Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

Klassiker: VW-buss typ 2 – fränaste folkabussen

Publicerad

M 080 var tillbehörskoden på separata framstolar med mittgång. Praktiskt om man hade campingutrustning. Förarmiljön är enkel och bussen kräver en aktiv körstil.

Borde inte en VW buss från 1967 vara mogen för ett lugnt pensionärsliv på ett museum? Inte alls, tycker Elisabeth och Per Holmqvist som gärna använder sin läckra camper. Paret köpte den i England, men den såldes ny i Schweiz. /// FOTO: Robert Gustavsson

Att köra omkring i en VW-buss är inget för folkskygga. Bara det karaktäristiska ljudet från den luftkylda motorn väcker minnen hos nästan alla över 30 (samt förundran hos de yngre) och när de vänder sig om och ser Elisabeth och Per Holmqvist snygga fordon brukar de mest surmulna ansiktena lysas upp av leenden.

– Den är en riktig glädjespridare och när vi har parkerat tar det inte lång stund innan vi är omgivna av glada människor.

VW började tillverka bussar redan 1950 och första generationen, den med delad vindruta, hängde med ända till 1967. Detta exemplar byggdes den 3 januari 1967 och lämnade fabriken i Hannover den 31 januari samma år med destination Schweiz. Då hade den redan Westfalias campingutrustning monterad, inklusive ett tak som kan höjas för att få bekväm ståhöjd.

På ett kick kan matplatsen förvandlas till sovplats och taket höjas för bekväm ståhöjd. Kolla in stuvutrymmet ovanför bakrutan.

Den bakre dörren har fack för prylar.

– Det underlättar campingturerna rejält och vi köpte Folkan för att vi ville använda den.

Bussen stannade i Schweiz till år 2000 då den exporterades till England. Där fanns den till 2017 och fick under tiden en nyrenoverad motor som var lite starkare än originalet. Växellådan byttes ut mot en nyrenoverad med högre utväxling samtidigt som fram- och bakvagnen moderniserades.

Allt tillsammans gör att bussen hänger med betydligt bättre i dagens trafik. VW-bussar är eftertraktade även i England, men det blev ändå ingen rusning när bilen annonserades ut 2017. Nästan ingen var intresserad för att den var vänsterstyrd.

– Men det passade oss perfekt. Vi kom överens med säljaren och bestämde en dag för hämtning.

Elisabeth och Per Holmqvist trivs med sin charmiga VW-buss, eller mer korrekt VW Typ 2 Modell 231 SO42 Camper 1967. Den är lackad i VW L380 Turquoise och Scania Ivory White.

Har du parkerat en varm eller kvav dag fäller du med fördel upp safarirutorna.

Eftersom bankerna ville ha en vecka på sig att föra över pengarna sköts affären upp motsvarande tid men den 10 november köpte Elisabeth och Per var sin enkelbiljett och flög från Göteborg till London. Bagaget bestod mest av varma kläder, verktyg och reservdelar till VW-bussar.

– Vi tog oss till Redhill strax utanför London och började hemresan sent på eftermiddagen. Det var en fredag, det var höst och vi vågade inte starta gasolvärmaren eftersom vi inte hade någon aning om skicket.

De varma kläderna kom därför väl till pass, men varken verktyg eller reservdelar behövde packas upp under den 150 mil långa hemresan till Varberg.

Hantverksskickliga kompisen Maggan Olofsson överraskade med en egenhändigt tillverkad busskudde i rätt färger.

VW:s geniala lösning på ventilation i campingbussarna var lamellfönster.

– Mekaniskt var VW-bussen i topptrim, men vi ville att resten av den skulle vara i samma skick.

Under våren 2018 renoverades och lackerades campern och blev klar lagom till säsongen samma år. Sedan dess har den rullat varje sommar, både på egna campingäventyr och på träffar med andra VW-entusiaster.

– Inredningen är gammal men fullt användbar och gasolvärmen visade sig fungera perfekt. Visst får du förvandla matplatsen till sovplats, men man sover gott, stuvutrymmena sväljer förvånansvärt många prylar och man lär sig att packa smart.

Originalmotorn ersattes med en lite modernare variant byggd av engelska Auto Techniks. 1,7 liter med dubbla Dell'Ortoförgasare.

Hur är det då att ratta en 54 år gammal campingbuss?

– Avkopplande samtidigt som du måste vara helskärpt. En VW-buss kräver att du kör aktivt och en så enkel sak som att ta sig över Ölandsbron en blåsig dag kan vara ett riktigt äventyr. Men det är också en del av charmen med ekipaget.

Byggd 1967, men långt ifrån redo för pensionering eller för museum. Istället används den fortfarande för camping – precis som den var avsedd att göra.

  • Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

    Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-05-17 07:40

  • Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Knaus Schwalbennest: Herr Nilssons husvagn

    Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-05-12 07:37

  • HC tipsar: Elementärt om el

    HC tipsar: Elementärt om el

    På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?

    Artikel Jorry Streipel, 2022-05-11 07:13

  • Ännu mer roliga och bra prylar

    Ännu mer roliga och bra prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-04-26 07:49

  • Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Oskarshamns gästhamn: Centralt läge i stan

    Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-04-14 07:09

  • Har du rätt behörighet på körkortet?

    Har du rätt behörighet på körkortet?

    Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-04-12 08:02

  • Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Klassiker: Bornhall & Carlsson – ovanlig västgöte

    Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-04-11 08:58

  • Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Husvagnarnas tio-i-topp 2021: Adria toppar!

    Precis som de senaste åren fortsätter Adria att vara det bäst säljande varumärket på den svenska husvagnsmarknaden. Även Hobby och Kabe nådde pallen i år igen men till skillnad från 2020 var det nu de tyskbyggda vagnarna som tog hand om silvermedaljen. Vi märker också en trend i att små husvagnar tycks sälja bättre än på många, många år. Här presenterar Husvagn & Camping topp 10 för 2021 plus att vi även kikar på vilka specifika modeller som sålde allra bäst.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-04-08 07:13

  • Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Historik: Polar – idén som blev en fullträff

    Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.

    Artikel Johan Persson, 2022-04-06 07:21

  • Prylar, prylar och mera prylar

    Prylar, prylar och mera prylar

    Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.

    Artikel Redaktionen, 2022-03-17 07:11

  • hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    hc undersöker: Vad är FoldXpand?

    Såväl reportrar som säljare inom husvagns- och husbilsindustrin använder allt oftare ordet FoldXpand. Men vad är det egentligen? Jo, den nya och nästan släta bakväggen på Knaus husbilar som medför att fordonet blir rymligare invändigt, utan att växa på längden utvändigt.

    Artikel Jorry Streipel, 2022-03-16 07:01

  • Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    Lögnäs gård – ställplats för livsnjutare

    På slätten mellan Laholm och Båstad finns en ställplats som inte bara erbjuder en utmärkt service utan också njutning för både kropp och själ. Och du är välkommen vare sig du har det minsta tältet eller den största husbilen.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-03-10 06:21

  • Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    Elbil som dragbil – följ med strömmen och byta körkort?

    I en nära framtid kommer vi att köra elbil, om man får tro tillverkarna. Men bara ett fåtal av dagens elbilar klarar av att dra husvagnar. Och med de nuvarande reglerna måste många svenskar utbilda sig för att få åka på campingsemester med den nya fossilfria bilen. Vi visar vad du får köra med ett vanligt körkort idag, vad du behöver göra för att få högre behörighet och vad som är tillåtet då.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-03-08 07:57

  • Historik: Laika – det ljuva livet

    Historik: Laika – det ljuva livet

    La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-03-07 06:41

  • HC undersöker: Fossilfria husbilar

    HC undersöker: Fossilfria husbilar

    En eldriven husbil som egentligen var avsedd för stadstrafik kördes till Europas nordligaste punkt. En annan till den sydligaste utan att behöva besöka en enda laddstolpe. Framtidens husbilar bortom bensin och diesel? Vi tittar i kristallkulan och listar var utvecklingen står just nu för fordonen som går på alternativa bränslen.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-03-02 07:33

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206