När det handlar om veteranhusvagnar finns det två kategorier, dels de udda som få hört talas om och dels de mer kända märkena som exempelvis Polar. Folk nickar igenkännande åt namnet och slår sig gärna i samspråk med ägarna Håkan och hans sambo Birgitta. De hade bara hållit på med veterancamping i några år när de kom över det svenskbyggda campingfordonet 2019.
– Vi föll för planlösningen med ett bord i varje ända. Fördelen är att en kan gå upp och äta frukost utan att behöva bädda om, om den andra vill sova lite längre.
– Den är helt enkelt bättre disponerad än vår tidigare husvagn. Dessutom har den en skön stil med brutet tak som ger den ett speciellt utseende, säger Håkan.
Polarvagnen var i fint skick vid inköpet men ganska snart upptäcktes en fuktskada, mest genom att handtagen på utsidan var lite flexibla. Håkan beslöt att åtgärda detta innan det gick för långt.
– Tak, väggar och golv revs inifrån och alla reglar samt innerdelar byttes ut. Den yttre plåten är spikad på reglarna med aluminiumspik och på vissa ställen såg jag bara spikrader som stack ut där reglarna hade suttit.
Håkan lyckades behålla ytterväggarna intakta och när reglarna var bytta och isoleringen och innerväggarna på plats gav sig paret även på inredningen. Klädseln till dynorna hade sett sina bästa dagar och kläddes om med bilderna i försäljningsbroschyren för 1971 års Polar som förebild.
– Samma sak med gardinerna och eftersom klädseln var brandgul började vi leta efter prylar i samma färg.
Just namnet är viktigt, den heter brandgul och inte det mer moderna påfundet orange. Punkt och slut.
– Det blev en liten egenhet och det händer att vi får små presenter i rätt kulör av andra veterancampare, säger Håkan och häller upp kaffe i de tidstypiska och – just det – brandgula kopparna.
I hyllorna står skålar, burkar, muggar och termosar. Även diskstället är i samma färg och till och med den väggfasta konservöppnaren av modellen Röda Klara har samma nyans. I garderoben finns dessutom ett fynd från nätet i form av en helt ny tredelad herrkostym med rätt färgsättning.
Elsystemet var original men för säkerhets skull bytte Håkan ut allt samt passade på att skifta de vanliga glödlamporna mot LED-lampor så långt det var möjligt.
Värmen i gamla vagnar kan vara lite si så där, men Polar var framsynta på det området, kanske för att de byggdes i Lappland, men mer troligt för att få en klar konkurrensfördel.
– Original är ett gasoldrivet, vattenburet centralvärmesystem monterat. Kaminen sitter i boxen fram och det finns element runt om i vagnen. På just detta exemplar uppgraderades värmen av en husvagnsfirma på 1970-talet med en elpanna inne i bodelen så det går att värma antingen med gasol eller el.
Nu används gasolsystemet sällan och istället för spisen tar Håkan och Birgitta hjälp av ett tvålågigt gasolkök med lös tub, eller av en elektrisk värmeplatta. Deras veteranvagn blev klar 2021 och har använts så mycket det har gått under det gångna året, självklart även i samband med Campingveteranernas träffar och alltid med det brandgula förtältet på plats. Men är det verkligen ett originaltält?
– Ja och nej. Vi fick bara med ställningen och det använde vi som mall för att kunna sy upp tältet. Vindskyddet, det vill säga den där extra väggen som fästs på vagnen och som hindrar att det drar in från undersidan, är däremot original – med prylfack och allt.
Under kommande säsong kommer emellertid ett originaltält att vara på plats. Något som ägarparet fyndade under vintern.
– Det följde med en hel husvagn på köpet. Den var tvärslut efter flera musikfestivaler men förtältet är fint och dessutom brandgult, säger Håkan glatt.
Förra året drog de husvagnen bakom sin Volvo PV 444 från 1957.
– Polarvagnen är så stabil och välbalanserad att den knappt märks. Den är inte heller särskilt tung för att vara en rymlig fyrabäddars-vagn och vi har blivit väldigt förtjusta i den, avslutar de båda i kör.
FAKTA
Modell: Polar LB De Luxe 1971
Längd: 500 cm med dragstång
Innermått: Längd 387 cm, bredd 191 cm, ståhöjd 187 cm, bostadsyta 7,5 m2 Tjänstevikt: 650 kilo
Totalvikt: 850 kilo
Sovplatser: 4
Värme: Termostatreglerad vattenburen centralvärme
Övrigt: Slanglösa däck 5,90 x 12”, galvaniserat chassi, elbromsar alternativt hydrauliska bromsar, stödhjul, fyra stödben, gasolhållare för två flaskor, tioliters vattenbehållare, tvålågigt gasolkök.