Klassiker: Toppola – en vägsnigel?

Publicerad: 2022-10-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Om man som Saabfantast letar efter en husbil – ska man då inte ha en Toppola? Mattias Olsson kom hem en dag efter jobbet till en milt sagt upphetsad fru. "Kolla, kolla – det är en Toppola till salu på Blocket", var budskapet som fick fart på Mattias. "Det var bara att tokringa på annonsen. Sedan var vi hemma tre på natten", berättar han.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
När ekipaget visar upp baksidan ser det inte lika elegant ut, men praktiskt. Utan ett runt fönster i dörren visar att det var före Saabs påverkan.

Sedan köpet i maj 2019 av denna Saab 900 GLi från 1984 med Toppolacamper har det blivit flera kortare helgturer samt en längre, från hemmet i småländska Söderåkra till Gotland.

I augusti samma år glider paret Olsson med kompisen Patrik Emtweden i medföljande VW-buss in på parkeringen till fiskrestaurangen i Katthammarsvik på östra Gotland, ja, då kommer skribenten av dessa rader in på samma område i sin Citroën CX. Klart jag noterar båda ekipagen, men främst Toppolan. Jag kan inte hejda mig utan hälsar på Mattias, Lotta och Patrik.

– Ja, vi noterade Citroënen, säger Mattias och bevisar att veteranfolk noterar varandras närvaro.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
Lotta Olsson testar Toppolan efter köpet, med nyinförskaffade madrasser.

Raskt accepterar de mitt förslag om att få göra ett reportage om Toppolan. Halvvägs till Ljugarn möts vi där de slagit läger för att luncha. Och det gör man inte om man inte måste i Toppolan.

– Nej, Wallasköket är så där att laga mat på, men det värmer fint om det är kallt ute. Och att grilla utomhus hör ju till, säger Mattias.

Tillbaka till kvällen i maj bara tre månader innan.

– Det var så att jag kom hem lite trött efter jobbet till Lotta som var alldeles uppspelt: ”En Toppola, en Toppola”. Den fanns i Eksjö så det var bara att tokringa. 

Till sist kom jag fram och vi gjorde upp, berättar Mattias och fortsätter: Säljaren krånglade och började snacka om budgivning, men då blev jag förbannad och sa att han kunde ju inte höja precis när vi varit överens och att vi redan var på väg för att hämta och betala.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
Mattias Olsson i änden av sitt och hustrun Lottas ”chateau” längs vägarna.

Nå, säljaren gav med sig och stod kvar vid den uppgjorda affären. 

– Men vi fick hyra ett släp för att få hem bakluckan och hatthyllan, ler Mattias.

Väl hemma var leendet kvar, både bil och camper visade sig vara i fint skick.

– Bilen är mycket fräsch, för att vara en 84:a, fortsätter Mattias som kan sina Saabar. 

Innan detta köp fanns det i ägo en 99 Turbo Combicoupé från 1978, 9000 CD, 1994, 9-3 cabriolet, 2000, 9-3 Coupé, 1999 – plus en hel drös till. 

– Absolut Saabtokig, farsan kom hem med en gammal 99:a som jag fick som övningskörningsbil när jag skulle ta körkort. På den vägen är det, förklarar Mattias.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
Nästan sömlöst gifter sig Toppolan med Saabens C-stolpar och tak.

Att Toppolan var en dröm och kom till rätt hem säger sig självt. Vid köpet av campern fick de reda på att första ägaren var möbelsnickare och en fundering är om han köpt sin Toppola som ”halvfabrikat” eller inte. De tidiga varianterna fanns i två versioner, en där man fick bygga på efter eget huvud och en helutrustad ”Scandinavia”, den med mest isolering och den dyra Wallas­spisen. Istället för diskhon i denna camper är det en sittplats/förvaringsyta och en hylla ovanför spisen, den fullutrustade versionen har hylla under spisen.

– Vi tror att det är en 86:a, för fönstren på sidan av dörren bak är borttagna, liksom kajutafönstret. 1987 blev hela Toppolan vit, medan vår är grå nedtill, säger Mattias.

Efter köpet gick första utflykten till 2019 års Saabfestival. 

– Saabfolket kom fram och sa ”jaså, var det du som köpte den”. Så att det var stort intresse för den stämmer nog, säger Mattias.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
Toppolans ”golv” skruvas fast på sex förstärkta ställen på takräcket med trebågar. Camperns golv vilar mot Saabens bagagegolv och häktas i låsbygeln.

Det han och Lotta uppskattar, förutom kultstatusen, är att det är lätt att ge sig iväg på en spontan tur. Att det saknas toalett är inga problem.

– Man åker till en ställplats, eller camping. Kolla på större husbilar och husvagnar, hur många använder den egna toaletten? Och övernattar man lite mer enskilt löser det sig, ler Mattias.

Kylförvaring löser de med kylbox eftersom kylskåp saknas. Men med burkar med pilsnerkorv och mjukost på tub till knäckebröd klarar man sig lätt ett par dagar, eller till närmaste affär.

– Detta är compact living på riktigt, hävdar Mattias.

När paret Olsson är ute och färdas på vägarna, likt en snigel med huset ovanpå, vinkas och tutas det. Vid stopp blir det glada tillrop och kommentarer. Tre frågor är väldigt vanliga: ”får jag titta in i den, det har jag aldrig gjort”, ”kan man sova i den” och ”är den vinglig”.

– Svaren brukar bli ja, ja och nej, avslutar Mattias.

Klassiker: Toppola – en vägsnigel?
”Vi kunde inte drömma om att hitta en Toppola, utan letade egentligen efter en husbil”, säger Mattias.

FAKTA: TOPPOLA

• Idén till Toppola kom i början av 1980-talet från Arwo Pullola från Filipstad. Namnet är genialt – topp för att den sitter högst upp och så slängde Arwo in ändelsen – ola från sina finska rötter.

• År 1982 köptes konceptet av Peter Malmberg och Matts Mollestam som kom från båtbranschen och bildade företaget Emico. Redan samma vår hade de tio leveranser fast formarna var felkonstruerade för ett rationellt byggande. Efter ytterligare två ursprungs-Toppola till Saab i Norge gjordes formarna om, till mer passande för produktion och tio centimeter högre. I september samma år kom Saab in i bilden och ställde krav på att Toppola skulle hålla lika hög standard som Saabs bilar. Dörrar och inredning förbättrades och Wallas-spisen kom till, både för matlagning och som värmekälla vilket gjorde att produkten även passade för vinterbruk.

• Efter att ha haft planer på att marknadsföra Toppola på alla sina marknader övergav Saab projektet innan jul 1984. Emico fick stå på egna ben igen (och bytte 1986 namn till Scando).

• Utan Saab kunde de tänka i nya banor och Toppola anpassades för att passa till Ford Scorpio och Ford Sierra – ett tjugotal såldes till Tyskland. Detta kunde ske genom att bottendelen gjordes olika för olika bilar medan campingutrymmet var detsamma.

• Toppola fanns som ”Toppola 1” fram till 1988 och som ”Toppola 2” 1994–1996, då i en ny modell för Saab 9000, 900/9-3 och 900c med en ”damask” som hade utbytbar nederdel för olika bilar medan ovandelen var densamma. Cirka 15 exemplar anges byggda av 2:an, enligt Scandos hemsida. Förmodligen byggdes fler av den första modellen.

– Jag har sett en siffra på totalt mellan 250 och 300 byggda, men vem vet egentligen? Det verkar inte finnas några produktionsuppgifter, säger Mattias Olsson.

För mer info, se: www.toppola.com

Rulla till toppen