Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

Husvagnen från Saab var ett riktigt lättviktsbygge.

Klassiker: Saabo – en Saab kan man bo i

Publicerad

Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.

I mer än 25 år har Karl-Inge och Birgit haft sin Saabo från 1967.

– Vi köpte vagnen för att det var en Saab och inte för att vi behövde en husvagn, berättar Karl-Inge.

Redan vid inköpet lackerades den blå för att passa bakom deras Saab 95.

– Jag tycker den är praktisk på träffar. En egen fikastuga och skulle det regna går vi bara in och sätter oss, säger Birgit som just fällt upp ett parasoll som skydd mot det starka solljuset.

Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo redan 1994 både för att det var en kul vagn och för att det var en Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke med på träffarna med sin rallyinspirerade Saab 96.

Jodå, det är ett reklamparasoll från Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke och hans familj med på träffarna i hans rallyinspirerade, blåa Saab 96.

– Då blir vi som ett historiskt rallytema med tävlingsbil, servicebil och egen husvagn.

När marknaden expanderade insåg ledningen på Saab att husvagnarna inte passade deras motorsvaga bilar, en vanlig Saab 96 hade 38 hästkrafter i början av 1960-talet. Men om de konstruerade en egen modell kunde de få vagnen som de ville, lätt och rymlig och dessutom skapade det arbete inom koncernen.

En skyddande kåpa över gasoltuben var en av nyheterna 1967. Parkeringsbroms finns men var inte standardutrustning.

Chef och produktutvecklare för tillverkningen blev Birger Lindberg som hade ett förflutet inom flygvapnet. Han testade dessutom en av vagnarna genom att köra den 1 000 mil genom Östeuropa till Turkiet och tillbaka.

Serieproduktionen kom i gång vid Saabs fabrik i Norrköping till 1964 års modell. Det var en enkel vagn där två gjutna plasthalvor hade skarvats ihop till en kaross som endast vägde 80 kilo. Den totala nettovikten stannade dessutom på ytterst beskedliga 230 kilo vilket var möjligt genom att slopa saker som parkeringsbroms och stödben.

Birger Lindberg var chef och produktutvecklare för husvagnstillverkningen och agerar här fotomodell i Saabs reklam för vagnen.

Varför sitter fönstren så lågt? Jo, då har föraren fri sikt bakåt under färd och minst lika viktigt: när ekipaget ska backas.

– Visst är den liten, men välplanerad, påpekar Karl-Inge.

Eftersom deras vagn är från 1967 är barnsjukdomarna åtgärdade, exempelvis är de infällda bakljusen som orsakade en del fuktproblem ersatta med utanpåliggande. Glasfiberplasten är utbytt mot mer flexibel epoxiplast och gasoltuben har fått en skyddande kåpa.

I reklamen påpekas det att husvagnens garderober ger "gott utrymme för allt i klädväg för familjen" och att den hade eller kunde få finesser som rymligt förtält, rinnande vatten, kemisk toalett, belysning som drivs av bilens elsystem och uttag för nätanslutning.

Med några enkla handgrepp förvandlas matplatsen till en rymlig tvåbäddssäng, 116 centimeter bred och 185 centimeter lång. Den inre takhöjden är 180 centimeter.

En extrasäng fanns att köpa till för 45 kronor. De bakre bäddarna var 176 respektive 180 centimeter långa och passade därmed bäst för barn.

Trots detta var Saab sent ute. Bilarna blev starkare och orkade dra större vagnar, något som också köparna efterfrågade.

Argumentet att Saabo var godkänd för fri fart hjälpte föga när Sverige fick allmän hastighetsbegränsning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Tillverkningen lades ner 1968 efter 390 tillverkade exemplar.

– En Saabo är riktigt ovanlig idag och vi får alltid många frågor om vår när vi är ute på träffar. Vi hoppas att de kommer igång på allvar igen.

Redan 1962 kom de första trycksakerna om den nya husvagnen. Första årsmodellen som såldes var 1964.

Det må vara på den svartvita tiden, men likväl är det en skön syn.

SAAB Typ 260-3 Saabo 1967

Kaross: Plast på stålram, 3+1 liggplatser. Stel axel, torsionsfjädrar, stötdämpare saknas. Hydrauliska trumbromsar. Parkeringsbroms saknas 
Längd: 274 cm utan draganordning, 360 cm med
Bredd: 184 cm
Höjd (utvändig/invändig): 210/180 cm 
Nettovikt: 230 kg 
Tjänstevikt: 350 kg
Nypris 1967: 6 320 kronor
Produktionsår: 1964–1968 (årsmodellerna 1964, 1965 samt 1967)
Antal tillverkade: 390 

  • Mera prylar för fritiden

    Mera prylar för fritiden

    Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.

    Artikel Redaktionen, 2023-01-16 07:17

  • Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-13 07:07

  • Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.

    Artikel Anders Wallsten, 2023-01-11 06:35

  • Enklare långresa med dieselvärme

    Enklare långresa med dieselvärme

    I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-01-10 07:12

  • Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-09 07:08

  • Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats i Orsa är ganska ny och ett skolexempel på hur en bra ställplats kan se ut.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-01-03 07:27

  • Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Videokameror som monteras i bilens framruta ökar i popularitet. De kallas dashcam och är mycket praktiska i händelse av olycka eller inbrott. Vi pratar med en expert som förklarar hur de fungerar – och ger några värdefulla tips inför ett eventuellt köp.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-02 07:17

  • Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Den skapar omedelbart ett habegär som är svårt att mota bort. Det är bara prislappen som avskräcker. Lite.

    Artikel Anders Tengner, 2022-12-29 07:58

  • Modellnytt 2022, del 3

    Modellnytt 2022, del 3

    I den tredje och sista vändan av modellnytt anno 2023 har vi tagit med det allra hetaste som inte visades för allmänheten före Caravan Salon och Elmiamässan. Är det bara bottenskrapet kvar? O, nej! Här kan ni ta del av nyheterna från exempelvis storsäljare som Rapido och Pilote samt samt plåtisen Affinity. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-19 10:07

  • Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Om du tecknar avtal om att köpa en ny husbil idag kan det dröja 18 månader innan den levereras. Läget är betydligt bättre när det gäller husvagnar. Men läs avtalet innan du handlar.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-12-16 07:57

  • Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Vi har än en gång samlat ihop ett antal prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-15 06:57

  • Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Saknad och efterlängtad. Stora, breda leenden och till och med en tår av glädje. Ja, det fick vi ta del av när Elmia Husvagn Husbil gjorde comeback efter två års pandemi. Okej, allt var inte som förut, men känslan över att återigen vara på plats var nästan obeskrivlig. I detta bildspel bjuder Husvagn & Camping på kul på hjul.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-12 07:59

  • Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Din Husbil heter företaget som erbjuder övernattning för både husvagnar och husbilar centralt i Jönköping.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-12-10 07:06

  • Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Düsseldorf. Mässa. Husbilar och husvagnar. Livet känns nästan som vanligt igen. När Caravan Salon öppnade portarna för den 61:a upplagan var intresset mycket stort. Husvagn & Camping har denna gång valt att bevaka världens största mässa för mobil fritid via bilder.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-08 07:07

  • Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmonts och Husvagn & Campings partnerskap med den digitala plattformen Hollistay ska ta den svenska campingvärlden med storm. Genom samarbetet utökar Husvagn & Camping kraftigt sina registrerade camping- och ställplatser och skapar därmed landets största campingmarknadsplats.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-07 13:00

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206