Samba firar 70 år!

Publicerad: 2021-08-18   Uppdaterad: 2023-04-18

För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

Totalt tillverkades de i 100 000 exemplar fram till 1967, varav 6 389 under 50-talet. För att bli ägare till en välvårdad Samba idag är det inte ovanligt att man får betala ett sjusiffrigt belopp. 

– För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen, menar Alexander Dahlin, press- och reklamansvarig för Volkswagen Transportbilar, i ett pressmeddelande.

Samba firar 70 år!
Volkswagens monter på IAA i Frankfurt 1951.

Den 19 april 1951 kickade kalaset igång. Volkswagen satsade stort med 1 350 kvadratmeter utställningsyta på IAA-mässan. Där byggde man upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina för Bubblan och adderade en ljusshow för att trollbinda besökarna.

Medierna kallade installationen för ”Volkswagentemplet” och därmed lades även ribban som andra biltillverkare sedan följde. Men det var inte bara detta som gjorde succé. För här lanserades även lyxbussen.

Skillnaden jämfört med den ordinarie VW-bussen var slående, vilket i sin tur kunde motivera prispåslaget (3 000 D-mark). Kunderna fick helt enkelt en exklusivare framtoning och många nya finesser. En Samba hade tvåtonslackering, kromdetaljer, ett öppningsbart tygtak samt hela 23 fönster.

Samba firar 70 år!
Soltak – snacka om lyx!
Samba firar 70 år!
Blygsamma 25 hästkrafter i den luftkylda motorn.

I USA lanserades modellen under namnet Microbus ”Deluxe”. Hemmavid i Tyskland var kunderna snabba med att hitta på egna och coola namn, och vilken som är den exakta innebörden av ”Samba” är lite osäkert.

Namnet kan komma av Sonnendach-Ausfürung mit besonderem Armaturenbrett (soltaksversion med specialinstrumentbräda), alternativt Sonder Ausfürung mit besonderer Ausstattung (specialversion med specialutrustning). I den nederländska prislistan dyker namnet Samba upp officiellt första gången 1954.

Samba firar 70 år!
Förarinteriören med några få knappar och bussvinkel på ratten.
Samba firar 70 år!
Körriktningsvisare på en Samba från 1954.

Den förmodligen äldsta Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela fordonets historia finns dokumenterad, inklusive originalkvittot.

Första ägaren hade betalat 9 025 D-mark, vilket framstår som ett exceptionellt fynd jämfört med dagens värde. Men då ska man också ha i åtanke att vid den tidpunkten var den genomsnittliga årsinkomsten 3 579 D-mark, vilket ställer prisbilden i ett helt annat ljus.

Idag är de mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna som kan uppnå astronomiska höjder. Vid auktionen Barrett–Jackson (i Scottsdale, Arizona) år 2017 såldes ett exemplar för 302 500 dollar (cirka 2,7 miljoner kronor med dagens växlingskurs).

FAKTA SAMBA  

• Produktionen startade den 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.

• Modellen var nästan alltid tvåtonslackerad.

• En Samba hade krom och polerad aluminium överallt.

• Bilarna som producerades fram till augusti 1963 hade 23 fönster (skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster).

• Bilarna som producerades från augusti 1963 till juli 1967 har 21 fönster (hörnfönstren togs bort till förmån för en bredare baklucka).

• Första modellen hade 25 hästkrafter, 1 131 cc och en toppfart på 75 km/h. Den sista hade 44 hästkrafter, 1 493 cc och toppade 105 km/h. 

• Den första modellen var 410/170 cm lång/bred, från och med december 1953 var de 422/175 cm, och från augusti 1960 430/180 cm. 

• 1953 blev Samba den första Volkswagen Typ 2 som hade en riktig stötfångare bak.

• I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas. I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus.

Rulla till toppen