Middag på en strand i Spanien. Ofta var vi ensamma, husbilar var sällsynta och stora delar av den spanska kusten orörd.
Den hade inte mycket gemensamt med dagens husbilar: Ingen kyl, ingen dusch, en vattentank på 20 liter och 54 hästar under huven. Men så var den gjord för ett helt annat Europa före euron, internet, GPS, mobiltelefoner och plastkort. Följ med på en nostalgitripp i en hemmabyggd camper för 40 år sedan, långt innan husbilsvågen.
Idag är det faktiskt svårt att föreställa sig hur Europa såg ut 1982. Järnridån delade Tyskland och Östeuropa var i praktiken stängt för turism. Att åka i Västeuropa var krångligt nog, det krävdes pass för att ta sig fram och i varje nytt land väntade en ny valuta. EU hette EG och hade bara tio medlemsländer.
Ville man ut i Europa var det tält eller möjligen husvagn som gällde. Husbilar fanns, som Ford Transit och VW Westfalia, men de var sällsynta och dyra.
Jag och min hustru närde en dröm om att åka Västeuropa runt och fick en vansinnig idé – att bygga en egen husbil. Med bara vaga intryck av hur en husbil faktiskt skulle se ut och fungera köpte vi en begagnad VW pickup med dubbelhytt och började bygga ett hus att sätta på flaket.
Efter åtta månaders slit var det klart, ett bygge i plywood med aluminiumklädsel, egengjorda fönster i plexiglas och utvändigt skåp för gasolen. Det krävdes många turer med myndigheterna för att få den typgodkänd och besiktad.
Vacker var den inte, vår camper, med kantiga linjer och med lätt baktung stil när den tuffade fram. Den kom att bli hem för två vuxna och två barn under tio sommarveckor. Och vi tyckte att vi hade allt vi önskade.
Men det gällde att inte ha bråttom, som bäst kom den upp i så där 70 km/h på slät väg utan motvind. Ni som haft en husbil med för svag motor vet hur det är. Man ligger bakom en kö av långtradare på motorväg och vill bara komma förbi.
När tålamodet tryter går man ut i vänsterfil, trycker gasen i botten och börjar sega sig förbi tills man upptäcker att det börjar bli uppförsbacke och lastbilarna kommer ikapp i högerfilen. Då gäller det att hoppas på att någon hygglig själ släpper in en i kön igen.
Men vårt äventyr kunde börja. För ett äventyr var det. Det är kanske lite svårt att förstå idag när vi susar fram med våra husbilar och husvagnar och tar det mesta för givet.
Trångt, trångt på gatorna i Tossa de Mar. Men inga problem – folk klev ur sina bilar och gick före för att visa vägen.
Målet var att ta oss runt Västeuropa utmed franska Rivieran, sedan via Spanien och Portugal och norrut igen. Men att tuffa i sakta mak genom Tyskland tog tid, så vi lade en linjal på kartan och tänkte oss raka vägen över Alperna.
De kilometerlånga stigningarna i värmen vid Grenoble gick hårt åt vår lilla motor. När den började osa bränt fick vi vända om, rulla ner till lägre mark och ta omvägar runt bergen.
Vi nådde Medelhavet vid Marseille och följde stränderna mot Spanien. Husbilar var ovanliga på den tiden, vår udda skapelse väckte uppmärksamhet överallt och folk ville gärna veta hur vi kunnat ta oss ända dit från det avlägsna Norden. Alla var hjälpsamma.
I spanska Tossa de Mar följde vi skyltarna mot stranden men gränderna blev allt trängre. Bilisterna bakom var inte bara tålmodiga – de ställde sina bilar, hjälpte till att flytta undan marknadsstånd som var i vägen och lotsade oss fram till stranden. Bara glada miner överallt.
Spanien hade blivit av med diktatorn Franco men var långt ifrån inträdet i EU. Allt var extremt billigt med svenska mått. Vi köpte en rejäl bit oxfilé och en flaska konjak att flambera den i, totalkostnad ungefär 50 kronor. Klart att vi köpte mer av den varan. Och vi tillhör de få som hört barnen sucka: "Måste vi ha oxfilé idag igen?"
Den synen glömde barnen inte. Ett lejon i en safaripark ställde sig mot bilen och bet av en backspegel.
Det var verkligen ett helt annat Europa med spänningar som vi knappast upplever idag. Vi kom inte in i den brittiska kolonin Gibraltar, gränsen var stängd och vi fick parkera vid taggtrådsstängslet. Där var kriget högst närvarande.
Argentina hade invaderat Falklandsöarna och britterna skickade flotta och flyg för att återta dem, och i Spanien låg sympatierna hos det spansktalande Argentina. De brittiska bombplanen mellanlandade i Gibraltar på väg söderut och i vår radio hördes bara ordergivningen mellan kommandocentralen och piloterna.
Gränsen finns kvar men taggtråden är borta, och i den mån man kan tala om någon brittisk invasion idag är det på stränderna i Benidorm.
Vi kunde parkera och bo nästan var som helst i Spanien och Portugal. Poliserna var vänliga och tillmötesgående och ville hellre titta in i bilen än köra bort oss från stränderna.
I Lissabon erbjöd sig två poliser att vakta bilen medan vi var på sightseeing i gamla stadsdelen Alfama, bara de fick en visning av bilen först och fick se hur allt fungerade. Och det mesta fungerade faktiskt. Men inte bekymmersfritt.
Frånvaron av kylskåp innebar att filmrullarna (vem minns dem nu för tiden …?) for illa i 46-gradig värme vid Sevilla. Och det fanns ingen spillvattentank, man ställde en spann under avloppet. "Bilen kissar", sade yngsta barnet.
Det mesta gick att lösa med tålamod och en rejäl verktygslåda. Som när det blev kortslutning i ett varselljus, ni vet de där gula lamporna man kunde se ovanför kofångaren, och nästan all el i bilen slogs ut. Eller när förgasaren dammade igen på grusvägar i halvöknen utanför Almeria. Och när vi fick fästa backspegeln igen, den blev avbiten av ett lejon i en safaripark. Jo, det är sant.
Lejon eller inte, vi hade fått blodad tand på husbilslivet. Men det tog över 30 år innan vi kunde göra om resan, då i en ny husbil med kyl och frys, dusch, GPS, AC, datorer, mobiler och plånböckerna fulla av plastkort.
Det var inte bättre förr. Bara väldigt annorlunda.
• Pass och bankväxlar för att kunna plocka ut pengar och växla till lokala valutor.
• Europeisk vägatlas, kompletterad med lokala kartor som fick köpas på plats.
• En trave Bamsetidningar och barnvänliga kassettband när det blev för tråkigt i baksätet. Ty dataspel och surfplattor fanns inte ens i fantasin.
En Combi-Camp är varken ett tält eller en husvagn, snarare en kombination av båda. Ewa Fredricson Andersson följde hjärtat när hon köpte sin 72:a och den har en fördel som ingen husvagn kan skryta med.
Leksaksbilar är populära bland både samlare av gamla leksaker och som rena modeller. Men hur ser utbudet ut när det kommer till husvagnar?
Älskar du att tillaga fisk eller att besöka en genuin fiskrestaurang, lägg då Tiraholm på minnet. Där övernattar du vid sjön Bolmens strand och har både fiskbutik och fiskrestaurang på platsen.
Vad är det egentligen som gäller när någon vill övernatta i det fria med hus-bil/husvagn, eller kanske slå upp ett tält? Här är några av de regler och rekommendationer som Naturvårdsverket lyfter fram för de som vill fricampa.
Orörd natur och ett oändligt hav möter besökarna vid Nabbelunds Ställplats. Här kan du koppla av totalt befriad från allt som kostar pengar förutom ställplatsavgiften.
En ny samling med fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Få ställplatser är så populära som de längs Göta kanal. Den här gången har vi kollat Forsviks sluss. En historisk plats mellan sjöarna Viken och Vättern.
Om någon tänkt sig anlägga en ny ställplats, vill vi rekommendera ett besök på danska Oasen på ön Römö. I fjol kom denna nyanlagda plats med i ställplatskedjan TopPlatz, och bättre än så här kan det knappast bli.
Trött på pandemi? Ingen feber, men väl resfeber? Fast just som vi började hoppas att pandemin var över bröt ett krig ut i vårt närområde. Då är det viktigare än någonsin att hålla koll på konflikter, smittspridning och vad som gäller vid gränserna om du reser ut i Europa. Vi tipsar om hur du hittar aktuell information och om hur du får veta om läget förändras när du är på väg.
Vattenburen centralvärme och bra planlösning – det finns många anledningar till att gilla en gammal Polarvagn. Håkan Wall och Birgitta Arnell från Lerum trivs i sin som numera har mer än en pryl i den klassiska brandgula 1970-talskulören.
Vad är det som gäller på en camping- respektive ställplats? Denna fråga kommer ofta till redaktionen, inte minst under pandemin. Massor av människor har köpt sig en husvagn eller husbil när de insett den fantastiska möjligheten i att kunna resa bort och ändå vara hemma. Låt oss bena ut en del myter och komma med några goda råd.
Campingbutikerna runt om i Sverige räknar med en kraftigt ökad försäljning i år. Till stor del hänger det samman med att försäljningen av campingfordon ökat under flera år, samt med att restriktionerna i samband med Covid-19 nu är borttagna.
Stadsnära eller intill havet? Vissa önskar bara att få koppla av, och kanske insupa en monumental utsikt vid havsbandet. Andra vill förena nytta med nöje och ha nära till exempelvis restauranggator, shoppingstråk eller en fiskehamn. Husvagn & Campings campingexperter, Catharina och Lars-Åke Höglund, har både besökt och betygsatt hundratals olika ställplatser med varierande utdelning av poäng. I denna artikel har vi kikat på de som fick högst betyg vid deras besök. Kanske har ni vägarna förbi under 2022?
Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.
I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.