Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

Publicerad: 2021-12-10   Uppdaterad: 2023-04-18

Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

I mer än 25 år har Karl-Inge och Birgit haft sin Saabo från 1967.

– Vi köpte vagnen för att det var en Saab och inte för att vi behövde en husvagn, berättar Karl-Inge.

Redan vid inköpet lackerades den blå för att passa bakom deras Saab 95.

– Jag tycker den är praktisk på träffar. En egen fikastuga och skulle det regna går vi bara in och sätter oss, säger Birgit som just fällt upp ett parasoll som skydd mot det starka solljuset.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo redan 1994 både för att det var en kul vagn och för att det var en Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke med på träffarna med sin rallyinspirerade Saab 96.

Jodå, det är ett reklamparasoll från Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke och hans familj med på träffarna i hans rallyinspirerade, blåa Saab 96.

– Då blir vi som ett historiskt rallytema med tävlingsbil, servicebil och egen husvagn.

När marknaden expanderade insåg ledningen på Saab att husvagnarna inte passade deras motorsvaga bilar, en vanlig Saab 96 hade 38 hästkrafter i början av 1960-talet. Men om de konstruerade en egen modell kunde de få vagnen som de ville, lätt och rymlig och dessutom skapade det arbete inom koncernen.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
En skyddande kåpa över gasoltuben var en av nyheterna 1967. Parkeringsbroms finns men var inte standardutrustning.

Chef och produktutvecklare för tillverkningen blev Birger Lindberg som hade ett förflutet inom flygvapnet. Han testade dessutom en av vagnarna genom att köra den 1 000 mil genom Östeuropa till Turkiet och tillbaka.

Serieproduktionen kom i gång vid Saabs fabrik i Norrköping till 1964 års modell. Det var en enkel vagn där två gjutna plasthalvor hade skarvats ihop till en kaross som endast vägde 80 kilo. Den totala nettovikten stannade dessutom på ytterst beskedliga 230 kilo vilket var möjligt genom att slopa saker som parkeringsbroms och stödben.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Birger Lindberg var chef och produktutvecklare för husvagnstillverkningen och agerar här fotomodell i Saabs reklam för vagnen.
Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Varför sitter fönstren så lågt? Jo, då har föraren fri sikt bakåt under färd och minst lika viktigt: när ekipaget ska backas.

– Visst är den liten, men välplanerad, påpekar Karl-Inge.

Eftersom deras vagn är från 1967 är barnsjukdomarna åtgärdade, exempelvis är de infällda bakljusen som orsakade en del fuktproblem ersatta med utanpåliggande. Glasfiberplasten är utbytt mot mer flexibel epoxiplast och gasoltuben har fått en skyddande kåpa.

I reklamen påpekas det att husvagnens garderober ger ”gott utrymme för allt i klädväg för familjen” och att den hade eller kunde få finesser som rymligt förtält, rinnande vatten, kemisk toalett, belysning som drivs av bilens elsystem och uttag för nätanslutning.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Med några enkla handgrepp förvandlas matplatsen till en rymlig tvåbäddssäng, 116 centimeter bred och 185 centimeter lång. Den inre takhöjden är 180 centimeter.
Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
En extrasäng fanns att köpa till för 45 kronor. De bakre bäddarna var 176 respektive 180 centimeter långa och passade därmed bäst för barn.

Trots detta var Saab sent ute. Bilarna blev starkare och orkade dra större vagnar, något som också köparna efterfrågade.

Argumentet att Saabo var godkänd för fri fart hjälpte föga när Sverige fick allmän hastighetsbegränsning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Tillverkningen lades ner 1968 efter 390 tillverkade exemplar.

– En Saabo är riktigt ovanlig idag och vi får alltid många frågor om vår när vi är ute på träffar. Vi hoppas att de kommer igång på allvar igen.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Redan 1962 kom de första trycksakerna om den nya husvagnen. Första årsmodellen som såldes var 1964.
Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i
Det må vara på den svartvita tiden, men likväl är det en skön syn.

SAAB Typ 260-3 Saabo 1967

Kaross: Plast på stålram, 3+1 liggplatser. Stel axel, torsionsfjädrar, stötdämpare saknas. Hydrauliska trumbromsar. Parkeringsbroms saknas 
Längd: 274 cm utan draganordning, 360 cm med
Bredd: 184 cm
Höjd (utvändig/invändig): 210/180 cm 
Nettovikt: 230 kg 
Tjänstevikt: 350 kg
Nypris 1967: 6 320 kronor
Produktionsår: 1964–1968 (årsmodellerna 1964, 1965 samt 1967)
Antal tillverkade: 390 

Rulla till toppen