HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan

Publicerad: 2022-08-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Resan till östra Finland skulle bli sommarens höjdpunkt för Heitti och Caisa Teder. "Men istället fick vi tillbringa dagar på en verkstad som förgäves försökte laga AdBlue-systemet i vår nya husbil", berättar Heitti. "Vi tog oss hem till Kristianstad med ett nödrop. Där lade bilen av definitivt!" Först nio veckor senare var den körbar igen, men då var sommarsäsongen slut sedan länge.

Idag känner familjen Teder inte mycket förtroende för modern avgasrening.

– Redan innan vi började köra mot Finland, förra sommaren, tyckte vi att vi fick fylla på AdBlue betydligt oftare än vi förväntat oss, säger Heitti. Instrumentpanelen larmade titt som tätt och vi visste att det var viktigt att AdBlue-tanken aldrig fick bli tom. 

Instruktionsboken var tydlig: Om vätskan tar slut går det helt enkelt inte att köra vidare!

Av det skälet fanns det alltid en femlitersdunk med AdBlue i deras husbil. Drömresan till Finland startade i slutet av juli i fjol. Första etappen gick upp till Umeå och fortsatte med färja till finska Vasa.

– Därifrån körde vi i princip rakt öster ut, mot Jyväskylä, berättar Heitti. Sedan blev inget som vi tänkt oss …

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
Redan i Umeå hade instrumentpanelen varnat flera gånger för låg nivå i AdBlue-tanken.

Redan på etappen från Skåne till Umeå hade bilen varnat för brist på AdBlue två gånger. Nu slog den larm igen.

– Vi fyllde på, men varningslamporna på instrumentpanelen slocknade inte, berättar Heitti. I det läget säger instruktionsboken att man ska kontakta en verkstad, så det gjorde vi.

I Jyväskylä fanns en husbilsfirma som tog in bilen direkt.

– Fantastisk service, konstaterar Heitti. De felsökte, men allt verkade vara okej så de släckte varningslamporna. Lugnade körde vi vidare.  

De kom inte långt innan systemet larmade på nytt. Tillbaka på husbilsverkstaden sanerades AdBlue-tanken och nu verkade allt fungera.

– Vi kom fyra mil, sedan var det dags igen, berättar Heitti. Nu förstod vi att vi hade större problem. Reparatören hade redan förvarnat oss om att vi kunde bli tvingade att byta tank om
rengöring inte räckte.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
Det blev lång väntan på Laajis campingplats i Jyväskylä innan det stod klart att det inte fanns reservdelar att få tag i till den nya husbilen.

Men det fanns inte någon ny tank i lager i Finland och det var lika illa i Sverige. Så småningom skulle det visa sig att det var likadant i hela Europa och det dröjde över två månader innan det fanns nya i lager hos Fiat. Hemresan blev dramatisk. 

– Eftersom vi hade vår hund Allis med oss ville vi inte stanna kvar och vänta flera veckor på att få husbilen lagad, förklarar Heitti. Vi bestämde oss för att försöka ta oss hem trots att vi förstod att det skulle bli en krävande resa.

När AdBlue-systemet inte fungerar larmar bilen i flera steg. Sista steget innebär att det inte längre går att starta motorn.

– Med hjälp av en mekaniker på verkstaden räknade vi ut att det skulle gå att köra ända hem till Skåne, säger Heitti. 

Vi kunde ta oss till färjan och starta för att köra av, men sedan fick motorn vara i gång tills vi var hemma i Kristianstad. 

Därefter blev det bärgning. I det här fallet gick alla kostnader på nybilsgarantin och Fiats försäkringar.

– Men inte trodde vi att det skulle ta nio veckor att få husbilen lagad!

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
Heitti Teder förklarar att hunden Allis var ett tungt skäl till att familjen valde att inte lämna kvar husbilen på verkstaden i Jyväskylä.
HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
AdBlue renar utsläpp från dieselmotorer. /// FOTO: Getty Images

VAD ÄR ADBLUE?

AdBlue är, namnet till trots, en färglös vätska som består av en blandning av avjoniserat vatten och ureaämnen, framställda i en reaktion mellan ammoniak och koldioxid. Genom SCR, selektiv katalytisk rening, ger AdBlue en dramatisk minskning av farliga utsläpp från dieselmotorer.

Som jämförelse motsvarar utsläppen från 100 nya dieselbilar vad en enda bil släppte ut på 1970-talet. SCR och AdBlue är en förutsättning för att moderna dieselbilar ska klara att uppfylla miljökraven i Euro 6.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
Om du använder dunk för att fylla på AdBlue ska du inte spara vätska om inte allt ryms i tanken. AdBlue är en färskvara och oöppnade förpackningar måste förvaras både svalt och skyddade från solljus.

ADBLUE ÄR FÄRSKVARA

Leverantörerna anger normalt högst ett års lagringstid – men med en rad villkor när det gäller förvaring.

– En stor del av de problem vi sett handlar om att bilägarna inte fått information om hur de ska
hantera vätskan, säger Ola Hillbertz, key account manager på Mercedes i Sverige.

SCR-systemet är inte nytt. På den tunga sidan, bland lastbilar och bussar, har det använts sedan 2006. Men då handlar det om fordon som rullar både ofta och långt. 

När körsträckorna minskar och användningen varierar kraftigt över tid blir bilden annorlunda.

– Generellt bör man vara noga med hur AdBlue lagras och hanteras, tycker Ola. Köp inte onödigt stora förpackningar. När en dunk är öppnad ska du hälla den i tanken direkt. Spara inte det som blir över!

Det här handlar om att nedbrytningen, den så kallade kristalliseringen, av AdBlue startar snabbare när locket en gång öppnats.

– De flesta fel jag sett handlar om att vätskan kristalliserats, vilket påverkar funktionen direkt och ger fellarm på instrumentpanelen, säger Ola.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
På integrerade husbilar sitter påfyllningen till AdBlue-tanken ofta illa till. En tratt med flexibelt rör kan rädda situationen. Den här kommer från Hansen Racing och är egentligen till för påfyllning av olja i automatväxellådor.

Eftersom det här handlar om brister i den AdBlue som använts gäller normalt inte bilens garantier. Rengöring eller byte av tank, elektronik och insprutningssystem får bilägaren själv betala.

Mercedes introducerade SCR för Sprinter-chassin redan 2010 och har därmed betydligt längre erfarenhet av systemet än Fiat. Först 2019 kom Ducato med SCR.

– Men jag har inte upplevt att vi haft några större problem med systemet, säger Bengt Appelqvist, som sedan många år arbetar med teknikfrågor för Fiat i Sverige. 

Han lyfter istället fram de produktions- och logistikproblem som hela fordonsindustrin har sedan
något år tillbaka:

– Det handlar om stor brist på vissa komponenter samtidigt som efterfrågan överträffat alla prognoser.

När det gäller Fiat finns det fler faktorer som påverkar bilden. Under fjolåret skedde en stor omorganisation och märket fick bland annat en ny importör.

– Men jag är helt övertygad om att husbilsägarna kan räkna med bättre service nu, säger Bengt. I vinter har Fiat bland annat byggt klart ett nytt, stort lager i Stockholm så leveranstiderna på delar blir betydligt kortare.

Enligt Fiats handböcker för Ducato med SCR varnar signaler på instrumentpanelen för låg nivå i
AdBlue-tanken redan när det beräknas återstå 120 mils körning. Följande varningar återkommer vid respektive 40, 32 och 24 mil. Från 20 mil förstärker en summer larmet. Om du trots detta inte fyller på med minst tre liter AdBlue blir det omöjligt att starta bilen när tanken är tom. Mer information finns i handböckerna och på Fiats hemsida, fiatcamper.com.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan

BRIST PÅ ADBLUE


Om det vill sig illa
kan det bli brist på AdBlue! Några veckor efter att omvärlden infört handelsrestriktioner mot Ryssland slår leverantörerna av AdBlue larm om att flera viktiga råvaror för tillverkningen kommer därifrån. Situationen kan snabbt bli akut och påverka många sektorer i samhället.

Idag beräknar bilföretagens organisation Bil Sweden att 97 procent av alla lastbilar och över tio procent av personbilarna är beroende av AdBlue. Åkerierna har vänt sig till regeringen för att få ett undantag från dagens reningskrav. Det är tekniskt möjligt att koppla ur SCR-systemet, men för att det ska kunna ske måste myndigheterna ge en tillfällig dispens från reningskraven i Euro 6.

HC undersöker: AdBlue-fel stoppade drömresan
Tillverkningen av AdBlue sker bland annat med råvaror som kommer från Ryssland.
Rulla till toppen