Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

Elegant men inte speciellt stor. På vägen känns den 1 150 kg tunga fransosen stabil och trygg.

Klassiker: GAP Eden Roc – finfin fransos

Publicerad

Conny Thunlund och hans sambo Katarina Olpers gillar sin Eden Roc och det största problemet är att den inte används så ofta som den förtjänar.

En riktigt ovanlig fransk kvalitetsvagn i det övre skiktet och bara en tidigare ägare, men Conny Thunlund granskades noga innan han fick köpa den. Hur ovanlig är den då? Så pass att den till och med väcker rejäl uppmärksamhet i franska veterankretsar.

Vad spelar in när man letar efter ett lämpligt exemplar av en veteranhusvagn? Svaren skiljer sig beroende på vem du frågar. För Conny Thunlund spelade historien en stor roll, att en GAP är ovanlig gjorde inte saken sämre och när han sedan blev skärskådad av säljaren blev det på sätt och vis en ära att ha blivit godkänd.

Anledningen till att han granskades är enkel. Säljarna ville att den udda skapelsen skulle få det bra och vem kunde egentligen vara bättre i det ärendet än en mångårig ordförande i klubben Campingveteranerna? Förmodligen ingen.

Men låt oss ta historien från början. GAP var en fransk tillverkare som producerade vagnar från 1959 till omkring 1968. De byggde olika storlekar i diverse prisklasser och just denna vagn tillhörde de lite mer exklusiva.

Den såldes ny 1963 till ett par i Frankrike som genast började använda den, och alltid bakom sin Renault Frégate från 1957. Vintertid drogs den till Alperna för skidturer och på somrarna tog ägarna husvagnen till den franska rivieran där den ställdes upp. Detta upprepades år efter år fram till 1995 då de köpte ett sommarhus och deras pärla ställdes in i garaget. Långt senare beslöt de sig för att sälja sin GAP men definitivt inte till vem som helst.

GAP – husvagnen för finsmakaren. Så beskrevs den i reklamen och exklusiv distributör var den gamla racer- och Formel 1-föraren Roger Loyer i Paris.

En bekant hjälpte dem och gjorde i ordning den då lätt bedagade skönheten. Någon renovering behövdes inte men det blev en del förbättringar i form av omklädda dynor och ny lackering. Och när Conny blev godkänd som köpare 2015 fick han hämta den. 

– Det passade bra eftersom ECCR, European Classic Caravan Rally, hölls i Frankrike det året, berättar Conny.

Nu fick Conny med sig lite mer än bara husvagnen vid köpet, bland annat broschyrer och en mängd fotografier från de tidigare ägarnas resor åren 1963 till 1995.

– Bilderna ger ekipaget en själ som den annars inte skulle ha, säger Conny och visar upp ett fotografi från ett snölandskap där både Renaulten och GAP:en syns tydligt.

Ett par andra foton visar garaget där husvagnen förvarades i många år. Framsidan på det var så igenvuxet att det inte gick att köra ut den vägen och på baksidan var garageportarna för låga. Lösningen blev att ta bort väggen ovanför portarna och sedan spika tillbaka den efteråt.

– Jag fick även med fönsterluckorna som den finurlige första ägaren låtit tillverka, avslöjar Conny.

Inredningen är givetvis av äkta mahogny. Skåpet mitt i bild förvandlas med några handgrepp till en bekväm dubbelsäng. Gardinerna är förresten samma som satt i när vagnen lämnade fabriken 1963.

Det är inga luckor i traditionell mening, snarare snygga aluminiumplåtar som täcker fönstren effektivt och som haft flera syften. Dels som mörkläggning på natten och dels som skydd för stenskott vid körning på franska grusvägar.

– Luckorna fungerar även som värmeisolering. De håller effektivt värmen ute på sommaren och behåller den inne under vintern, förklarar Conny.

Alla som haft en äldre fransk bil vet att de har sina egna lösningar på än det ena och än det andra. Reservhjulet under motorhuven är väl en typisk sådan, liksom det udda fjädringssystemet och en del knepiga lösningar på allt från kylning och fläktremmar till trebultade fälgar utan centrumhål. Var då husvagnarna mer traditionellt konstruerade?

Nej, det finns mängder av "franska" lösningar, bekräftar Conny och vet knappt var han ska börja.

Kanske med det udda hydrauliska bromssystemet, en lösning som har bromsvätskebehållare på toaletten och en bromscylinder på dragstången? 

GAP:en pensionerades 1995 och ställdes in i ett garage, som med tiden blev igenvuxet.

Eller varför inte med den speciella franska planlösningen? Eller med att toaletten, med klinkerklädda badrumsskåp, är positionerad allra längt fram bredvid köket? Ovanliga lösningar men samtidigt är vagnen elegant, vackert och komfortabelt. Typiskt franskt helt enkelt. För vilka andra varumärken har en kombinerad vin- och baguettelåda som standard?

– Sängskåpet är underbart. Det fälls ut och bakom den finns en dubbelsäng, något liknande har jag aldrig sett på någon vagn, säger Conny.

Han är ensam om att köra en GAP Eden Roc i Sverige och när han köpte den var exemplaret dessutom den enda i den franska motsvarigheten till Campingveteranerna. Entusiasterna flockades kring den. Många har hört talas om modellen men aldrig sett den i verkligheten.

Conny har inte behövt göra så mycket åt husvagnen utöver vanligt underhåll. Det största avsteget från originalet är att nummerskylten sitter på ena sidan om belysningen då den troligen inte skulle bli godkänd med lampan centralt placerad. 

– En mindre avvikelse från originalutförandet. Det finns egentligen bara ett enda bekymmer – vi använder den alldeles för lite, menar Conny.

  • Mera prylar för fritiden

    Mera prylar för fritiden

    Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.

    Artikel Redaktionen, 2023-01-16 07:17

  • Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Kan du vara folkbokförd i ditt fritidsfordon?

    Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-13 07:07

  • Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Knaus historia: Från svalbo till nutid

    Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.

    Artikel Anders Wallsten, 2023-01-11 06:35

  • Enklare långresa med dieselvärme

    Enklare långresa med dieselvärme

    I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-01-10 07:12

  • Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Företagshistoria: Bergholm – drömmen som blev verklighet

    Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-09 07:08

  • Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats: Med bad och bär

    Kättingens ställplats i Orsa är ganska ny och ett skolexempel på hur en bra ställplats kan se ut.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-01-03 07:27

  • Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Bilkameror – ökad trygghet med dash cam

    Videokameror som monteras i bilens framruta ökar i popularitet. De kallas dashcam och är mycket praktiska i händelse av olycka eller inbrott. Vi pratar med en expert som förklarar hur de fungerar – och ger några värdefulla tips inför ett eventuellt köp.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-01-02 07:17

  • Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Klassikern: VW Typ 2 – drömkåken på hjul

    Den skapar omedelbart ett habegär som är svårt att mota bort. Det är bara prislappen som avskräcker. Lite.

    Artikel Anders Tengner, 2022-12-29 07:58

  • Modellnytt 2022, del 3

    Modellnytt 2022, del 3

    I den tredje och sista vändan av modellnytt anno 2023 har vi tagit med det allra hetaste som inte visades för allmänheten före Caravan Salon och Elmiamässan. Är det bara bottenskrapet kvar? O, nej! Här kan ni ta del av nyheterna från exempelvis storsäljare som Rapido och Pilote samt samt plåtisen Affinity. Mycket nöje!

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-19 10:07

  • Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Garantins villkor: Kunden har inte alltid rätt

    Om du tecknar avtal om att köpa en ny husbil idag kan det dröja 18 månader innan den levereras. Läget är betydligt bättre när det gäller husvagnar. Men läs avtalet innan du handlar.

    Artikel Håkan Johansson, 2022-12-16 07:57

  • Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Prylar: Liten kamera med stor kapacitet

    Vi har än en gång samlat ihop ett antal prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-15 06:57

  • Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Elmia Husvagn Husbil: Återkomsten!

    Saknad och efterlängtad. Stora, breda leenden och till och med en tår av glädje. Ja, det fick vi ta del av när Elmia Husvagn Husbil gjorde comeback efter två års pandemi. Okej, allt var inte som förut, men känslan över att återigen vara på plats var nästan obeskrivlig. I detta bildspel bjuder Husvagn & Camping på kul på hjul.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-12 07:59

  • Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Ställplats Din Husbil: Bra läge för citycamping

    Din Husbil heter företaget som erbjuder övernattning för både husvagnar och husbilar centralt i Jönköping.

    Artikel Catharina Höglund, 2022-12-10 07:06

  • Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

    Düsseldorf. Mässa. Husbilar och husvagnar. Livet känns nästan som vanligt igen. När Caravan Salon öppnade portarna för den 61:a upplagan var intresset mycket stort. Husvagn & Camping har denna gång valt att bevaka världens största mässa för mobil fritid via bilder.

    Artikel Anders Wallsten, 2022-12-08 07:07

  • Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmont skapar Sveriges största marknadsplats inom camping tillsammans med Hollistay

    Story House Egmonts och Husvagn & Campings partnerskap med den digitala plattformen Hollistay ska ta den svenska campingvärlden med storm. Genom samarbetet utökar Husvagn & Camping kraftigt sina registrerade camping- och ställplatser och skapar därmed landets största campingmarknadsplats.

    Artikel Redaktionen, 2022-12-07 13:00

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206