HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan

SCR-systemet spärrade startfunktionen. Bilen fick bärgas från Åhus till en verkstad i Kylinge.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan

Publicerad

Resan till östra Finland skulle bli sommarens höjdpunkt för Heitti och Caisa Teder. "Men istället fick vi tillbringa dagar på en verkstad som förgäves försökte laga AdBlue-systemet i vår nya husbil", berättar Heitti. "Vi tog oss hem till Kristianstad med ett nödrop. Där lade bilen av definitivt!" Först nio veckor senare var den körbar igen, men då var sommarsäsongen slut sedan länge.

Idag känner familjen Teder inte mycket förtroende för modern avgasrening.

– Redan innan vi började köra mot Finland, förra sommaren, tyckte vi att vi fick fylla på AdBlue betydligt oftare än vi förväntat oss, säger Heitti. Instrumentpanelen larmade titt som tätt och vi visste att det var viktigt att AdBlue-tanken aldrig fick bli tom. 

Instruktionsboken var tydlig: Om vätskan tar slut går det helt enkelt inte att köra vidare!

Av det skälet fanns det alltid en femlitersdunk med AdBlue i deras husbil. Drömresan till Finland startade i slutet av juli i fjol. Första etappen gick upp till Umeå och fortsatte med färja till finska Vasa.

– Därifrån körde vi i princip rakt öster ut, mot Jyväskylä, berättar Heitti. Sedan blev inget som vi tänkt oss ...

Redan i Umeå hade instrumentpanelen varnat flera gånger för låg nivå i AdBlue-tanken.

Redan på etappen från Skåne till Umeå hade bilen varnat för brist på AdBlue två gånger. Nu slog den larm igen.

– Vi fyllde på, men varningslamporna på instrumentpanelen slocknade inte, berättar Heitti. I det läget säger instruktionsboken att man ska kontakta en verkstad, så det gjorde vi.

I Jyväskylä fanns en husbilsfirma som tog in bilen direkt.

– Fantastisk service, konstaterar Heitti. De felsökte, men allt verkade vara okej så de släckte varningslamporna. Lugnade körde vi vidare.  

De kom inte långt innan systemet larmade på nytt. Tillbaka på husbilsverkstaden sanerades AdBlue-tanken och nu verkade allt fungera.

– Vi kom fyra mil, sedan var det dags igen, berättar Heitti. Nu förstod vi att vi hade större problem. Reparatören hade redan förvarnat oss om att vi kunde bli tvingade att byta tank om
rengöring inte räckte.

Det blev lång väntan på Laajis campingplats i Jyväskylä innan det stod klart att det inte fanns reservdelar att få tag i till den nya husbilen.

Men det fanns inte någon ny tank i lager i Finland och det var lika illa i Sverige. Så småningom skulle det visa sig att det var likadant i hela Europa och det dröjde över två månader innan det fanns nya i lager hos Fiat. Hemresan blev dramatisk. 

– Eftersom vi hade vår hund Allis med oss ville vi inte stanna kvar och vänta flera veckor på att få husbilen lagad, förklarar Heitti. Vi bestämde oss för att försöka ta oss hem trots att vi förstod att det skulle bli en krävande resa.

När AdBlue-systemet inte fungerar larmar bilen i flera steg. Sista steget innebär att det inte längre går att starta motorn.

– Med hjälp av en mekaniker på verkstaden räknade vi ut att det skulle gå att köra ända hem till Skåne, säger Heitti. 

Vi kunde ta oss till färjan och starta för att köra av, men sedan fick motorn vara i gång tills vi var hemma i Kristianstad. 

Därefter blev det bärgning. I det här fallet gick alla kostnader på nybilsgarantin och Fiats försäkringar.

– Men inte trodde vi att det skulle ta nio veckor att få husbilen lagad!

Heitti Teder förklarar att hunden Allis var ett tungt skäl till att familjen valde att inte lämna kvar husbilen på verkstaden i Jyväskylä.

AdBlue renar utsläpp från dieselmotorer. /// FOTO: Getty Images

VAD ÄR ADBLUE?


AdBlue är, namnet till trots, en färglös vätska som består av en blandning av avjoniserat vatten och ureaämnen, framställda i en reaktion mellan ammoniak och koldioxid. Genom SCR, selektiv katalytisk rening, ger AdBlue en dramatisk minskning av farliga utsläpp från dieselmotorer.

Som jämförelse motsvarar utsläppen från 100 nya dieselbilar vad en enda bil släppte ut på 1970-talet. SCR och AdBlue är en förutsättning för att moderna dieselbilar ska klara att uppfylla miljökraven i Euro 6.

Om du använder dunk för att fylla på AdBlue ska du inte spara vätska om inte allt ryms i tanken. AdBlue är en färskvara och oöppnade förpackningar måste förvaras både svalt och skyddade från solljus.

ADBLUE ÄR FÄRSKVARA


Leverantörerna anger normalt högst ett års lagringstid – men med en rad villkor när det gäller förvaring.

– En stor del av de problem vi sett handlar om att bilägarna inte fått information om hur de ska
hantera vätskan, säger Ola Hillbertz, key account manager på Mercedes i Sverige.

SCR-systemet är inte nytt. På den tunga sidan, bland lastbilar och bussar, har det använts sedan 2006. Men då handlar det om fordon som rullar både ofta och långt. 

När körsträckorna minskar och användningen varierar kraftigt över tid blir bilden annorlunda.

– Generellt bör man vara noga med hur AdBlue lagras och hanteras, tycker Ola. Köp inte onödigt stora förpackningar. När en dunk är öppnad ska du hälla den i tanken direkt. Spara inte det som blir över!

Det här handlar om att nedbrytningen, den så kallade kristalliseringen, av AdBlue startar snabbare när locket en gång öppnats.

– De flesta fel jag sett handlar om att vätskan kristalliserats, vilket påverkar funktionen direkt och ger fellarm på instrumentpanelen, säger Ola.

På integrerade husbilar sitter påfyllningen till AdBlue-tanken ofta illa till. En tratt med flexibelt rör kan rädda situationen. Den här kommer från Hansen Racing och är egentligen till för påfyllning av olja i automatväxellådor.

Eftersom det här handlar om brister i den AdBlue som använts gäller normalt inte bilens garantier. Rengöring eller byte av tank, elektronik och insprutningssystem får bilägaren själv betala.

Mercedes introducerade SCR för Sprinter-chassin redan 2010 och har därmed betydligt längre erfarenhet av systemet än Fiat. Först 2019 kom Ducato med SCR.

– Men jag har inte upplevt att vi haft några större problem med systemet, säger Bengt Appelqvist, som sedan många år arbetar med teknikfrågor för Fiat i Sverige. 

Han lyfter istället fram de produktions- och logistikproblem som hela fordonsindustrin har sedan
något år tillbaka:

– Det handlar om stor brist på vissa komponenter samtidigt som efterfrågan överträffat alla prognoser.

När det gäller Fiat finns det fler faktorer som påverkar bilden. Under fjolåret skedde en stor omorganisation och märket fick bland annat en ny importör.

– Men jag är helt övertygad om att husbilsägarna kan räkna med bättre service nu, säger Bengt. I vinter har Fiat bland annat byggt klart ett nytt, stort lager i Stockholm så leveranstiderna på delar blir betydligt kortare.

Enligt Fiats handböcker för Ducato med SCR varnar signaler på instrumentpanelen för låg nivå i
AdBlue-tanken redan när det beräknas återstå 120 mils körning. Följande varningar återkommer vid respektive 40, 32 och 24 mil. Från 20 mil förstärker en summer larmet. Om du trots detta inte fyller på med minst tre liter AdBlue blir det omöjligt att starta bilen när tanken är tom. Mer information finns i handböckerna och på Fiats hemsida, fiatcamper.com.

BRIST PÅ ADBLUE


Om det vill sig illa
kan det bli brist på AdBlue! Några veckor efter att omvärlden infört handelsrestriktioner mot Ryssland slår leverantörerna av AdBlue larm om att flera viktiga råvaror för tillverkningen kommer därifrån. Situationen kan snabbt bli akut och påverka många sektorer i samhället.

Idag beräknar bilföretagens organisation Bil Sweden att 97 procent av alla lastbilar och över tio procent av personbilarna är beroende av AdBlue. Åkerierna har vänt sig till regeringen för att få ett undantag från dagens reningskrav. Det är tekniskt möjligt att koppla ur SCR-systemet, men för att det ska kunna ske måste myndigheterna ge en tillfällig dispens från reningskraven i Euro 6.

Tillverkningen av AdBlue sker bland annat med råvaror som kommer från Ryssland.

  • Eksjöverken – kantig koloss från Småland

    Eksjöverken – kantig koloss från Småland

    Två rum, dubbla dörrar, 6,85 meter lång och 2,1 meter bred. Exclusiv 600 tillverkad av Eksjöverken är en riktig koloss men väger trots det bara 770 kilo. Freddy och Monica Schybergs 65:a är nummer 25 av 28 tillverkade.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-09-29 06:59

  • Slow travel är inne!

    Slow travel är inne!

    Begreppet handlar om att ta sig tid att njuta av tillvaron som den är för stunden. Det betyder att stanna upp, höja blicken och fånga det som händer här och nu.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-09-27 07:48

  • Semestra med hund: En glad sommar med svansvift

    Semestra med hund: En glad sommar med svansvift

    Färdas säkert, fixa svalkan och nosa upp ett boende som passar både två- och fyrbenta familjemedlemmar. Hundmatsproducenten Doggy ger här sina tio bästa tips om hur ni semestrar hundvänligt i sommar.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-09-23 07:31

  • Ställplats Grötvik: Övernatta kungligt

    Ställplats Grötvik: Övernatta kungligt

    Vid sidan av Prins Bertils stig har Grötviks Segelsällskap anlagt en riktigt bra ställplats i anslutning till sin gästhamn. Här kan du se Danmarksfärjan glida förbi samtidigt som en glödande röd sol dalar i väster.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-09-22 07:23

  • Vad ska du göra om du tankar fel?

    Vad ska du göra om du tankar fel?

    Var inte stressad när du ska tanka, det blir lätt fel. Omkring 20 000 gånger om året händer det att någon häller fel bränsle i tanken och får punga ut med några tusen kronor – i bästa fall. Här kommer tips från verkstäder och försäkringsbolag om vad du ska göra om olyckan är framme. Starta inte bilen, det kan stå dig riktigt dyrt.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-09-19 07:12

  • HC undersöker: Hollistay bygger en campinggemenskap

    HC undersöker: Hollistay bygger en campinggemenskap

    Sverige dignar av fina campingplatser, men få känner till att de existerar. Det konstaterade campingägarna Malin och Lars Mellstrand under 2016. Tre år senare lanserade de Hollistay – en digital plattform som sammanför campingvärdar och campinggäster.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-09-16 07:28

  • Ställplats Bergs slussar: Prisvärd slussvistelse

    Ställplats Bergs slussar: Prisvärd slussvistelse

    Bergs slussar en solig sommardag är nog den bästa turistattraktion man kan tänka sig i Sverige, och det är absolut ingen turistfälla. Det behöver inte kosta en krona och vill du övernatta med husvagn eller husbil är priset riktigt lågt.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-09-14 07:51

  • Behöver man assistansförsäkring?

    Behöver man assistansförsäkring?

    Du hinner bara skriva på köpeavtalet så börjar telefonen ringa. Samtidigt som du registreras som ny husbilsägare går larmet hos flera av de bolag som säljer assistansförsäkringar. Ju nyare husbil, desto ivrigare är försäljarna.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-09-08 07:52

  • Snabbare surf på semestern

    Snabbare surf på semestern

    Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt. Nya telefoner, utbyggt mobilnät och en rad andra förbättringar gör det allt enklare att komma i kontakt med internet – oavsett var vi befinner oss. Det finns inte många vita fläckar kvar på de stora operatörernas täckningskartor över Sverige.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-09-07 07:19

  • Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?

    Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?

    200 kronor milen för din semestertripp? Det låter galet mycket, men så dyr kan faktiskt kärleken till det mobila livet vara. Vi har jämfört vad det kostar att ha husbil och husvagn, tittat på prisutvecklingen och på några praktiska exempel. Husbilen är betydligt dyrare att äga än husvagnen, men allt beror på vad och hur man räknar.

    Artikel Per Andersson-Ek, 2022-09-05 07:31

  • HC tipsar: God mat längs E4:an!

    HC tipsar: God mat längs E4:an!

    E4:an är pulsådern genom hela Sverige. Många på Europavägen ska långt och förr eller senare vill man stanna och äta. Det går fort om man väljer hamburgerhak eller bensinmacksmat. Inget minnesvärt, men man blir mätt. Fler semesterresenärer borde dock unna sig att svänga av E4:an en stund för en riktigt bra matupplevelse – som kanske ger ett av årets bästa semesterminnen. Men ska man äta gott måste man ha koll på var. Vi hjälper dig på vägen: här är 22 härliga matställen längs med E4:an, från Helsingborg i söder till Haparanda i norr.

    Artikel Johan Öberg, 2022-09-01 07:05

  • Så går det till att ta BE-körkort

    Så går det till att ta BE-körkort

    Har du B-körkort och funderar på att köpa en ny bil eller husvagn? Då gör du rätt i att först av allt kolla upp om du får köra den nya fordonskombinationen. Det gjorde inte undertecknad, så jag fick gå till trafikskolan och ta BE-körkort. Så här gick det till.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-08-31 07:41

  • HC undersöker: Gemenskap driver Caravan Club

    HC undersöker: Gemenskap driver Caravan Club

    Ett möte på en parkeringsplats sådde ett frö till vad som idag är Sveriges största organisation för mobil fritid. Hur blev det så – och hur ser framtidsplanerna ut för Caravan Club? Vi kikar närmare på den ideella föreningen som idag driver 33 campingplatser.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-08-30 07:14

  • Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England

    Klassiker: Fleetwood 1972 – stor lättviktare made in England

    Plats för fem men ändå ingen vikt att tala om. Den engelska storvagnen Fleetwood Colchester har en tjänstevikt på enbart 890 kilo och märks knappt bakom Jörgen Ivarssons och Maria Löfbergs Pontiac.

    Artikel Robert Gustavsson, 2022-08-25 07:05

  • Vad är vanlife?

    Vad är vanlife?

    Det syns i tidningar, hörs i poddar och uppmärksammas i tv. Men trots den flitiga exponeringen av begreppet vanlife, verkar innebörden inte vara helt glasklar. Vi frågade de som vet – och fann en värmande förklaring.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2022-08-23 07:50

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206