Modellnytt 2022 (del 1)

Modellnytt 2022 (del 1)

Publicerad

Som bekant tog Coronapandemin ett fast grepp om världen. Det har emellertid inte hindrat husvagns- och husbilsindustrin från att gnugga geniknölarna – snarare tvärtom. Bürstner kommer med en "uppblåsbar alkov" medan franska Rapido lanserar jubileumsmodeller. Dess syskonmärke Itineo har dessutom fått en ansiktslyftning som heter duga. Även på den svenska tillverkningsmarknaden har det hänt grejer, exempelvis blir Kabes instegsmodell Classic en Estate, medan Polar visar upp ett helt nytt yttre. Hjärtligt välkomna till den första delen av Modellnytt där ni kan botanisera bland tillverkarnas nya planlösningar och deras detaljförändringar.

KABE HUSVAGN


2012 lanserade Kabe husvagnsserien Classic. Vagnar med samma eminenta uppbyggnad som syskonserierna, men med något sparsammare utrustningsnivå.

Nu försvinner Classic – fast det är en sanning med modifikation då serien byter namn till Estate som får ett helt nytt utseende som med all säkerhet kommer att tilltala husvagnsentusiaster i allmänhet och den yngre generationen i synnerhet. Vi pratar inte bara om ett nytt namn, utan om en helt ny vagn som har ett ljust och modernt designspråk. 

Exteriört gäller slät kaross med chassi från Knott – med självjusterande broms. Fönsterkarmarna är numera svarta och samma kulör har även vädringsluckan fått. Strajpningen känns hur modern som helst med sin 3D-känsla. Låsbart vattentanklock är förresten också en nyhet på utsidan.

Invändigt går det att välja mellan två tygkollektioner – en klassisk svart (Belleville) och en något mer vågad grön (Appleton). Interiört är Estate helt omarbetad med ny design på överskåpen och där laminat på bord, hurts och vid insteget nu har en vit, matt folie. Den sistnämnda modulen har för övrigt fått ny design också. Vidare finns även en belysningsramp i taket vid porslinsskåpen. Mattsvarta beslag på såväl handtagen som vattenblandaren ger en estetisk knuff i rätt riktning. Även detaljer som läslamporna, taklampan (vit med träkantlist), träfolien och golvmattan har uppdaterats. 

Ny exteriör strajpning med 3D-känsla. En av nyheterna är mattsvart vattenblandare.

BÜRSTNER HUSBIL

 

Prototyp som med all säkerhet blir serietillverkad inom en snar framtid.

Smidig på resan och samtidigt rymlig att bo i. Bürstner Lyseo Gallery är inte som alla andra husbilar – den är en halvintegrerad modell och en alkovförsedd husbil på en och samma gång. 

Denna unika husbil – i dagsläget finns endast en prototyp avsedd för pressvisningar – har en takkonstruktion där en del av taket lyfts vertikalt med hjälp av luftfyllda kamrar. På så sätt bildas en sovalkov "en trappa upp". Med hjälp av en kompressor tar det bara 90 sekunder, att närapå ljudlöst få taket höjt, och det rakt upp och inte lutande som med ett konventionellt pop-up-tak. Trycket i kamrarna övervakas kontinuerligt, och skulle det sjunka fylls mer luft på automatiskt. Luftkamrarna är tillverkade av ett kraftigt material och konstruerade så att "alkoven" inte kan kollapsa även om lufttrycket skulle sjunka. Den patentskyddade konstruktionen ger dessutom god isolering och laboratorietester har bekräftat att materialet är både vattentätt och tåligt mot UV-ljus.

Förutom en säng i XXL-format på övervåningen finns här även ett bord, en sittplats och givetvis ett laddningsuttag för mobiltelefonen. Du når dit enkelt och bekvämt via en fast trappa. Det finns emellertid fler godsaker i Lyseo Gallery än den upplåsbara övervåningen. Interiören som har tagits fram är inspirerad av en brittisk herrklubb med Chartreuse-färgat, quiltat buffelskinn av Burlington-typ som kombineras med mörkgråa och ljusa detaljer, samt av en elegant textilmatta med lång lugg.

Fotnot: Det tog 18 månader att skapa Lyseo Gallery – från ritbordet till färdig prototyp. Bürstner har emellertid för avsikt att serietillverka modeller med höjbar övervåning.

 

KNAUS HUSBIL

I och med det upphöjda taket blir det plats över för en ComfortSlide-bed fram.


Knaus Boxdrive kombinerar körsäkerhet och funktionalitet som få andra fordon. Ny inom den familjen är 600 XL som har isolerat, upphöjt tak.

Vad sägs om fyra sovplatser och ett hygienutrymme med dusch – och det i en plåtis som är byggd på ett chassi från högkvalitativa MAN! Det och mycket annat har nya Boxdrive 600 XL.

Till det nya modellåret har interiören fått nya, ljusa färger som gör att interiören känns både hemtrevlig och välkomnande. Belysningen har samma koncept som hos Knaus fullstora husbilar, det vill säga integrerad i såväl väggar som möbler.

I standardutrustningen finns nu en praktisk svängbar modul i hygienutrymmet som kombinerar två olika användningsområden – antingen handfat/toalett eller ett duschutrymme. Sängen bak är en praktisk, lyftbädd variant som skapar gott om packutrymme när den inte används.

Även fram finns det plats för två personer i horisontellt läge via en så kallad ComfortSlide-bed. Många förvaringsfack och skåp med mjukstängningsmekanismer finns också. Vill man ha det än mera lyxigt finns klädsel av äkta skinn, Dark Coffee, på tillvalslistan.

Vill man ha det extra bra är det tydligen MAN som gäller. Smart justerbar bädd baktill.

Polar – kaxigare och tuffare på utsidan.

POLAR


Till årsmodell 2022 gör Polar sin största förändring på flera årtionden. Karossen får en ny design, med ett helt nytt formspråk som fortfarande andas varumärkets DNA.

–Vi var väldigt måna om att Polars DNA skulle finnas kvar i förändringen. Det är alltid svårt när man gör en sådan stor förändring. Jag personligen tycker att vagnarna är väldigt läckra, säger Tony Ekström, vd för Solifer Polar AB.

En stor vattendelare på Polarvagnen, men även hos Polars slutkunder, har varit den berömda "takknäckens" vara eller inte vara. På de nya Polarvagnarna blir taket plant, vilket gör det enklare att sätta upp markiser samtidigt som insidan blir luftigare. Med en ny högre takhöjd finns också plats för mer förvaring som hyllor under överskåpen.

–Hela tiden strävar vi efter att förbättra husvagnarna och användarvänligheten. Som en tillverkare av premiumvagnar kan vi aldrig luta oss tillbaka utan bara blicka framåt, säger Tony Ekström.

I samband med 2022-lanseringen har också hemsidan, katalogen och övrigt marknadsföringsmaterial gjorts om. Det är en del i ett omfattande varumärkesarbete för att nå en ny generation husvagnsköpare.

–Vi märker att många nya husvagnsköpare är yngre familjer, medvetna och klimatsmarta, som vill resa på hemmaplan istället för att åka på utlandssemester. De ställer höga krav på digital närvaro och därför har hemsidan gjorts om för att de enklare ska kunna se utbudet och jämföra husvagnar, avslutar Tony Ekström.

ITINEO HUSBIL


Itineo, franska Rapidos instegsmärke, får remarkabla uppdateringar till kommande modellår då hela karossen på serien A-Class har ett nytt utseende.

Det är inte bara dekoren som är ny, utan även karossidorna och bilens frontparti. Den nya looken följer klart och tydligt varumärkets röda tråd – modern och strömlinjeformad. Okej, det finns vissa likheter med 2021-modellerna, som att grillen är svart. Men nu har den en mer sofistikerad matt ton jämfört med tidigare. Det nedre frontpartiet är i gengäld helt nytt.

Längst bak har man också förnyat sig via en svart, övre spoiler med integrerat tredje ljus och backkamera, vilket leder till att den har mer av ett premiumutseende än att den ser ut som en instegsvariant. 

Fronten, karossidorna och den övre, bakre spoilern är nya för Itineo A-Class.

RAPIDO HUSBIL


Constant Rousseau bekantade sig med husvagnar 1958. Tre år senare grundade han Rapido vars framgångssaga nu firar 60 år med en sextett modeller inom 60 Edition.

Två halvintegrerade (666F och 696F) och en kvartett helintegrerade modeller (8066dF, 8096dF, i66 och i96) kan beställas som jubileumsfordon med två olika layouter där inredningen har en annan design med bland annat exklusivare klädsel med 60-Editionbrodyrer. Andra synliga uppgraderingar är laminatbänkskiva med aluminiumfinish, magnetiskt duschdörrlås, mattsvart duschpelare samt även en centraldammsugare (lite diskret dold under kylskåpet). Att det handlar om jubileum syns även utvändigt via 60-Editiondekor.

Ljus, modern och fräsch interiör i 8096dF med 60-Edition-brodyr på hyttstolarna.

Numera går laminatet på väggen hand i hand med bordskivan.

KABE HUSVAGN


Inom Kabes digra husvagnsflotta är det uppenbart att Estate är den serie där det har hänt allra mest. Ädelsten, Royal och Imperial har fått nöja sig med vissa detaljförändringar.

Bland annat har taklampan nu blivit inbäddad i en mockaimitation. För att få till ett mer enhetligt utseende i köket är det samma typ av laminat på väggen som på arbetsbänken. Hygienavdelningen har i sin tur utrustats med en fräck bänkskiva med betonglook (mörka, spräckliga inslag).

Royal och Imperial har tilldelats ny multimediaspelare med DAB som standard. Exteriört ingår nu alltid öppningsbart frontfönster. Kabe har även tagit fram nya och fräcka aluminiumfälgar i egen design.

För Ädelsten och Royal gäller 15 tum medan Imperial har 17 tum (tillval för Royal). Det går att välja mellan fyra textil- och tre skinnkollektioner. Där är gröna Appleton och bruna Hamilton nya för året.

 

BÜRSTNER HUSVAGN


Efter fyra framgångsrika år har Bürstners instegsserie Premio Life blivit uppdaterad via en helt ny, interiör design. Dessutom tillkommer det två nya planlösningar.

Premio Life kompletteras nu med 415 TK (barnkammarvagn med goda förvaringsmöjligheter) och 480 TS (med stor King Size-säng, 200 x 160 centimeter). Även på den sistnämnda vagnen har man lagt ordentligt med krut på god packningsförmåga.

Interiört har Premio Life fångat upp de senaste trenderna med välkoordinerade material och former samt jordnära kulörer. Skåpluckorna har utrustats med ekfolie och metalldekor och tillsammans med kakaofärgade bordskivor har man skapat ett ombonat intryck. Fyra utrustningspaket finns som tillval.

–Just nu ser vi en stor efterfrågan på kompakta och lätta, men ändå rymliga och bekväma, husvagnar. För den som har en något mindre dragbil är serien Premio Life idealisk – och det till ett oslagbart pris, säger produktchefen, Markus Pangerl, i ett pressmeddelande. 

Minsta Premio Lift har en totalvikt på 1 100 kg.

Lilla barnkammarmodellen Sassino 390 K.

LMC HUSVAGN


Via ett brett sortiment tillgodoser tyska LMC utbudet av husvagnar oavsett vilken budget man har. Till 2022 har de utökat husvagnsflottan med fem planlösningar samt finjusterat modellerna.

Inredningen i serierna Sassino, Style, Style Lift, Vivo och Musica har uppgraderats så att de mjuka delarna i vagnarna harmonierar bättre med resterande interiör. 

De mönsterfria tygerna har också gjort det enklare för kunderna att lägga till dekorativa produkter. Den tyska tillverkaren önskar annars lyfta fram tre modeller inom instegsserien Sassino: 390 K som har våningssängar i akterpartiet, stor rymlig sittgrupp och ett "garage".

430 D har å sin sida köket bak, vilket även gäller för seriens bamsing 450 D. Lyx, mycket bra utrymme, högkvalitativa material och elegant möbelfinish står Exquisit VIP för. Det är LMC:s crème de la crème när det gäller husvagnar. De är utrustade med klädsel i läderlook, är 252 centimeter breda och finns i fyra olika tappningar.

Inredningen i nya lyxiga Exquisit VIP 685.

Instegsbelysning vid handtaget.

KABE HUSBIL


På fabriken i Tenhult har man inte legat på latsidan trots pandemin. Husbilsflottan har uppgraderats både här och var, bland annat höjd säkerhet.

Vi börjar med deras minsting, Kabe Van, som blir vit i standardutförandet medan kaross i gråmetallic är tillval. I den förhållandevis långa plåtisen blir panoramafönster i taket standard. Mörkläggning och klädd belysningsramp ingår i konceptet. Exteriört gäller även ny belysning ovanför skjutdörren. Gråvattentanken har gjorts om och ytterligare en tank tillkommer för att få till en volym på 83 liter (precis som färskvattnet).

Tvillinghjul och 5-tonschassi med 900 kg extra lastvikt är tillval på Van-modellen. Invändigt ersätts den högblanka folien av en ny mattvit med matchande listkanter. För bordet gäller nu ett laminat som heter Diamond White. 

När det gäller Classic (Kabes instegsserie bland de fullstora husbilarna) blir AC i bildelen standard (fanns tidigare med i komfortpaketet) medan tillvalet – en femte bältesplats – utgår på TMC-modellerna. I och med att Fiat har uppdaterat själva fordonet blir det också ett nytt säkerhetspaket där autobroms, regnsensor, färdljusassistans, filbytesvarnare, adaptiv farthållare, vägskylts- och attentionassistans ingår.

Nytt inom det interiöra i hela Kabes husbilflotta är belysning vid porslinsskåpet, nytt laminat på toa-bänkskivan och i TDL-duschen samt att taklampan numera är klädd i en mockaimitation.

Modellerna inom Royal, Crown och Imperial får dessutom en nedre thermogardin som standard, ny instegsbelysning, dels vid handtaget, men även att instegets belysningsramp tänds vid upplåsning av bodelsdörren. Trion får också tillval i Distronic som är en aktiv avståndsassistans.

Krocksäkerheten har det också jobbats på. Här har man tagit fram en konstruktion som förhindrar passagerare från att glida under bältet vid kollision. Och dinetten är numera integrerad med vattentankstativet (som är ordentligt förankrat i golvet) så att den blir mindre benägen att lossna från golvet vid eventuell krock (gäller alla fullstora modeller).

Till sist får Crown 150-liters färskvattentank som standard och ny belysningsramp under taksängen av samma typ som mockaimitationen vid taklampan (det sistnämnda gäller även Imperial).

Helintegrerade 800-serien Nevis är McLouis mest exklusiva.

MCLOUIS HUSBIL


300-serien fasas ut. Många nya layouter tillkommer, täthetsgarantin utökas till tio år och den lyxiga 800-serien blir bättre än någonsin. 

Trots pågående pandemi har McLouis jobbat hårt med att vidareutveckla sin husbilsflotta. 800 får en helt ny look, som den italienska tillverkaren beskriver som "den bästa McLouis någonsin".

Nyheterna omfattas av en elegant interiör där mörkt träslag kombineras med högblanka, luckor/detaljer. Komfortmadrasserna är numera 15 centimeter tjocka medan mjuka behagliga tyger har tillkommit i såväl tak som sovrumsvägg. Sovrumsbelysningen inkluderar idag även USB-uttag.

I köket sitter trion brännare på rad (frigör arbetsyta), plus att en utvikbar skärbräda tillkommer. "Riktig" dörr som skiljer vardags- från sovrummet (ej Mc4 860) är en annan uppdatering. Soffbordet kan flyttas eller roteras 360 grader (beroende på modell).

Annat av värde är: garagekapacitet upp till 300 kg, 115–120 liter färskvattentank i alla fordon, XL-dörr och kontrollpanel CP-plus i grundutrustningen, plats för 32-tums-tv samt att helintegrerade Nevis får speglar som bussar har. Inom denna serie tillkommer tre nya layouter och det är den halvintegrerade duon Mc4 865 (699 centimeter med långbäddar och vridbar handfatsvägg i hygienutrymmet) och Mc4 262 (dubbelsäng), samt helintegrerade Nevis 862 (dubbelsäng).

Enklare 200 består numera av fem alkover, 13 halv- och två helintegrerade modeller. Även här gäller mörkt träslag och högblanka luckor. En av de nya layouterna är spännande: Mc4 221 som har fordonsbrett hygienutrymme, face-to-face och enbart en taksäng som sovalternativ. Men så är den också enbart 699 centimeter lång.

I vanlig ordning kommer den svenska generalagenten, Autohallen, att utrusta varje enskild husbil med all-inclusive.

Stilfull design – mörkt träslag och högblanka luckor.

Med utgångspunkt från plåtisen Eliseo C 543 har Bürstner utvecklat sin första hybrid-husbil.

BÜRSTNER HUSBIL


Det är inte bara alkovhusbilen Lyseo Gallery som är ny till 2022 års husbilsflotta inom Bürstner. Den tyska tillverkaren lanserar en påse fylld med godis i olika former.

Eliseo CNG är en hybridhusbil med en räckvidd på cirka 400 kilometer vid gasdrift. Motorn kan även köras på bensin, eftersom en bränsletank på 15 liter ger backup om gastanken skulle vara tom.

Modellen är baserad på Fiat Ducato "Natural Power", vilket innebär ett mindre miljöbelastande alternativ till den vanligtvis använda dieselmotorn; den ger nästan inget partikelutsläpp och har låga kväveoxidutsläpp.

Vidare utökas den framgångsrika serien Eliseo med nya modeller. C 644 erbjuder både en svängd loungesittgrupp och en nedsänkbar säng i den bakre delen samt ett fristående bord som även kan användas utomhus.

C 602 och C 642, som ersätter nuvarande C 600 och C 641, är försedda med ett multifunktionellt Vario-badrum. Längd för de två sistnämnda är 599 respektive 636 centimeter.

Till sist, den kompakta Copa-serien som presenterades i december 2020, kompletteras med ytterligare en modell i Copa Trail som är byggd på en bas från Ford.

LE VOYAGEUR HUSBIL


Le Voyageur fyller 40 år och det firar man med nya modellen Héritage samt att man återvänder till Mercedes Sprinter. 

Framhjulsdrivna Héritage lanseras med chassi från AL-KO i fyra versioner:  7.9 CF, 7.9 GJF, 8.7 CF och 8.7 GJF där de två förstnämnda mäter 791 centimeter och de två sistnämnda 875 centimeter. CF-modellerna har queenbed medan GJF är försedda med singelbäddar.

Det franska premiummärkets signum är bland annat dess eleganta design, men även dess rundade tak som ger ett närmast dynamiskt utseende. Med Mercedes förarmiljö förenas nu det bästa ur två världar, för vem tackar nej till MBUX-multimediasystem med artificiell intelligens?

Le Voyageur har dessutom ett "fågelperspektiv-system" med fyra 180-graders kameror som förser sjutumsskärmen med nyttig säkerhetsinformation. Ny grafisk identitet gäller för hela deras husbilsflotta, samt tillgång till två tillvalspaket (Luxury) som omfattar bland annat motoruppgradering (143 hästkrafter och manuell är standard) och vattenburet värmesystem från Alde.

Stiligt träslag i kombination med ljus och modern inredning.

Modellen 660 G har hög lastvikt.

LMC HUSBIL


Geniala planlösningar, dynamisk design, hög säkerhetsstandard och en mängd smarta lösningar ombord. LMC går in i 2022 med två starka serier.

Nya Tourer och Tourer Lift ingår i mellansegmentet där den sistnämnda serien har utrustats med elektriskt nedsänkbar taksäng. Tillsammans lanseras de i åtta olika planlösningar där kvartetten T 630, T 660 G, T 720 och T 730 G är förhållandevis små (660 centimeter långa).

Tillverkaren framhäver gärna T 660 G som har ovanligt hög lastkapacitet, något som på sina håll är ett gissel i husbilsindustrin. Den har nämligen en tjänstevikt på endast 2 800 kg och således hög lastvikt.

Interiört gäller handtagsfria luckor och skåp, kompressorkylskåp (140 liter) samt ett smart skjutbart handfat i hygienutrymmet. Som kund kan man välja mellan två olika klädslar. Givetvis är den nya serien byggd på Fiats nya chassi.

Det skjutbara handfatet i hygienutrymmet.

Dethleffs e.home Coco har två elmotorer och ett eget batteripaket.

DETHLEFFS HUSVAGN


Att åka på campingsemester med elbil och husvagn är ingen enkel kombination. Få elbilar får dra så tunga ekipage och de som får det kommer att kräva en hel del extra laddningstopp. 

Vår systertidning Auto Motor Sport/Recharge testade ifjol att dra husvagn med Audi e-Tron och Mercedes EQC i Tyskland. Då blev förbrukningssiffrorna nästan dubblerade – och räckvidderna därmed nästan halverade. Men det kan finnas lösningar på problemet.

För tre år sedan presenterade den tyska husvagns- och husbilstillverkaren Dethleffs upp sin husvagn e.home Coco som kan "skjuta på" själv med två elmotorer och ett eget batteripaket. Det skulle sänka vikten på dragkroken till endast 100 kg.

Sedan dess har Dethleffs vidareutvecklat modellen tillsammans med koncernen Erwin Hymer Group och ZF. I slutet på juli lyckades deras senaste prototyp, dragen av en Audi e-Tron Sportback (med en WLTP-räckvidd på drygt 411 km), slå räckviddsrekord.

Ekipaget tog sig från staden Isny i södra Tyskland genom Lichtenstein till Riva del Garda i Italien. En sträcka på 386 km, med höjdskillnader på 4 870 meter. Snitthastigheten blev 62,3 km/h, och man höll 80–84 km/h på motorvägen.

Ungefär halvvägs, 200 km efter start, ska ekipaget ha haft över 50 procent laddning i batterierna, framhåller Dethleffs. Efter 6 timmar och 12 minuter anlände ekipaget till målsnöret utan ett enda stopp för laddning. Enligt mätinstrumenten ska elbilen ha förbrukat 82 kWh (21,24 kWh/100 km) och husvagnen 74 kWh (19,17 kWh/100 km). Under färden ska dragkroken på elbilen som mest ha belastats med 20 kg.

Trots det framgångsrika testet är den eldrivna husvagnen en bra bit från produktion, förmodligen 3–4 år enligt tyska kollegor till Auto Motor Sport som var med och bevakade körningen. Tekniken ska slimmas och kostnaderna ska effektiviseras ytterligare innan produktion kan sättas i drift.

– Även om det fortfarande finns hinder på vägen innan den kan serietillverkas och godkännas så är e.home-husvagnen redan i dag en praktisk och hållbar lösning för miljömedveten och ekonomiskt meningsfull husvagnssemester. Därmed befäster Dethleffs än en gång sin ställning som husvagnspionjär, säger Dethleffs vd Alexander Leopold i ett pressmeddelande.

Text: Wiggo Björck/Recharge

Målgång i Riva del Garda.

SUNLIGHT HUSBIL


Digitalisering och en ökad mobilitet är drivkrafterna bakom en samhällstransformation. Husbilstillverkaren Sunlight tar upp ämnet via projektet "Home Office on Wheels" – ett koncept till en mobil arbetsplats i en husbil. 

En av de grundläggande samhällsomvandlingsprocesserna – radikalt accelererad av pandemin –ifrågasätter traditionella arbetsmodeller. Digitalisering, utmaningen med fasta mönster och en ny tolkning av mobilitet leder till ett växande intresse för platsoberoende och därmed kommer efterfrågan på flexibla arbetsmiljöer att öka.

Tillsammans med ingenjörerna hos Sunlight har den digitala mediedesignern Fabian Schweikert kikat på potentialen för oberoende arbetsplatser i husbilar. Han har utvecklat en prototyp som förvandlar husbilen till ett mobilt hemmakontor.

Här finns nämligen ett multifunktionellt, hopfällbart skrivbord som är utrustat med en extra skärm, laddningsalternativ för smarttelefonen och andra enheter samt utrymme för en laptop. Sunlight granskar nu implementeringen av en "Home Office on Wheels-lösning", som kan komma att finnas som ett modulsystem för varumärkets husbilsflotta.

–Vi kommer att se en ytterligare ökning av den så kallade digitala nomadismen, och detta koncept riktar sig till alla typer av yrken. Istället för att bo på ett sterilt hotell erbjuder hemmakontoret på hjul en flexibel, professionell och bekväm lösning, menar Fabian Schweikert.

Arbeta var du vill med Sunlights lösning Home Office on Wheels.

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

  • Naven – skatt på Kållandsö

    Naven – skatt på Kållandsö

    Vackert och välordnat, ja helt enkelt en ställplats att njuta vid. Så kan Ställplats Naven, på Kållandsö i Vänern, beskrivas. Husvagn eller husbil är egalt, men gör dig besväret att upptäcka denna skatt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-11-19 07:54

  • Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

    Ett hundratal vagnar räknade Volvo med att sälja redan första året. Företagets campingvagn, som tillverkades i Småland, blev dock ingen succé, trots att den både var en husvagn, en släpkärra och en lekstuga. Efter endast 53 exemplar lades tillverkningen ner.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-11-17 07:34

  • Historik: Lödde husvagnar – ett livsprojekt

    Historik: Lödde husvagnar – ett livsprojekt

    De drömde om ett gemensamt projekt. Så kom det sig att Siw och Bengt Jacobsson startade Lödde Husvagnar år 1988 – utan någon campingerfarenhet. Kontakten med kunderna har hållit gnistan vid liv under alla år, men nu stundar ett generationsskifte i företaget.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-27 07:09

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206