Det var länge sedan el var ett så hett samtalsämne som just denna vinter. I var mans hem har det pratats om när elpriserna sköt i höjden. Vidare diskuteras det även kring frågan hur och när det ska byggas fler laddstolpar till elbilar i områden där befolkningen vanligtvis inte bor i vare sig villa eller radhus?
Kokar vi dessutom ned diskussionerna till vår campingsfär, ja då får vi även addera: Vilka elbilar kan och får dra husvagnar och hur långt har man kommit i uppfinnandet av eldrivna husbilar (se Husvagn & Camping 2/2022). Med detta i ryggen känns det minst sagt naturligt att greppa tag i en modell från Weinsbergs ”elektriska” husvagnsserie CaraCito.
Kvintetten vagnar rullar nu in på sin andra säsong. Ifjol gjorde de nämligen entré då de ersatte serien CaraTwo. Från 593 till 719 centimeter i yttre längd. Som synes är det inte några bamsingar vi har att göra med. Inte är de dyra heller.
Allra billigast är minstingen 390 QD (tvärställd dubbelsäng fram). Där landar prislappen på 188 100 kronor. Dyrast är i sin tur barnkammarmodellen 500 QDK (237 000 kronor), medan vagnen vi kikar på – 450 FU – hamnar lite mitt emellan med 211 500 kronor i sitt grundutförande.
Som sagt – bara eldrift. Eller gasolfri om så önskas. Fast det sistnämnda går att få också – trots att elektrisk funktion är standard. Väljer man till gasolpaketet kan man få en klassisk gasspis om så önskas.
Med handen på hjärtat känns det lite märkligt att öppna gasolkofferten och där notera att det enbart finns en stödbensvev och två rangeringsklossar. Det blir väl till att använda utrymmet för lite oömma pryttlar istället. Fast det vill till att man tänker på att det inte får påverka kultrycket.
Interiört är det här en husvagn i all enkelhet. Prislappen har redan avslöjat att vi inte har med alltför mycket extravagans att göra, det är snarare spartanskt.
Det vi först noterar är bristen på belysningspunkter. Det blir faktiskt skuggpartier på ett och annat ställe (det finns emellertid LED-belysning som tillval). Hade vi varit 40 år hade vi nog inte brytt oss, men när det ska läggas till ytterligare lite drygt 15 år och något försämrad syn är vi inte helnöjda. Och inte blir det bättre av att det inte finns något fönster på bakstammen där sittgruppen är belägen (totalt finns det tre fönster och två takfönster i vagnen).
I klassisk Knaus/Tabbert-anda är toalett och handfat separerade från varandra. Det ger det förstnämnda ett hyfsat stort utrymme samtidigt som det finns rikligt med förvaringsplats både ovan- och nedanför tvättstället.
Under den franska sängen är batteri, klimatanläggning och vattentank placerade. På det hela taget är ändå 70 procent ledigt och som gjort för de mer skrymmande persedlarna. I köksavdelningen noterar vi en kompressorkyl, induktionshäll med två plattor samt en spräcklig och modernt designad bänkskiva.
I sittgruppen är soffdynorna ganska hårt stoppade. Bäst är kanske storleken på U-gruppen som är väl tilltagen med tanke på vagnens ringa storlek.
Andra plus i kanten som kan vara svåra att se är klimatanläggningen som även inkluderar värmefunktion med upp till 3 000 watt värmeeffekt. Detta sköts med hjälp av en fjärrkontroll. Vi önskar även lyfta fram vattenfiltersystemet Bluuwater som avlägsnar baciller och bakterier till 99,99 procent.
Sammanfattningsvis så är CaraCito en serie där avskalad design möter ungdomligt tänkande. Priset är minst sagt attraherande – och spännande är det att vagnarna endast har tillgång till el i sitt grundutförande.