På mindre än en minut kan Martin och Maggan förvandla matplatsen till en sovplats i sin MKP Petit 500 från 1963. Snabbheten imponerar inte bara på åskådare vid träffar och på utställningar utan även på luttrade husvagnsjournalister.
– Vi har egentligen inte tränat men handgreppen är väl invanda och vagnens konstruktion är genomtänkt, säger Martin.
Paret kom över sin vagn för omkring tio år sedan och den visade sig vara så gott som komplett och i väldigt bra skick, i alla fall efter att ekipaget hade genomgått en rejäl djuprengöring.
– Det tog oss nästan en månad att förvandla den från fynd till resklar och redan samma sommar började vi använda den på våra resor och på träffar, berättar Martin.
Att det blev en MKP Petit har sin logiska förklaring då de är VW-entusiaster och kör omkring med den tyska Folkvagnen på somrarna.
– Enligt historien som vi hört, är Petit-modellen beställd av VW för att passa perfekt bakom en Bubbla, säger Martin och visar något som de flesta missar vid en snabb titt.
Vagnen har samma form som bakdelen på en VW-buss och i princip har MKP gjutits av två sådana, som tillverkaren monterat ihop och passat in med ett eget tak.
Dörren är klurigt nog placerad på bakstammen och kanske var tanken att man inte skulle ha den ut mot trafiken om man stannade längs vägen, vare sig man var i Danmark som då hade högertrafik, eller i Sverige som hade vänstertrafik.
Så gott som alla husvagnar från tidigt 1960-tal har en köksavdelning men på en MKP finns det två stycken. Fäll hyllan på dörrens insida och plocka fram gasolköket och vips kan du stå och laga mat i vårsolen.
– Den kommer till stor nytta när vi är ute och åker med vagnen, menar Maggan.
Direkt innanför dörren finns ytterligare en finess, en liten kyl från UPO. I ärlighetens namn är det inte ett traditionellt kylskåp, snarare ett väl fungerade isskåp som håller maten fräsch under varma sommardagar. Det är både en fränare och mer praktisk lösning än en kylväska. Apropå kylväska har Martin byggt om
gasolflaskan på dragstången till en lika finurlig som diskret drickakyl.
– Förra gången jag besiktigade vagnen började besiktningskillen att skruva på kranen innan han upptäckte att flaskan bara var en attrapp, avslöjar Martin.
Hur är MKP då att köra efter en VW?
– Lättdragen är det ord som beskriver den bäst, och jag är glad över att den har en riktig påskjutsbroms. Det underlättar körningen när en Bubbla är dragbil, förklarar Martin.
Den vanligaste frågan när ni ställer upp ekipaget på en camping?
– Bor ni verkligen i den här? Det kommer alltid förbi trevliga människor och pratar om camping, VW och annat som gör livet glatt. 2019 semestrade vi i Danmark och där fick vi knappt vara ifred någonstans, danskarna fullkomligt älskar MKP, avslutar Maggan.
FAKTA
Namnet MKP kommer från grundaren Mikkel Krister Pedersens initialer. Han startade en karosserifabrik i Kolding 1923 och 1950 började firman även tillverka husvagnar. Fem år senare, 1955, byggde han de första vagnarna i glasfiber och snart lanserades deras storsäljare Petit. Skandinavien och det forna Västtyskland blev de största marknaderna för varumärket och vagnarna fick snabbt ett gott rykte om sig att vara små, snygga och lätta med praktiska lösningar.
De började säljas i USA 1970 men i samband med oljekrisen några år senare steg produktionskostnaderna mycket på glasfiber och företaget fick ekonomiska problem. MKP kom snart igen och fortsatte med produktionen innan efterfrågan åter sjönk i mitten av 1980-talet. Tillverkningen lades ner 1988. För de inbitna entusiasterna finns klubben MKP Caravan Club International, vilken bildades 1984.