De flesta kylskåp i husbilar och husvagnar håller kylan med hjälp av 230 V-anslutning, 12 V-batteri eller gasol. Men av säkerhetsskäl ska gasolen vara avstängd ombord på färjor, och när bilmotorn inte är igång kommer det i normala fall ingen ström från batteriet.
Nästan inga färjerederier har någon 230 V-anslutning för husbilar och husvagnar ombord. Ett undantag är Finnlines där man kan boka elanslutning för tio euro på exempelvis turen Malmö–Travemünde.
På DFDS erbjuder man resenärer att gratis lämna in kyl- och frysvaror på deras Guest Service Center ombord för att sedan hämta ut dem innan man ska gå iland. TT-Line kommer att ha elanslutning på sina nya Green Ships som man beräknar ta i trafik nästa år.
Varför fylla kyl och frys om man ska utomlands? Många menar att det är helt onödigt eftersom det ofta är billigare att handla i exempelvis Tyskland. Men allt typiskt svenskt går inte att få tag på överallt.
Några svenska par som övervintrade på en camping i Spanien berättade för oss vad de brukade ta med från Sverige: Kaviar, inlagd sill, falukorv, räkost och så julmat som skinka och sylta. Den som vill ha lokala produkter som palt, spettekaka, ostkaka, renkött och messmör lär också få ta med dem hemifrån.
Så visst kan det finnas skäl att fylla kyl och frys innan man ger sig iväg. Men hur länge klarar sig varorna när kyl och frys är avstängda under en färjetur?
På sociala medier finns olika tips, som att köpa kolsyreis eller lägga in en liter djupfryst mjölk bland övriga kylvaror.
Vi har testat den kanske enklaste metoden: Att flytta varor från kyl och frys därhemma till husbilens kylskåp, kolla temperatur i kyl och frysfack, lägga in en fryst enlitersförpackning i kylen och stänga av den. Sedan noterade vi temperaturen vid olika tidpunkter.
Det är naturligtvis ett helt ovetenskapligt test. Vår kl/frys (Dometic på 135 liter) är cirka tio år gammal och när testet gjordes i september var det ingen värme på i husbilen. Termometrarna var enkla, inga avancerade mätinstrument.
Men de visade exakt samma temperatur när de lades intill varandra innan testet. Under de tider vi redovisar i tabellen har kylskåpsdörren varit stängd – alltså inget smygtittande då och då för att kolla temperaturen.
Står det 12 timmar i tabellen har dörren varit stängd hela tiden. För att inte förstöra livsmedel ersattes varorna i frysfacket av förpackningar med fryst vatten vid tester över 4 timmar.
Resultaten varierade tydligt med temperaturen utanför och inne i husbilen. Speciellt gällde det under längre testperioder som 10–15 timmar eftersom det kunde skilja mycket mellan dag- och nattemperaturer.
Förmodligen påverkas din egen kyl av när på året du åker utomlands, eftersom miljön på bildäck kan variera beroende på om det är sommarvärme eller höstkyla utanför. Visst kan man göra på annat sätt, som att förstärka kyleffekten genom att lägga in ytterligare någon förpackning med fryst vatten i kylen.
Tänk då på att det faktiskt kan bli minusgrader i kylen och att vissa livsmedel påverkas av det – vispgrädden kan bli svår att vispa om den varit fryst och ost kan bli smulig.
Vår utgångspunkt var att hålla kylen på 4 grader, det är den temperatur som Livsmedelsverket rekommenderar. Man tycker också att minus 18 grader är lagom i frysen, men så kallt kunde
vi inte få det.
Enligt våra tester höll frysen minusgrader i maximalt 4 timmar, eller den tid det motsvarar att åka färja Göteborg–Fredrikshamn eller Nynäshamn–Visby. Har man mjölk eller yoghurt i kylen ska dessa förvaras i högst 8 plusgrader. Det klarade vår kyl i 10–12 timmar. Det motsvarar överfarten Karlskrona–Gdynia eller Stockholm–Åbo.
Våra tester är naturligtvis ingen garanti för att maten faktiskt håller sig fräsch i din kyl. Bäst är att prova själv: Kolla hur lång tid din planerade överfart tar och gör ett experiment med den egna kylen. Fast testa inte med dyra och känsliga varor, det kan ju bli fel.
Och ska du ta färjan från danska Hirtshals till Island är det bättre att satsa på att köpa fisk, skaldjur, lammkött och skýr, den lokala kvargen, vid ankomsten eftersom färjeturen tar omkring tre dygn.
TEMPERATURTIDER |
||
Tid | Temp kyl | Temp frys |
0 tim | 4o | -13/-14o |
2 tim | 5-6o | -5/-8o |
4 tim | 6o | 0/-1o |
6 tim | 8o | 2o |
8 tim | 8o | 3-4o |
10 tim | 8o | 3-5o |
12 tim | 8o | 3o |
15 tim | 8-11o | 5o |
Fotnot: Testerna gjordes om flera gånger, därav variationer i resultaten. |
FÄRJELINJER |
Tid överfart |
Kapellskär – Mariehamn, Åland | 2 tim 30 min |
Västervik – Visby | 2 tim 30 min |
Strömstad – Sandefjord, Norge | 2 tim 30 min |
Halmstad – Grenå, Danmark | 3 tim 15 tim-3 tim 30 min |
Göteborg – Fredrikshavn, Danmark | 3 tim 20 min-3 tim 40 min |
Trelleborg – Sassnitz, Tyskland | 4 tim |
Umeå – Vasa, Finland | 4 tim 30 min |
Trelleborg – Rostock, Tyskland | 6 tim |
Ystad – Swinoujscie, Polen | 6 tim 5 min – 6 tim 30 min |
Nynäshamn – Ventspils, Lettland | 8 tim 30 min |
Malmö – Travemünde, Tyskland | 9 tim |
Karlskrona – Gdynia, Polen | 10 tim 15 min – 10 tim 30 min |
Stockholm – Åbo, Finland | 10 tim 30 min |
Karlshamn – Klaipeda, Litauen | 14 tim |
Göteborg – Kiel, Tyskland | 14 tim 30 min – 15 tim 30 min |
Stockholm – Tallinn, Estland | 15 tim 30 min |
Stockholm – Helsingfors, Finland | 16-17 tim |