Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

Sommaridyll 1957: en ny Volvo PV 444 och en Volvo campingvagn byggd av LIVAB i Braås. Nu kan hela familjen åka på äventyr. /// FOTO: Volvo

Klassiker: Volvo(vagnen) från Småland

Publicerad

Vagnen var styvt en meter hög och den låga vikten gjorde att den var godkänd att framföras i fri fart bakom en Volvo PV 444.

Ett hundratal vagnar räknade Volvo med att sälja redan första året. Företagets campingvagn, som tillverkades i Småland, blev dock ingen succé, trots att den både var en husvagn, en släpkärra och en lekstuga. Efter endast 53 exemplar lades tillverkningen ner.

Svenskarna höll på att bli ett campande folk på 1950-talet och vårt största bilmärke, Volvo, var inte sena att hänga på.

Redan 1955 hade man inlett ett samarbete med vagntillverkaren Lihnells Vagn Aktiebolag, LIVAB, i småländska Braås, idag heter förtaget förresten Volvo Construction Equipment AB och är världsledande inom anläggningsmaskiner. 

Inget känt exemplar finns kvar idag, men på Volvos Museum i Göteborg står en kopia byggd av entusiasten Christer Angsmann.

LIVAB fick i uppdrag att ta fram en campingvagn som skulle säljas under namnet Volvo.

Som alla fordon av denna typ var den en kompromiss och det var Volvo väl medvetna om. I sin reklam uppgav man att den trots det skulle ge hyggligt liggutrymme för fyra personer.

Utrustningen var tämligen spartansk och omfattade fyra bäddar, ventilation, öppningsbara fönster, uppfällbart bord och golvmatta. En bra sak var att det i hopfällt läge fanns plats för en smula bagage och därför behövde allt inte lastas i bilen. Möjligheter att laga mat inne i vagnen saknades emellertid.

Lagom till semestern 1957 presenterades den som "en ny form av campingvagn avpassad för svenska förhållanden".

Kika gärna på campingvagnen nästa gång du har vägarna förbi museet, och missa inte dioramat.

Till skillnad från andra tillverkares produkter, som ofta hade väggar av tältduk, hade denna väggar av oljeimpregnerat kryssfaner vilket säkert stod emot väder och vind bättre.

Modellen hade ingen kulkoppling utan använde i stället en BABY-koppling, som enkelt kan beskrivas som en liten traktorkoppling. Den uppgavs vara helt slagfri och synnerligen stark, lätt att koppla och kunde klara av körning i terräng.

Bilarna fick utrustas med särskilda fästjärn, vilka var lätta att anbringa på Volvo PV 444, som det stod i informationsbladet. Därefter var det bara att ge sig ut och "resa med eget hotell" eller "ta sommarstugan på släp".

Campingvagnen presenterades lagom till sommaren 1957. Bild från Volvos tidning Ratten nummer 3 1957.

En stor fördel var givetvis vikten, en annan att den gav bra bakåtsikt hopfälld och att det gick snabbt att fälla upp den. Ytterligare en var att karossen helt eller delvis kunde demonteras tillsammans med inredningen.

Plötsligt hade man inte ett campingfordon utan en ordentlig släpkärra. I prospektet påpekas också att husvagnen under resten av året kunde tjäna som lekstuga åt barnen.

Modellen var inte lika komfortabel som en husvagn och förhållandevis dyr för att vara en campingvagn. Intresset var svalt och efter 53 exemplar blev det tack och hej då.

Fäll upp taket, fäst bakdelen och...

… fortsätt med den främre väggen. Knäpp sedan fast sidoväggarna. Förvandlingen är "ett par minuters verk och klaras av vem som helst" enligt Volvos reklam.

De som trots allt såldes försvann snart från vägarna. Troligen fick de slita hårt som släpkärror, något som de egentligen inte var konstruerade för. 

I dag finns inga kända exemplar kvar, men entusiasten Christer Angsmann ville verkligen ha en egen.

Efter flera års efterforskningar gav han upp jakten och beslutade sig för att bygga en själv. Med hjälp av bilder, broschyrer och annat insamlat material skred han till verket och efter ett och ett halvt år var den klar, lagom till campingsäsongen 2014.

Efter att ha använt vagnen några gånger ställdes den undan och finns numera att beskåda på Volvos museum i Göteborg. Besök det gärna (aktuella öppettider finns på hemsidan: volvomuseum.com) och se den i verkligheten. Missa inte dioramat strax intill där två modeller av den visas upp.

FAKTA

Chassi & kaross: Hopfällbar träkaross, delvis aluminiumskodd, monterad på stålram 
Antal liggplatser: 4 
Bromsar: Saknas 
Axel: Stel axel
Fjädring: Saknas (eventuell fjädring regleras lämpligen med hjälp av ringtrycket) 
Längd: 225 cm (utan draganordning), 310 cm (med draganordning) 
Bredd: 180 cm 
Höjd: 180 cm (103 cm hopfälld) 
Tjänstevikt: 320 kg 
Nypris 1957: 2 700 kronor 
Produktionsår: 1957–1958 
Antal tillverkade: 53 stycken

  • Vi testar: Lim som sitter som berget

    Vi testar: Lim som sitter som berget

    Ett lim är ett lim, eller? Hur bra står sig vanligt trälim mot konkurrenterna på en någorlunda slät yta? Vi testar vilket lim som sitter som berget.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-17 08:46

  • Persköp – prisad plats vid E4:an

    Persköp – prisad plats vid E4:an

    Så tyst att du nästan hör dina andetag och ändå är vi bara några få kilometer från Sveriges puls, E4:an. Det handlar om prisbelönade Perköps ställplats – där både husvagnar och husbilar är välkomna.

    Artikel Michael Åhman, 2022-01-13 07:00

  • I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    I spåkulan: Framtidens fritidsfordon

    Utvecklingen av husvagnar och husbilar går stadigt framåt – och nästan varje år kommer nya innovationer. Går det att föregå utvecklingen och förutspå hur framtidens fritidsfordon kan se ut? Vi kikar i spåkulan tillsammans med några av branschens giganter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-01-12 07:36

  • Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Vi undersöker: Klarar kylskåpet färjan?

    Hur klarar sig innehållet i kyl och frys på färjeturen? Det kan vara klurigt att veta när det inte finns någon elanslutning ombord och gasolkranen måste vara stängd. Vi har testat hur länge matvarorna hålls kalla i en avstängd kyl. Din yoghurt kan kanske klara sig under överfarten till Polen – men frysvarorna hinner tina redan innan du når finska Vasa.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-01-10 07:38

  • Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

    Borde inte en VW buss från 1967 vara mogen för ett lugnt pensionärsliv på ett museum? Inte alls, tycker Elisabeth och Per Holmqvist som gärna använder sin läckra camper. Paret köpte den i England, men den såldes ny i Schweiz. /// FOTO: Robert Gustavsson

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-01-06 07:21

  • Dyra stenskott i framlyktor

    Dyra stenskott i framlyktor

    Det är tur att fordonsförsäkringen även gäller stenskott i strålkastare. Allt fler husbilar har avancerade framlyktor som skyddas av härdat glas. Snyggt, och lätt att hålla rent. Men ett stenskott kan bli väldigt dyrt. Var beredd på 15 000–20 000 kr per lykta, för när glaset krackelerar måste hela paketet bytas ut.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-01-05 07:08

  • Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mässbesök: Häng med på Caravan Salon som fyllde 60 år!

    Mäktiga Caravan Salon i Düsseldorf fyllde 60 år. Och även om pandemin satte sin prägel på jubileet så fanns det en hel del smått och gott att titta på. Häng med i vår rundvandring bland 653 utställare!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-22 07:02

  • Modellnytt 2022 (del 3)

    Modellnytt 2022 (del 3)

    Vi vänder åter blicken mot svenskbyggda Polar. Innovativa fransosen Chausson lanserar en husbil med två entrédörrar medan Niesmanns iSmove har fått ett storasyskon. Karmann har i sin tur lagt mycket möda på att göra sina plåtisar ännu mera attraktiva. Här presenterar Husvagn & Camping den tredje och sista delen av modellnytt anno 2022.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-12-21 07:13

  • Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    Ställplats Kvarkenfisk: Drömplats för fiskälskare

    I en liten fiskehamn i skärgården utanför Umeå har företaget Kvarkenfisk anlagt en ställplats som låter tala om sig och det med all rätt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-12-16 09:10

  • Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

    Åskvädren i sommar har fått många husbilsägare att bli oroliga. Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag? Olyckor är sällsynta, men de förekommer. Vi har talat med några som fått sina bilar delvis förstörda av åskan. "En oerhört skrämmande upplevelse", säger Owe Olofsson, en av de drabbade.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2021-12-14 07:07

  • Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

    Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-12-10 07:24

  • Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt du behöver göra inför vintervilan

    Allt fler använder sina campingfordon året om, men de allra flesta väljer att ställa undan sin husvagn eller husbil innan det värsta höstrusket kommer. Det är emellertid inte bara att parkera fordonet på tomten eller i en inhyrd lada. Det finns en mängd punkter att bocka av så att husvagnen/husbilen är välmående den dagen det är dags för premiärturen framåt vårkanten. Inför vintervilan har Husvagn & Camping gjort en checklista på vad som kan vara bra att känna till. Nyckelorden är rent, torrt, ventilerat och tömt på vatten.

    Artikel Redaktionen, 2021-11-29 07:41

  • Modellnytt 2022 (del 2)

    Modellnytt 2022 (del 2)

    Välkommen till den andra delen av modellnytt 2022. Den här gången betar vi av nya modeller, förändrade planlösningar och detaljförbättringar hos en mängd olika husbils- och husvagnstillverkare. Vad sägs om en ny, slimmad husbil från Sun Living? Dessutom berättar vi om en monumental uppgradering av Adrias åretruntserie Alpina och av den tredimensionella bakdelen FoldXpand som nu finns på var och varannan modell från Knaus. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2021-11-26 08:17

  • Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    Hugos Husbilar: Skräddarsyr på beställning

    "Ursäkta röran, vi bygger om". Vem har inte någon gång sett en sådan skylt mitt i ett byggkaos? På Hugos Husbilar i Vetlanda är dock ombyggnationer något av ett normaltillstånd. Hela verksamheten går nämligen ut på att kundanpassa fordon.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-11-23 07:12

  • Naven – skatt på Kållandsö

    Naven – skatt på Kållandsö

    Vackert och välordnat, ja helt enkelt en ställplats att njuta vid. Så kan Ställplats Naven, på Kållandsö i Vänern, beskrivas. Husvagn eller husbil är egalt, men gör dig besväret att upptäcka denna skatt.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-11-19 07:54

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206