Verkstadsslarv – nyckeln försvann

Publicerad: 2021-10-21   Uppdaterad: 2023-04-18

Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

Verkstadsslarv – nyckeln försvann

Att köpa en sprillans ny plåtis och bara få bilen levererad med en enda nyckel har retat gallfeber på mig ända sedan vi köpte vår plåtis 2019. Knappt ett år senare beställde vi ytterligare en nyckel via Fiat och lämnade in bilen på en auktoriserad verkstad för programmering.

Man måste nämligen nollställa alla nycklar när ytterligare en originalnyckel läggs till för att garantera att bilens samtliga funktioner behålls. Fördelen med två nycklar är att även passageraren kan öppna och stänga bilens centrallås, en funktion som säkerhetsnyckeln saknar. Priset 4 700 kronor kan förmodligen få vem som helst att tveka.

Verkstadsslarv – nyckeln försvann
Med två nycklar till husbilen kan man göra olika saker i bilen. Barnen kan behålla en nyckel medan vi vuxna gör något annat.
Verkstadsslarv – nyckeln försvann
Fem månader senare fick vi äntligen tillbaka alla nycklar.

Den aktuella dagen då nyckeln skulle programmeras lämnades bilen in enligt överenskommelse. Det skulle uppskattningsvis ta en timme och jag tog en promenad i naturområdet bredvid. Två timmar senare hade verkstaden fortfarande inte hört av sig och jag gick tillbaka. Till slut tog en man mod till sig.

– Vi har råkat radera dina nycklar sedan datorn tappat sitt trådlösa nätverk. Nu funkar bara säkerhetsnyckeln, men vi lyckades rädda din ena nyckel så att du åtminstone kan öppna centrallåset. 

Jag blev alldeles stum, men accepterade att fel kan begås och lämnade verkstaden med ett löfte om att nya nycklar skulle beställas och att en rejäl rabattsats var att räkna med.

Knappt en månad senare var jag tillbaka, nya nycklar programmerades och bilen lämnades tillbaka med en sammanlagd rabatt av 877 kronor plus moms. Givetvis blev jag rasande och lämnade verkstaden irriterad med mina två nya originalnycklar.

Några dagar senare upptäckte jag att jag aldrig fått tillbaka säkerhetsnyckeln, det hade jag missat i ordväxlingen kring den utlovade rabatten. Jag ringde verkstaden som lovade att leta i nyckelskåpet. Veckorna gick och inget utlovat samtal kom.

Verkstadsslarv – nyckeln försvann
Säkerhetsnyckeln fungerar bara för att öppna förardörren och starta motorn. Vill man låsa upp centrallåset får man göra det med en knapp på instrumentpanelen.

Till slut mejlade jag platschefen, ringde förmannen, lämnade meddelande och ville prata med verkstadschefen. Flera veckor senare fick jag ett mejl från platschefen på den aktuella verkstaden:

Hej Niklas, vi har återlämnat alla mottagna nycklar, det gjordes i samband med att du hämtade din bil. Vi ser härmed ärendet som avslutat från vår sida.

Så hur gör man i en tvist som denna? Enklast är att kontakta kommunens konsumentvägledare som har erfarenhet av liknande tvister, och kan sätta dig i kontakt med rätt expertis och fungera som bollplank. Om det saknas konsumentvägledare i just din kommun kan du vända till Hallå Konsument, Konsumentverkets service för att garantera samma service i hela landet. 

I just det här fallet tog konsumentvägledaren kontakt med Konsumentverkets jurister som slog fast att det är upp till verkstaden att bevisa att de lämnat tillbaka nyckeln. Detta sedan det var bortom alla tvivel att nyckeln verkligen lämnats in då det bara var denna som fungerade för att starta husbilen.

Jag försöker på nytt, kontaktar platschefen flera gånger, men får inget svar och vänder mig istället till verkstadsbolagets centrala vd och blir uppringd någon dag senare av en mycket trevlig man som lovar att åtgärda problemet omgående.

Bara några dagar senare återkommer företaget med beskedet att vi får lämna in bilen på en annan verkstad som hjälper oss med en ny nyckel kostnadsfritt. Bilen lämnades in för nyckeldubblering den 20 maj och blev klar först fem månader senare.

Verkstadsslarv – nyckeln försvann

Hur gör man om verkstaden vägrar?

Enklast är att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som fattar beslut i liknande tvister. Beslutet är inte bindande och verkstaden måste med andra ord inte följa beslutet även om de flesta verkstäder gör det. Annars riskerar de att hamna på svarta listan.

Sedan 2017 har antalet inkomna ärenden till ARN ökat markant och under 2019 fattade de beslut i 3 417 fall som rör motorfrågor. En ökning med drygt tio procent sedan året innan. Även den personliga fordonsförsäkringen kan gälla, i synnerhet om skadan kan tolkas som en maskinskada. Ett alternativ kan vara att kontakta verkstadens försäkringsbolag, men inte heller de är skyldiga att ersätta kunden för verkstadens slarv.

– När det gäller ekonomiska tvistefrågor är den enklaste lösningen att betala verkstadens krav, även om du tycker att kostnaden är fel och därefter göra en anmälan till ARN som gör en prövning, säger konsumentvägledaren Bosse Lång på Hallå Konsument.

Ett alternativ är förstås att vägra att betala, men då har också verkstaden rätt att behålla bilen tills full likvid erhållits. Bäst är att argumentera för sin sak och att påtala att det blivit dyrare än planerat och i sista hand betala och vända sig till ARN.

Viktigast av allt är att alltid få ett kvitto på vad det är som du har lämnat in, exempelvis båda startnycklarna och kräva en skriftlig offert på vad arbetet kommer att kosta, med tillägget att företaget måste ta kontakt om arbetet blir dyrare eller mer omfattande än beräknat.

Kontakta: Vänd dig till kommunens konsumentvägledare vid konsumentfrågor. De kan hjälpa dig med stöd och vägledning och också hjälpa dig med en ARN-anmälan.

Saknas en sådan tjänst i din kommun kan du vända dig till www.hallakonsument.se

Rulla till toppen