stödbenen, HY4.

– Stödbenen är slutna enheter som var och en har en egen motor. Det gör att man varken behöver installera en centralpump eller oljeledningar i bilen, vilket medför att tillverkarna inte begränsas när de bygger bodelen. De kan beställa stödbenen monterade på chassit direkt från AL-KO-fabriken – och om det 
senare blir aktuellt med eftermontering finns det färdiga hål i chassiet för både stödben bak och styrenheten.

En milstolpe inom bilchassitillverkningen var också när AL-KO Kober under 2019 tog fram två- och treaxliga chassin till den nya generationen Mercedes Sprinter med framhjulsdrift. Därmed kunde företaget erbjuda samma breda program av skräddarsydda chassin till Mercedes Sprinter som för Fiat Ducato. När Per Åkerblom tittar i backspegeln för verksamheten i stort, identifierar han ett koncept som har varit vägvinnande över tid.

1952 konstruerade Alois en komplett handbromsspak med kugglås. Senare kom den att serietillverkas.

– Kundanpassning. AL-KO Kober har lyckats göra sig ett namn inom en bransch som inledningsvis var relativt liten. Det gjorde man genom att dra till sig de kunder som fanns då. Och tack vare att man var först med påskjutsbroms fick man ett försprång som gav fina möjligheter att växa ytterligare.

AL-KO som familjeföretag existerar numera endast genom tillverkningen av professionell trädgårds- och skogsutrustning samt komplex ventilations- och klimatutrustning för industriell användning. Tillverkningen inom fordonsteknik ägs idag av ett amerikanskt investmentbolag där DexKo Global är moderbolag för AL-KO. 

Vad kommer detta att betyda för AL-KO Kobers framtid – och hur ser visionerna ut för de närmaste åren? AL-KO Kobers vd Fredrik Rhodin svarar så här:

AMC – den nya generationen treaxlade chassin från AL-KO Kober.

– Framtiden ser ljus ut, även i dessa svåra tider. Vi lanserar en lång rad nyheter och uppköp av flera bolag. Det sista året har AL-KO bland annat förvärvat CBE som tillverkar kablage och elektronik, Aguti som tillverkar bälten och stolar, samt Safim med expertis inom hydraulik för bromssystem och maskiner.

– Innovationer som Vario X möjliggör lätta husvagnschassin som sparar tiotals kilon med hjälp av speciellt kalkylerade och laserskurna hål. När det kommer till E-mobility har vi flera färdiga prototyper som möjliggör eldrift av husbilar, och på sikt även husvagnar. AL-KO samarbetar redan idag med ABT och Volkswagen med elbilskonvertering av transportbilar – och detta segment växer hela tiden, avslutar Per Åkerblom.

Utvecklingen har onekligen tagit enorma kliv framåt, sedan Alois Kober skodde hästar i sin bysmedja. Likväl är det ett hästjobb som har lagt grunden till att AL-KO Kobers globala expansion – i dubbel bemärkelse.

Innovative grundaren Alois Kober, i egen hög person.

AL-KO Kober Group


Grundat: 1931

Antal anställda: Cirka 3 000 i över 20 länder

Produkter: Axlar och bromsar för lätta släp och kopplingar upp till 3,5 ton, samt chassin för specialsläp och husvagnar liksom skräddarsydda chassin för husbilar och nyttofordon

Produktion/huvudkontor: Huvudkontor och stor produktion i sydtyska Kötz utanför Ulm

Chassitillverkning: Bygger varje år cirka 70 000 chassin till husvagnar och 15 000 chassin till husbilar

Omsättning (2019): Cirka 150 miljoner kronor räknat i Sverige – AL-KO Kober AB, samt koncernens övriga bolag som säljer produkter inom samma marknad.

VAD ÄR...

 

AKS: Produkten har två funktioner. Dels är det en vanlig koppling som låser då handtaget i mitten fälls ner när kulan sitter i kulskålen. Den har även en stabiliseringsfunktion. När de yttre armarna fälls ner på de två kopplingarna överst klämmer bromsbelägg på var sida åt om kulan. Därmed dämpas rörelser i sidled – och i viss mån i höjdled. Det går trögare helt enkelt. Detta förutsätter att kulan inte är fettad utan metallren och torr.

Vario X: Utvecklingen av detta lättviktschassi baserades på bland annat kunskap från naturen, exempelvis om insektsvingars uppbyggnad. Man undersökte var det gick att spara in material med olika beräknings- och konstruktionsmetoder. Främsta konstruktionsmålet var att chassit skulle klara lika hög belastning som tidigare men vara lättare. Tack vare denna innovativa lösning gick det att spara in upp till 30 procents vikt i rambalkarna vilket givetvis kommer lastkapaciteten till godo.

  • Fem utsökta utomhusspel

    Fem utsökta utomhusspel

    Tidlösa klassiker som kubb, dart och boccia i all ära. Men vilka utomhusspel erbjuder marknaden för den som vill testa något nytt? Det vet Spelexperten.com som har låtit oss testa fem fina favoriter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-06-17 07:16

  • Företagshistoria: Reserven som blev ordinarie

    Företagshistoria: Reserven som blev ordinarie

    Vad är det för likhet mellan en husvagn och en burk senap? Knappast någon om vi ska vara ärliga – men båda produkterna har faktiskt saluförts under samma tak. Det och mycket annat får vi reda på när vi kliver innanför dörrarna hos Husvagnsreserven.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-06-11 07:23

  • Ställplats Bengtsfors: Nära kanalen

    Ställplats Bengtsfors: Nära kanalen

    Dalsland är kanoternas och sjöarnas landskap. Bengtsfors är en av dess populära turistorter. Nära centrum finns en ställplats för både husvagnar och husbilar.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-06-08 07:05

  • Henrikssons husvagnar: Familjeföretag i tredje generationen

    Henrikssons husvagnar: Familjeföretag i tredje generationen

    Husvagnsförsäljningen startade i en lada, bara ett stenkast ifrån familjens bostad. Sedan dess har hårt arbete och sund företagsanda banat väg för att Henrikssons Husvagnar har gjort sig ett namn i branschen. Vi hälsar på hos familjeföretaget som nu drivs i tredje generationen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-05-18 07:17

  • Hörviks Marina: Vid en liten fiskehamn

    Hörviks Marina: Vid en liten fiskehamn

    I det lilla fiskeläget Hörvik erbjuds husbilsturister fina möjligheter att övernatta vid havet. På sommaren förgyllt med bad och trevliga restauranger.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-05-14 07:24

  • Topplistan: Sveriges 10 mest sålda husvagnsmärken

    Topplistan: Sveriges 10 mest sålda husvagnsmärken

    Under det gångna året rullade kampen på gällande titeln Sveriges mest sålda husvagnsmärke 2020. I sedvanlig ordning blev det en batalj kring en trio som alla har sitt säte i trakterna kring mässtaden Jönköping – Adria, Kabe och Hobby. Inte helt otippat lyckades det förstnämnda varumärket försvara förstaplatsen från 2019.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-04-27 07:44

  • Förtetagshistoria: Stor succé – Bengt i Örkelljunga

    Förtetagshistoria: Stor succé – Bengt i Örkelljunga

    Deras föräldrar åkte tidigt på camping-semestrar och började sälja husvagnar redan 1966. Syskonen Bengt-Åke, Britt-Marie och Christina har sedan förvaltat sina föräldrars livsverk – och ännu en generation har nu kommit med i gänget. Det här är historien om Bengt i Örkelljunga.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-04-22 08:52

  • Ställplatser – en het potatis

    Ställplatser – en het potatis

    Syftet med ställplatser har på vissa håll blivit omdiskuterat. Åsikterna går isär kring om både husbilar och husvagnar bör få stå där – eller endast husbilar. Vi har låtit fem aktörer berätta bakgrunden till att endast husbilar får stå på deras ställplatser.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-04-21 07:37

  • Historia Fiat Ducato: 40-åringen sitter kvar på tronen

    Historia Fiat Ducato: 40-åringen sitter kvar på tronen

    Varje år byggs det ungefär 100 000 husbilar på Fiat Ducato-chassin. Hur blev Ducato modellen på alla husbilstillverkares läppar – och hur arbetar Fiat för att behålla sin marknadsledande position? Vi tar ett snack med Fiat Professionals husbilsspecialist.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-04-20 08:52

  • Bisonfarmen – ställplats med Safari

    Bisonfarmen – ställplats med Safari

    Bisonfarmen i Gate är ställplatsen som erbjuder en annorlunda upplevelse. För vad sägs om en safaritur i bisonhagen eller en stilla kväll med milsvid utsikt över Vättern?

    Artikel Catharina Höglund, 2021-04-16 07:14

  • Historik: Toppola – campa på taket

    Historik: Toppola – campa på taket

    Friare än en husvagn, smidigare än en husbil – med en Toppola kunde du campa på taket till din personbil. 1980-talsprylen är lika populär nu som då och lämnar ingen oberörd.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-04-14 07:14

  • Vintercampa i plåtis – går det?

    Vintercampa i plåtis – går det?

    Fenomenet med att åka husbil under vintern sprider sig som en löpeld genom landet och aldrig förr har vi sett så många husbilar ute på vägarna så här års. Vinterisolerade husbilar är en sak, men hur fungerar det att bo i en plåtis när det blir riktigt kallt ute?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-04-12 06:09

  • Bra tips för att lindra barnens åksjuka

    Bra tips för att lindra barnens åksjuka

    En del barn drabbas av åksjuka i bilen. Vanligast är det för dem som är mellan två och tio år, men både yngre och äldre kan drabbas. Det finns emellertid en hel del tips att tillgå.

    Artikel Redaktionen, 2021-03-29 07:00

  • Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen

    Företagshistoria: Autohallen – nöje visar vägen

    På bara några år har Autohallen Husbilar gått från att vara ett tvåmannaföretag till att bli en av Sveriges ledande återförsäljare av husbilar. Hur har den resan sett ut – och vad ligger bakom expansionen? Vi har intervjuat företagets vd, Joakim Norberg.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-03-26 07:51

  • Paneler – en solklar investering!

    Paneler – en solklar investering!

    I och med Covid-19 och det ökande semestrandet på hemmaplan, vill allt fler kunna campa i avskildhet. Med en solpanel ökar friheten och möjligheterna att hålla sig på sin egen kant – utan tillgång till elstolpe. Vi tittar närmare på denna solklara investering.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-03-23 07:24

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1671 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 609 fristående campingplatser och 732 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-07

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

  • Husvagn & Camping 2021-04

  • Husvagn & Camping 2021-03

  • Husvagn & Camping 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206