Ingenting är omöjligt. Ungefär så skulle man kunna sammanfatta Hugo Husbilars devis, efter drygt 30 år i branschen. Vill man få en mer utförlig beskrivning, kan man släppa fram företagets vd Torbjörn Hugosson.
– Vi skräddarsyr fordon efter kundens behov, oavsett om vi konstruerar en bodel från grunden eller modifierar en befintlig konstruktion. Med eget snickeri har vi möjlighet att tillverka all inredning själva och vi kan även limma sandwichväggar i vår egen limpress, säger han.


Bland företagets levererade specialbyggen finns husbilar som har anpassats för ett kringresande liv som motocrossförare, vans som har utrustats med såväl elverk som kompressorer och hyllor samt diverse fordon som har modifierats på ett sådant vis att rullstolsburna personer kan leva och bo i dem. På senare tid har Hugos Husbilar även börjat skapa så kallade mobila förskolor åt olika kommuner.
– Vi utgår då från en passagerarbuss som vi river ut inredningen ur. Vi drar sedan nytt el- och värmesystem och skapar anpassade sittplatser för barnen samt bygger wc, kök och förvaringsutrymmen, säger Torbjörn och fortsätter:
– Förskolebussarna har vanligtvis plats för 24 barn och kommunerna kan använda dem på de orter där det för tillfället är hårdast tryck på förskoleplatser. Bussarna gör det möjligt att förlägga förskoleverksamheten där det passar för dagen, exempelvis till idrottsanläggningar, fina naturområden eller en lantgård.


Framöver kommer Torbjörn och hans medarbetare även leverera en bokbuss åt Örnsköldsviks kommun. Med så stora uppdragsgivare och välutrustade lokaler, växer nyfikenheten kring hur allt började en gång i tiden. Torbjörn berättar:
– Vi får gå tillbaka till 70-talet då min pappa Åke började bygga husvagnar hemma i garaget. Med tiden hyrde vi in oss i en liten industrilokal där pappa fortsatte med husvagnar och jag mekade med bilar. Det var väldigt spartanskt och det fanns varken vatten eller wc. Vi fick nyttja dessa faciliteter i en intilliggande lokal. År 1989 startade pappa, min lillebror Peter och jag Hugos bil- och husvagnsservice.
Verksamheten utgjordes inledningsvis av att serva, reparera och bygga om husvagnar och andra fordon. Med tiden omfattade hantverket även vans och husbilar. Det ledde fram till att man så småningom började bygga egna husbilar; man gjöt glasfiberkarosser i Göteborg och inredde bodelen från grunden på hemmaplan.
På 1990-talet uppmärksammades verksamheten av Kabe – och ett samarbete mellan de två aktörerna inleddes. I samma veva flyttades verksamheten till dubbelt så stora lokaler där det även fanns plats för ett litet kontor och en tillbehörsbutik.

– Eftersom vi hade utarbetat ett färdigt glasfiberkoncept gjorde vi ett antal karosser till Kabe – som de inredde. Med tiden tog de över produktionen av karosserna, säger Torbjörn.
– Verksamheten växte hela tiden och i slutet av 1990-talet gick det mer åt att vi skapade husbilar från grunden. Vi hade då tre egna gjutformar i olika bredder och byggde både halv- och helintegrerade husbilar. För åtta år sedan flyttade vi till dagens lokaler. Här förfogar vi över 1 500 m2 med taktraverser och sex meter i takhöjd. Vi kan lyfta fordon som väger upp till 26 ton.
I skrivande stund pågår ett riktigt spännande specialbygge. Hugos Husbilar bygger en nio meter lång och 7,5 ton tung husbil. I den ska det gå att köra in en gokart och hela husbilen ska vara anpassad för ett liv på och runt tävlingsbanorna.
– Ett mycket inspirerande projekt där vi gör allt från grunden. Från att mestadels ha levererat förskolebussar under den senaste tiden, bygger vi även husbilar igen. Det känns kul, säger Torbjörn.
Vill du se mer av Hugo Husbilars specialfordon? Besök då hugoshusbilar.se/byggnationer. Där finns en hel uppsjö av skräddarsydda fordon som stärker insikten om att ingenting är omöjligt!

Fakta: HUGOS HUSBILAR
Grundat: 1989
Ort: Vetlanda
Antal anställda: 10
Erbjuder: Ombyggnationer, reparationer och service av husbilar och andra fordon.
Antal ombyggnationer per år: Det varierar med fordonen och kundernas önskemål. Vissa fordon byggs om på 25 timmar medan exempelvis förskolebussar tar cirka 700 timmar i anspråk.