Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

I grund och botten är det coronaviruset som ligger bakom problematiken. /// FOTO: Getty Images

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

Publicerad

Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

Carl-Mikael Zetterling, professor på KTH.

Redan i somras hade många husbilstillverkare sålt slut på hela 2022 års produktion. På fabrikernas inköpsavdelningar jagar man delar över hela världen och likaså containrar för att kunna frakta hem det man hittar. 

– Det är svårt att få tag i grejer. Och vi ser inget slut på det ännu. Husbilsindustrin har problem, tillverkarna får inte tillräckligt många chassin för att kunna bygga. Vi visste om det på förhand, så vi beställde hem galet mycket. Det mesta har kommit, men det är längre leveranstider. Förr behövde man beställa 6–8 månader före leverans, nu kan det behövas 12–18 månader, säger Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar i Kvicksund, Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar. 

Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH i Stockholm, ser hur bristen på delar har lett till en huggsexa:

– Tyvärr har läget blivit värre. Bilfabrikerna och alla elektroniktillverkare hamstrar delar och det innebär att lagren tar slut, säger han.

Det viktigaste skälet till problemen i branschen är 0,00012 millimeter stort och heter coronavirus. 

Kanske kommer ni ihåg nyhetsbilderna från norra Italien i februari och mars 2020: Smittan spreds som en löpeld, sjukhusen var överfulla och pandemin skördade tusentals dödsoffer.

Det blev panik, hela samhällen isolerades och gränser stängdes. Uttrycket "lockdown" blev ett begrepp för hur hela områden sattes i karantän för att hindra smittspridningen.

Under perioder har produktionen i Sevel stått helt stilla på grund av pandemin.

Bilfabriken i italienska Sevel, där man producerar chassin till bland annat Fiat Ducato, har ställt in tillverkningen vid flera tillfällen. Senast i höstas stod fabriken stilla i en månad, en tid när normalt sett över 30 000 chassin och skåpbilar skulle ha producerats. Samtidigt stoppades produktionen hos många underleverantörer i Asien, där man tillverkar viktiga komponenter till husbilarna.

– Bilindustrin sade upp en mängd beställningar från sina underleverantörer eftersom man trodde att efterfrågan skulle gå ner, säger Carl-Mikael Zetterling.

I själva verket blev det tvärtom. Uttrycket hemester blev ett begrepp när det blev stopp på charterresor till värmen och det inte gick att ta bilen utomlands utan att sitta i karantän.

Resultatet blev en ökad efterfrågan på husbilar och husvagnar i flera länder i Europa, men då stod bilindustrin utan tillräckliga kontrakt och underleverantörerna hade hittat andra marknader.

Framför allt är det brist på så kallade halvledare. I en vanlig personbil sitter omkring tusen olika elektroniska komponenter som finns i allt från ljud- och bromssystem till växellådor och lampor. De byggs upp av halvledare, små kretsar som till sin storlek får coronaviruset att framstå som rena jätten.

Som bekant står Fiat, Ford med flera fordonstillverkare för den ena delen av en husbil – respektive varumärke står sedan för själva konstruktionen av bodelen.

Jan Östling, vd för Tumbo Husvagnar & Husbilar.

De senaste halvledarna som används i mobiltelefoner har en minsta dimension på fem nanometer. Det är lika mycket som om man klyver ett hårstrå i 12 000 lika stora delar. Halvledare är också viktiga komponenter i exempelvis datorer och tv-spel. När allt fler skulle jobba hemifrån under pandemin behövde man utrustning till sina hemkontor, vilket ledde till än större efterfrågan på elektronik.

Bristen på halvledare gäller emellertid inte alla och överallt.

– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin därför att där är volymerna så mycket större, tekniken nyare och häftigare, och det är bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, säger Carl-Mikael Zetterling.

Han nämner taiwanesiska TSMC, en av världens största tillverkare av integrerade kretsar, som exempel. Under 2020 stod försäljningen av halvledare till elektronik i fordon bara för fem procent av bolagets omsättning medan 49 procent såldes till tillverkare av mobiltelefoner. Det beror på att TSMC producerar de senaste kretsarna som bara till en liten del ingår i bilarnas underhållnings- och navigeringssystem. Mobiltelefonerna använder de senaste kretsarna i högre grad. 

Mobiltillverkarna har stora marginaler. I fordonsindustrin är konkurrensen stenhård och marginalerna minimala, varje del elektronik är prispressad så långt det går.

Bristen på halvledare – små detaljer som ger stora problem. /// FOTO: Getty Images

– Även om halvledarfabrikanterna skulle kunna ställa om tillverkningen till fordonsindustrin vore det kanske inte värt det för dem. Det som sker nu runt om i världen kan jämföras med när hyllorna för toapapper gapade tomma i affärerna i början av pandemin. Man misstänker att vissa komponenter börjar sälja slut, därför bunkrar man upp med dem även om man själv använder annan elektronik i dagsläget, förklarar Carl-Mikael Zetterling.

Bilindustrin har på senare år flyttat ut sina lager på vägarna. Systemet kallas just-in-time och innebär att delar till fordon ska levereras när de behövs i produktionen. På så sätt har man sluppit ha egna stora lager och fått ner kostnaderna.

Men när komponenter inte kan produceras eller fastnar på lastbilar eller fartyg kan inte heller bilarna byggas klart. Det har lett till att produktionen fått pausas hos många fordonstillverkare som Fiat, Opel, Volvo och Scania. Personbilstillverkaren Volvo redovisade i sin senaste kvartalsrapport att försäljningen gått ner 20 procent på grund av brist på komponenter.

– En slutsats är att biltillverkarna nog måste hålla lite större lager framöver. Just-in-time är bilfabrikernas svaghet och deras underleverantörer vill inte heller sitta på lager. Det som vi ser nu är ett väldigt sårbart system, säger Carl-Mikael Zetterling.

Bara under hösten 2021 gick husbils- och nyttofordonsbranschen miste om cirka 30 000 chassin från Fiat-fabriken i Sevel.

Han tror att halvledartillverkningen kommer i kapp så småningom men att det lär ta tid. Det finns redan fabriker i Italien, Österrike, Frankrike och Tyskland, men det räcker inte. EU försöker förmå TSMC att starta en fabrik i Europa, men även om det skulle lyckas tar det flera år innan produktionen kan vara igång. Tvingas biltillverkarna satsa på större lager ökar det kostnaderna och därmed priset på fordonen. Och med fortsatt komponentbrist något år till kommer det att vara fortsatt brist på husbilar.

Leveransproblemen får återverkningar även på Elmia-mässan i september. Hymer Group meddelade nyligen att kända märken som Hymer, Bürstner, Dethleffs och Sunlight inte ställs ut på mässan för att locka tänkbara nya köpare.

Orsaken är bristen på delar som gör att man tvingas prioritera de kunder som väntar på sina redan beställda husbilar och husvagnar. Efterfrågan har dessutom drivit upp priset på begagnade husbilar och så länge efterfrågan på nya husbilar är större än tillgången lär begagnatpriserna ligga fortsatt högt. 

– Det är lättare att få tag i husvagnar. Men även där är det leveransproblem på grund av brist på plastkomponenter till inredning och fönster, berättar Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar.

Vad säger man då till en kund som har specifika önskemål om en speciell modell där det skulle ta lång tid att få den levererad?

– Det gäller ju att sitta ner med kunden och prata igenom önskemålen. Kanske finns det andra planlösningar eller utrustningar som kan passa lika bra eller bättre och där det finns husbilar för snar leverans. Ofta går det att hitta bra alternativ, menar Jan Östling avslutningsvis.

  • Vad händer vid konkurs? Gardera dig för lågkonjunktur

    Vad händer vid konkurs? Gardera dig för lågkonjunktur

    År 1991 sprack drömmarna för väldigt många människor. Då rasade börsen, räntorna steg till extrema nivåer och högt belånade fastigheter tappade stora delar av sitt värde. Idag finns risken att vi står inför ett liknande läge.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-12-06 07:48

  • Prylar: Vagnvakt och spett för hela familjen

    Prylar: Vagnvakt och spett för hela familjen

    En samling praktiska, fiffiga, roliga eller helt enkelt prylar som man bara "villhöver".

    Artikel Redaktionen, 2022-11-23 07:58

  • Fixa extra lastutrymme bakom bilen

    Fixa extra lastutrymme bakom bilen

    Tyskarna är experter på att fästa plåtlådor och boxar på bakdörrar och tak för att skaffa mer packutrymme på mindre husbilar. Här får du tips på hur du kan göra husbilens lastutrymmen större och hur du bör tänka för att inte riskera överlast.

    Artikel Niklas Kämpargård, 2022-11-22 07:32

  • Modellnytt 2023, del 2

    Modellnytt 2023, del 2

    Välkommen att på nytt botanisera bland de olika husvagns- och husbilstillverkarna. I föregående utgåva skrev vi att det kan vara en smula tunnsått gällande innovativa nyheter hos vissa av varumärkena, medan andra designavdelningar tycks ha få fritt spelrum. Vi ska emellertid ha i åtanke att världen har tett sig märklig de senaste åren och det har givetvis även påverkat vår älskade sfär inom mobil fritid.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-11-19 07:04

  • Vanlife: Hänga med andra

    Vanlife: Hänga med andra

    Att resa med familj eller kompisar är en sak, men hur gör man för att hitta nya vänner längs vägarna som man kan trivas och uppleva saker tillsammans med? Husvagn & Camping åker på vanlifeträff, testar spontankaffe och föreningsliv och upptäcker att det mestadels handlar om att vara nyfiken.

    Artikel Niklas Kämpargård, 2022-11-17 06:05

  • Skeppsmalens fiskehamn: Klippor och surströmming

    Skeppsmalens fiskehamn: Klippor och surströmming

    Mitt i ett världsarv och granne med Sveriges enda restaurang som har surströmmingspizza på menyn ligger ställplatsen Skeppsmalens Fiskehamn (även kallad Skeppsmalns Fiskeläge). Den erbjuder med andra ord en unik miljö.

    Artikel Michael Åhman, 2022-11-16 07:27

  • Prylar: Hundkoll och återvunnet tält

    Prylar: Hundkoll och återvunnet tält

    Mera praktiska, fiffiga, roliga och helt enkelt prylar som man bara "villhöver".

    Artikel Redaktionen, 2022-10-28 07:37

  • Ordlista för campare – från A till Ö

    Ordlista för campare – från A till Ö

    Vi som redan har båda fötterna bland husvagnar, husbilar samt ställ- och campingplatser bidrar med en hel del ord och uttryck som kan vara svåra att förstå sig på. Här följer en ordlista – från A till Ö – som kan vara nyttig för er som står i begrepp att skaffa ett campingfordon av något slag.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-27 07:24

  • Modellnytt 2023, del 1

    Modellnytt 2023, del 1

    Välkomna till ett nytt modellår och en säsong som troligtvis inte kommer att likna det vi är vana vid. Eftersom bristen på chassin och komponenter fortlöper får vi vara beredda på att vissa varumärken har prioriterat att lösa leveranserna av redan beställda fordon istället för att knåpa ihop nya innovativa lösningar som vi inte har sett förut. Vissa husbils- och husvagnsmärken har knappt synbara eller ens några nyheter alls att förmedla. Det finns emellertid undantag och utan att gå händelserna i förväg kan vi redan nu avslöja att vi har några riktiga guldkorn att se fram emot 2023.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-26 06:57

  • Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982

    Klassiker: Försäljningstoppen 1961-1982

    Vad som en gång i tiden var det mest omtyckta, kanske inte ens finns på marknaden idag. En framgångssaga varar sällan i evighet. Vi med de grå tinningarnas charm minns många av de gamla husvagnsmärkena. Måhända ler vi åt "registreringslistorna" i denna artikel samtidigt som vi med skräckblandad förtjusning kopplar samman dem med en och annan semester-händelse. Det som idag kan tyckas vara uppseendeväckande är britternas framträdande roll under 60- och 70-talet samt Polars enorma försäljning under åren 1976–1979, då de totaldominerade husvagnsförsäljningen på den svenska marknaden. I denna artikel kikar vi närmare på åren 1961–1982 och fortsättning följer…

    Artikel Anders Wallsten, 2022-10-24 06:18

  • Varning för vattenläcka!

    Varning för vattenläcka!

    Det regnade ute, så det var inte konstigt att det droppat lite vatten på golvet alldeles innanför dörren på husbilen. Men det blev väldigt underligt när vattnet fylldes på, trots att de blöta skorna var borta och allt noggrant upptorkat. Panik! Vi har en vattenläcka! Det här handlar om att fixa felet, men också om att förebygga problem.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-10-21 07:47

  • Campcation – vill underlätta digitala bokningar

    Campcation – vill underlätta digitala bokningar

    Vad händer när en entreprenör planerar sin första husbilssemester och upplever att det är rörigt att hitta campingar på nätet? Hon gör en marknadsanalys, skapar ett team och bygger en digital bokningssida för campingar och ställplatser. Vi möter Johanna Raga Waronen, vd för Campcation.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-10-20 07:34

  • Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

    Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

    En riktigt ovanlig fransk kvalitetsvagn i det övre skiktet och bara en tidigare ägare, men Conny Thunlund granskades noga innan han fick köpa den. Hur ovanlig är den då? Så pass att den till och med väcker rejäl uppmärksamhet i franska veterankretsar.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-10-18 07:24

  • Ställplats Jävre: Perfekt övernattning

    Ställplats Jävre: Perfekt övernattning

    Skags Fyr är tagen ur bruk sedan länge men för campingfolket som reser i Norrbotten kan den bli ett bra riktmärke. På sin nya plats i Jävre blir den en symbol för ett riktigt bra övernattningsställe.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-10-14 07:07

  • Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

    Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

    Om man som Saabfantast letar efter en husbil – ska man då inte ha en Toppola? Mattias Olsson kom hem en dag efter jobbet till en milt sagt upphetsad fru. "Kolla, kolla – det är en Toppola till salu på Blocket", var budskapet som fick fart på Mattias. "Det var bara att tokringa på annonsen. Sedan var vi hemma tre på natten", berättar han.

    Artikel Thomas Sjölund, 2022-10-12 07:18

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206