
I fjol satte vi oss bakom ratten på Knaus halvintegrerade nykomling VAN TI Vansation 550 MF och blev upp över öronen förälskade.
Nu är det alltså dags för ännu en 550 MF, fast i helintegrerad tappning. Redan här och nu kan vi avslöja att ”gillaknappen” åkte fram fort som tusan. Premiumfeelingen fanns där, de smarta lösningarna likaså – och allt förpackat på endast sex meter.
Det roliga eller spännande, kalla det vad ni vill, är att Husvagn & Camping ser den här kompakta husbilen som ett hett alternativ till en plåtis. Längden är nämligen densamma som för de allra flesta campinginredda skåpbilar.
Det som storleksmässigt skiljer dem åt är en och en halv decimeter både på både bredden och på höjden. Alltså inga enorma avvikelser, men samtidigt kanske tillräckligt för att man fortfarande ska hålla sig kvar i nästet av plåtisar och den så kallade känslan av vanlife.

Fast håll med om att den här modellen kan vara med på ett hörn och utmana plåtis-entusiasternas gunst? Det ena behöver inte alltid utesluta det andra.
Emellertid bör det tilläggas att det är en smula annorlunda att ratta en fullfjädrad husbil jämfört med ett så kallat nyttofordon.
Det sistnämnda alternativet har som bekant en dos personbilskänsla i bagaget, det har inte husbilarna – även om de är små till växten.
På tal om körkänsla finns det en hel del säkerhetskomponenter applicerade i VAN I 550 MF: ESP, farthållare, Traction +, Hill Holder, sidvindsassistans samt Trailer Stability-, Collision Braking- och Descent Controlsystem. Endast förarsidan är försedd med dörr, något som blir alltmer vanligt på just helintegrerade modeller.

Visst, det är en smal husbil men ändå duktigt rymlig. Köket är placerat direkt in till höger från entrén sett. Avdelningen är av förståeliga skäl liten men ändå väl funktionsduglig med dubbla brännare och en utfällbar skärbräda som hjälper till att skapa god användarvänlighet.
I typisk Knaus-anda är dusch- och toalettutrymmet separerat från handfatet. Under soffan är såväl värme-aggregat som säkringsdosa och vattentank placerade. Från utsidans servicelucka kommer man enkelt åt vattenpåfyllning, kran för färsk- och spillvatten samt extern 230-anslutning.
På tal om vatten är givetvis avloppstanken isolerad och uppvärmd medan fordonets vattenledningar följer isolerade områden. Självklart finns också vattenfiltersystemet bluuwater med på ett hörn.
Krokar att hänga ytterkläder på finns på entrédörren och vid väggen intill. Praktiskt att ha detta så nära ingången som möjligt. Vi noterar en garderob i normal storlek samt en ”öppen” galgstång ovanför den franska sängens fotända (se bild).

Fem strategiskt placerade 230-uttag lyckades vi lokalisera och det visade sig att det även finns en USB-port. Vi pratar inte om något garage i ordets rätta bemärkelse, även om lastutrymmet är bra med tanke på fordonets ringa storlek. Och där finns värme, belysning och lastöglor.
Givetvis gäller FoldXpand på denna husbilsmodell. Ett system som vi beskrev lite närmare i utgåva 2/2022. Kortfattat handlar det om en byggnadskonstruktion som gör fordonet rymligare interiört utan att det växer på längden exteriört.
Men växt har den redan gjort i våra ögon – fast varken på längden eller på tvären – utan bara med en generös dos ”vill-ha-mer-av-känsla”.

