Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

Med Toppolan på. Det ser både konstigt och alldeles naturligt ut från sidan. Märkligt! Själva campern väger bara 150 kg, men eftersom bakluckan som tas bort i sig väger 35 kg blir nettovikten 115 kg enligt försäljningsbroschyren. Som en smäck på Saab 900 GLi:n!

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

Publicerad

När ekipaget visar upp baksidan ser det inte lika elegant ut, men praktiskt. Utan ett runt fönster i dörren visar att det var före Saabs påverkan.

Om man som Saabfantast letar efter en husbil – ska man då inte ha en Toppola? Mattias Olsson kom hem en dag efter jobbet till en milt sagt upphetsad fru. "Kolla, kolla – det är en Toppola till salu på Blocket", var budskapet som fick fart på Mattias. "Det var bara att tokringa på annonsen. Sedan var vi hemma tre på natten", berättar han.

Sedan köpet i maj 2019 av denna Saab 900 GLi från 1984 med Toppolacamper har det blivit flera kortare helgturer samt en längre, från hemmet i småländska Söderåkra till Gotland.

I augusti samma år glider paret Olsson med kompisen Patrik Emtweden i medföljande VW-buss in på parkeringen till fiskrestaurangen i Katthammarsvik på östra Gotland, ja, då kommer skribenten av dessa rader in på samma område i sin Citroën CX. Klart jag noterar båda ekipagen, men främst Toppolan. Jag kan inte hejda mig utan hälsar på Mattias, Lotta och Patrik.

– Ja, vi noterade Citroënen, säger Mattias och bevisar att veteranfolk noterar varandras närvaro.

Lotta Olsson testar Toppolan efter köpet, med nyinförskaffade madrasser.

Raskt accepterar de mitt förslag om att få göra ett reportage om Toppolan. Halvvägs till Ljugarn möts vi där de slagit läger för att luncha. Och det gör man inte om man inte måste i Toppolan.

– Nej, Wallasköket är så där att laga mat på, men det värmer fint om det är kallt ute. Och att grilla utomhus hör ju till, säger Mattias.

Tillbaka till kvällen i maj bara tre månader innan.

– Det var så att jag kom hem lite trött efter jobbet till Lotta som var alldeles uppspelt: "En Toppola, en Toppola". Den fanns i Eksjö så det var bara att tokringa. 

Till sist kom jag fram och vi gjorde upp, berättar Mattias och fortsätter: Säljaren krånglade och började snacka om budgivning, men då blev jag förbannad och sa att han kunde ju inte höja precis när vi varit överens och att vi redan var på väg för att hämta och betala.

Mattias Olsson i änden av sitt och hustrun Lottas "chateau" längs vägarna.

Nå, säljaren gav med sig och stod kvar vid den uppgjorda affären. 

– Men vi fick hyra ett släp för att få hem bakluckan och hatthyllan, ler Mattias.

Väl hemma var leendet kvar, både bil och camper visade sig vara i fint skick.

– Bilen är mycket fräsch, för att vara en 84:a, fortsätter Mattias som kan sina Saabar. 

Innan detta köp fanns det i ägo en 99 Turbo Combicoupé från 1978, 9000 CD, 1994, 9-3 cabriolet, 2000, 9-3 Coupé, 1999 – plus en hel drös till. 

– Absolut Saabtokig, farsan kom hem med en gammal 99:a som jag fick som övningskörningsbil när jag skulle ta körkort. På den vägen är det, förklarar Mattias.

Nästan sömlöst gifter sig Toppolan med Saabens C-stolpar och tak.

Att Toppolan var en dröm och kom till rätt hem säger sig självt. Vid köpet av campern fick de reda på att första ägaren var möbelsnickare och en fundering är om han köpt sin Toppola som "halvfabrikat" eller inte. De tidiga varianterna fanns i två versioner, en där man fick bygga på efter eget huvud och en helutrustad "Scandinavia", den med mest isolering och den dyra Wallas­spisen. Istället för diskhon i denna camper är det en sittplats/förvaringsyta och en hylla ovanför spisen, den fullutrustade versionen har hylla under spisen.

– Vi tror att det är en 86:a, för fönstren på sidan av dörren bak är borttagna, liksom kajutafönstret. 1987 blev hela Toppolan vit, medan vår är grå nedtill, säger Mattias.

Efter köpet gick första utflykten till 2019 års Saabfestival. 

– Saabfolket kom fram och sa "jaså, var det du som köpte den". Så att det var stort intresse för den stämmer nog, säger Mattias.

Toppolans "golv" skruvas fast på sex förstärkta ställen på takräcket med trebågar. Camperns golv vilar mot Saabens bagagegolv och häktas i låsbygeln.

Det han och Lotta uppskattar, förutom kultstatusen, är att det är lätt att ge sig iväg på en spontan tur. Att det saknas toalett är inga problem.

– Man åker till en ställplats, eller camping. Kolla på större husbilar och husvagnar, hur många använder den egna toaletten? Och övernattar man lite mer enskilt löser det sig, ler Mattias.

Kylförvaring löser de med kylbox eftersom kylskåp saknas. Men med burkar med pilsnerkorv och mjukost på tub till knäckebröd klarar man sig lätt ett par dagar, eller till närmaste affär.

– Detta är compact living på riktigt, hävdar Mattias.

När paret Olsson är ute och färdas på vägarna, likt en snigel med huset ovanpå, vinkas och tutas det. Vid stopp blir det glada tillrop och kommentarer. Tre frågor är väldigt vanliga: "får jag titta in i den, det har jag aldrig gjort", "kan man sova i den" och "är den vinglig".

– Svaren brukar bli ja, ja och nej, avslutar Mattias.

"Vi kunde inte drömma om att hitta en Toppola, utan letade egentligen efter en husbil", säger Mattias.

FAKTA: TOPPOLA

• Idén till Toppola kom i början av 1980-talet från Arwo Pullola från Filipstad. Namnet är genialt – topp för att den sitter högst upp och så slängde Arwo in ändelsen – ola från sina finska rötter.


• År 1982 köptes konceptet av Peter Malmberg och Matts Mollestam som kom från båtbranschen och bildade företaget Emico. Redan samma vår hade de tio leveranser fast formarna var felkonstruerade för ett rationellt byggande. Efter ytterligare två ursprungs-Toppola till Saab i Norge gjordes formarna om, till mer passande för produktion och tio centimeter högre. I september samma år kom Saab in i bilden och ställde krav på att Toppola skulle hålla lika hög standard som Saabs bilar. Dörrar och inredning förbättrades och Wallas-spisen kom till, både för matlagning och som värmekälla vilket gjorde att produkten även passade för vinterbruk.


• Efter att ha haft planer på att marknadsföra Toppola på alla sina marknader övergav Saab projektet innan jul 1984. Emico fick stå på egna ben igen (och bytte 1986 namn till Scando).


• Utan Saab kunde de tänka i nya banor och Toppola anpassades för att passa till Ford Scorpio och Ford Sierra – ett tjugotal såldes till Tyskland. Detta kunde ske genom att bottendelen gjordes olika för olika bilar medan campingutrymmet var detsamma.


• Toppola fanns som ”Toppola 1” fram till 1988 och som ”Toppola 2” 1994–1996, då i en ny modell för Saab 9000, 900/9-3 och 900c med en ”damask” som hade utbytbar nederdel för olika bilar medan ovandelen var densamma. Cirka 15 exemplar anges byggda av 2:an, enligt Scandos hemsida. Förmodligen byggdes fler av den första modellen.


– Jag har sett en siffra på totalt mellan 250 och 300 byggda, men vem vet egentligen? Det verkar inte finnas några produktionsuppgifter, säger Mattias Olsson.


För mer info, se: www.toppola.com

  • Mera prylar för fritiden

    Mera prylar för fritiden

    Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.

    Artikel Redaktionen, 2023-01-16 07:17

  • Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-13 07:07

  • Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.

    Artikel Anders Wallsten, 2023-01-11 06:35

  • Enklare långresa med dieselvärme

    Enklare långresa med dieselvärme

    I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-01-10 07:12

  • Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-09 07:08

  • Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats i Orsa är ganska ny och ett skolexempel på hur en bra ställplats kan se ut.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-01-03 07:27

  • Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Videokameror som monteras i bilens framruta ökar i popularitet. De kallas dashcam och är mycket praktiska i händelse av olycka eller inbrott. Vi pratar med en expert som förklarar hur de fungerar – och ger några värdefulla tips inför ett eventuellt köp.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-02 07:17

  • Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Den skapar omedelbart ett habegär som är svårt att mota bort. Det är bara prislappen som avskräcker. Lite.

    Artikel Anders Tengner, 2022-12-29 07:58

  • Modellnytt 2022, del 3

    Modellnytt 2022, del 3

    I den tredje och sista vändan av modellnytt anno 2023 har vi tagit med det allra hetaste som inte visades för allmänheten före Caravan Salon och Elmiamässan. Är det bara bottenskrapet kvar? O, nej! Här kan ni ta del av nyheterna från exempelvis storsäljare som Rapido och Pilote samt samt plåtisen Affinity. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-19 10:07

  • Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Om du tecknar avtal om att köpa en ny husbil idag kan det dröja 18 månader innan den levereras. Läget är betydligt bättre när det gäller husvagnar. Men läs avtalet innan du handlar.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-12-16 07:57

  • Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Vi har än en gång samlat ihop ett antal prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-15 06:57

  • Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Saknad och efterlängtad. Stora, breda leenden och till och med en tår av glädje. Ja, det fick vi ta del av när Elmia Husvagn Husbil gjorde comeback efter två års pandemi. Okej, allt var inte som förut, men känslan över att återigen vara på plats var nästan obeskrivlig. I detta bildspel bjuder Husvagn & Camping på kul på hjul.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-12 07:59

  • Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Din Husbil heter företaget som erbjuder övernattning för både husvagnar och husbilar centralt i Jönköping.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-12-10 07:06

  • Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Düsseldorf. Mässa. Husbilar och husvagnar. Livet känns nästan som vanligt igen. När Caravan Salon öppnade portarna för den 61:a upplagan var intresset mycket stort. Husvagn & Camping har denna gång valt att bevaka världens största mässa för mobil fritid via bilder.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-08 07:07

  • Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmonts och Husvagn & Campings partnerskap med den digitala plattformen Hollistay ska ta den svenska campingvärlden med storm. Genom samarbetet utökar Husvagn & Camping kraftigt sina registrerade camping- och ställplatser och skapar därmed landets största campingmarknadsplats.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-07 13:00

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206