Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

En Eurolite skymmer inte sikten och märks knappt bakom en stark Ford från 1950-talet.

Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

Publicerad

Kaj Perssons ekipage väcker uppmärksamhet både på vägarna och på campingar.

Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

Hopfällbara husvagnar är en nästan lika gammal företeelse som bildragna husvagnar. Störst och kanske äldst är fenomenet i USA och redan före 1915 fanns det ett tiotal tillverkare av hopfällbara vagnar, även om det i ärlighetens namn mest var tältvagnar med en sparsam produktion.

Med tiden blev vagnarna mer avancerade och fick fler finesser. De allra lyxigaste hade riktiga väggar och med tiden blev även förvandlingen till husvagn elektrifierad.

Disney tog fasta på fenomenet och använde en liknande skapelse i filmen om Kalle Ankas, Musse Piggs och Janne Långbens husvagnssemester. Alla läsare känner säkert till filmsekvensen som visats varje julafton sedan 1982.

Så här såg det ut när Eurolite marknadsfördes i slutet på 1960-talet.

I Europa var fällbara vagnar inte lika populära men förekom då och då hos olika tillverkare på
kontinenten. En av dem var Bammens från holländska Maarsen. De ritade en elektriskt hopfällbar vagn med riktiga väggar och fönster.

Runt 1967 var prototypen klar och det nya husvagnsmärket döptes till Eurolite. Ska man vara riktigt noga går det att se både en och två likheter med amerikanska förebilder som Rolite och Apache.

Historien om Bammens husvagnsproduktion är lite diffus men en minimal produktion kom igång.

I januari 1969 visades en Eurolite 300 upp tillsammans med den större modellen 380 på husvagnsmässan Caravan RAI i Europahal i Amsterdam. Vagnarna var inte bara genialt konstruerade och för tiden mycket tekniskt avancerade, de var dessutom ganska dyra.

Sidoväggarna är manuella och först måste höger sida upp. En elektrisk motor höjer taket med hjälp av ett kedjesystem. Skulle batteriet vara slut finns en vev som reserv. När högra väggen är klar kan dörrens båda delar häktas samman, därefter säkras den genom att taket sänks ner.

I runda slängar kostade en husvagn dubbelt så mycket som en ny bil och efterfrågan blev därför ytterst liten. Efter endast sju tillverkade vagnar lades modellen ner och Bammens, som fortfarande finns kvar, inriktade sig istället på tillverkning av sopkärl för offentliga miljöer.

Vagnen på bilderna är den lyxiga Eurolite 380D och tillhör Kaj Persson i Tomelilla.

– Jag gillar gamla husvagnar och när jag fick se annonsen om en som var hopfällbar kunde jag inte motstå att köpa den, säger Kaj.

Det var 2010 och tvärtemot vad man kan tro var Kaj inte ensam om att köra omkring med en Eurolite.

– Nej, när de var som flest fanns det fem stycken Eurolite i Sverige och alla ägarna bodde i Skåne. Det är lite märkligt då det bara tillverkades sju stycken, menar Kaj.

Köksdelen med vask, "bänkskivor" och plattor sitter fast med gångjärn i väggen och hamnar automatiskt på rätt plats.

Vad käkar man i en Kalle Anka-vagn om inte majskolvar?

Han hänger helst på vagnen bakom sin Ford Skyliner från 1957 med fällbart plåttak, en så kallad plåtcab, och även om Euroliten är 4,80 meter lång och två meter bred ser den inte för stor ut bakom Forden. När Kaj ska cabba upp sin Ford trycker han bara på en knapp och likadant är det med Euroliten – ett tryck på knappen innanför dörren, och taket höjs med ett surrande.

Fram- och bakväggarna kommer på plats automatiskt, medan sidoväggarna viks upp manuellt. Efter att hörnstolparna monterats på plats är det klart att kliva in i vagnen.

– På campingplatser brukar det bli folksamling när släpet förvandlas till husvagn och det är alltid någon som nämner Kalle Anka, skrockar Kaj.

Inredningen är dock inte lika avancerad som i den tecknade filmen, men ändå finurlig. Sofforna är fasta och köksdelen fälls fram samtidigt som sidoväggen hissas. De två garderoberna sitter fast i taket vid färd och kan med ett par handgrepp förvandlas till ordinära klädskrubbar.

Säkra bordet och stuva om dynorna och plötsligt förvandlas sovplatsen till en matplats.

I standardutrustningen ingår även ett kylskåp, men det är lågt och fast monterat för att alltid finnas på rätt plats. Vagnen är inte godkänd för körning i "boläge" utan endast i det mer kompakta transportläget. Det tar nästan alltid längre tid att stuva undan prylarna för att de inte ska klämmas fast, än det tar att sänka taket och väggarna.

– Det momentet tar inte ens en minut och sedan kan man köra iväg. En Eurolite är kanske det fränaste man kan ha bakom en Skyliner. Nästan en plåtcab bakom en plåtcab, även om husvagnens tak är av glasfiber, avslutar Kaj.

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

  • Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Trabant-historia: Ingen fara på taket!

    Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-08-02 07:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206