
Det första kapitlet om KAMA Fritid skrevs redan på 1950-talet, närmare bestämt i småländska Tenhult. Där byggde Kurt Blomqvist husvagnar hemma i sitt garage och skulle så småningom grunda KABE år 1957.
I takt med att allt fler svenskar fick utökad semester under den här tiden, tilltog också det allmänna intresset för husvagnar. Kurt fick successivt mer att göra och etablerade därmed kontakt med flera leverantörer. Det innebar att han så småningom även kunde börja sälja reservdelar och tillbehör.
När Kurt och hans familj var på semester i Danmark i mitten av 1960-talet, uppstod ett möte som kom att bli en milstolpe – både för Kurt och den han skakade hand med.

– Kurt träffade Søren Odgaard, alltså grundaren av tältföretaget Isabella, berättar Jonas Tidqvist, vd på KAMA Fritid.
Kurt och Søren var av samma skrot och korn, och under det spontana mötet kom de överens om att börja samarbeta. Dealen innebar att Isabellas tält skulle börja säljas tillsammans med KABE:s husvagnar. Handslaget som ägde rum på den där campingen gäller faktiskt fortfarande, än idag saknas ett formellt avtal.
Tält- och tillbehörsförsäljningen inom KABE växte för varje år. Snart såldes i princip ett Isabellatält för varje ny KABE-husvagn som fick en ny ägare. År 1984 byggde Kurt ett lager som mätte 3 000 kvadratmeter – och två år senare grundade han KAMA Fritid.

– Kurt blev tidigt en välkänd återförsäljare av tillbehör, men fabrikatet KABE var inte jättestort till en början. Därför initierade han neutral försäljning under ett nytt bolag, med målsättningen att nå ut till alla leverantörer. Det var så KAMA Fritid kom till. Bokstäverna KA står för karosseri och MA för material, berättar Jonas Tidqvist.
Nästa milstolpe kom år 2000, då KAMA Fritids hemsida lanserades.
– Det var lite unikt att kunna erbjuda försäljning på nätet redan då. Vi var också först ut i branschen med ”order to store”, alltså att kunderna kan beställa på hemsidan och sedan hämta ut produkterna hos sin återförsäljare. Det började vi med år 2012, något år efter att den nya hemsidan kamafritid.se hade lanserats och jag hade anställts som vd, berättar Jonas Tidqvist.

De senaste åren är det främst två saker som sticker ut när det gäller KAMA Fritids utveckling. Det ena är den otroliga expansionen, som dels skett via de nya lokalerna i Jönköping men även i form av etableringen i Norge och Finland med dess säljkontor och lager.
– Vårt huvudkontor och centrallager finns numera i Jönköping och här förfogar vi över 13 000 kvadratmeter. Vi har ett av Nordens bästa logistiklägen med närhet till norra Europa och en strategisk placering mellan de nordiska huvudstäderna. Våra medarbetare använder iPad och trådlös streckkodsläsare och vi har tio lager-automater som var och en är tio meter hög, berättar Jonas Tidqvist.
Det andra stora utvecklingsarbetet har kretsat kring butiks-konceptet, som har utformats i samarbete med inredningsföretaget Hestra sedan 1989. Konceptet bygger på en modern och funktionell design där färgsättningen går i mörkgrått, med inslag av alm.


– Sedan fyra år tillbaka har vi en anställd merchandiser som arbetar heltid med butiks- och konceptutveckling. Om en återförsäljare vill öppna en tillbehörsbutik kan Hestras arkitekt skräddarsy en sådan för ytan i den aktuella lokalen. På så vis kan vi hjälpa till att sortera och exponera produkterna på ett optimalt sätt. Idag finns 115 sådana KAMA-profilerade butiker runt om i landet – och fler är på gång.
En nutida trend är att camparna börjar värdesätta bekvämlighet i allt högre utsträckning. För att möta denna efterfrågan har KAMA Fritid tagit fram ett antal egna fabrikat. Som exempel kan nämnas WeCamp med dess möbler, tält och vindskydd samt GoCamp som fokuserar mer på teknik och cyklar. Men det kanske bästa exemplet på hur KAMA Fritid har tagit bekvämligheten till en ny nivå återfinns i det egna fabrikatet Royal Camping.
– Inom Royal Camping erbjuder vi allt från sängkläder, handdukar och plädar – till möbler, serviser och vinkylar. Produkterna ska vara lyxiga och exklusiva. Royal Camping-prylarna har en egen avdelning i konceptbutikerna. Känslan ska vara som att kliva in i en inredningsbutik, berättar Jonas Tidqvist.


Hur ser han då på framtiden – och hur kommer KAMA Fritid anpassa verksamheten efter kundernas framtida behov?
– Vi tror att fricamping kommer att bli alltmer populärt, att till exempel ställa upp sitt fritidsfordon vid en strandkant eller vid en älv. Det kommer att betyda nya krav på fordonen och dess tillbehör. Vi vill därför tillhandahålla ett bra sortiment av exempelvis sol-paneler, litiumbatterier och LED-belysning, säger Jonas Tidqvist och fortsätter:
– Samtidigt kommer det mer klassiska sättet att campa också finnas kvar – och här efterfrågas i regel en annan typ av varor. Vi vill därför erbjuda ett bra utbud av lätta, tåliga och hopfällbara produkter liksom tekniska prylar som kan drivas på gasol eller på 12 volt. Ledord som ska genomsyra hela vårt sortiment är funktionalitet och bekvämlighet. Vi vill nämligen vara en komplett leverantör av konkurrenskraftiga tillbehör – nu och i framtiden.

KAMA Fritid
Grundat: 1986
Huvudkontor och centrallager: Jönköping. Lagret har plats för över 7 500 lastpallar
Leverantörer: Cirka 50 stycken
Återförsäljare: Cirka 300 stycken fördelat på Sverige, Norge och Finland
Produkter: Totalt 12 000 tillbehörsprodukter till campinglivet fördelade på avdelningarna teknik, textil och förbrukning
Mest efterfrågade produkter: Olika typer av husgeråd samt förtält/lufttält och markiser till husvagnar och husbilar
Antal anställda: 31
Omsättning 2019: 265 miljoner kronor
