Varning för vattenläcka!

Publicerad: 2022-10-21   Uppdaterad: 2023-04-18

Det regnade ute, så det var inte konstigt att det droppat lite vatten på golvet alldeles innanför dörren på husbilen. Men det blev väldigt underligt när vattnet fylldes på, trots att de blöta skorna var borta och allt noggrant upptorkat. Panik! Vi har en vattenläcka! Det här handlar om att fixa felet, men också om att förebygga problem.

Fuktskador är synnerligen vanliga i både husvagnar och husbilar. Trots omfattande garantier från tillverkare och försäljare gäller problemet även en del nya fordon.

När det handlar om äldre husbilar och husvagnar är fuktskador väldigt, väldigt vanliga. Det är både dyrt och komplicerat att reparera en fuktskada, men ju tidigare man upptäcker den desto bättre är det.

Nya fritidsfordon har ofta omfattande årliga kontrollprogram som avslöjar om fukt trängt in någonstans. Med kontrollerna följer normalt garantier från tillverkarna. Enkelt uttryckt: Fukttesta en gång per år så står tillverkaren i bästa fall för reparationen om en skada uppstår. Samtidigt innehåller det finstilta i garantivillkoren ibland undantag och krav som gör att det ändå är bäst om du själv håller koll.

Varning för vattenläcka!
Det glänser lite mellan toakassetten och sidostycket. Fram med skruvmejseln.

När det plötsligt sipprar fram vatten vid entrédörren på vår fyra år gamla husbil ökar pulsen dramatiskt. Vad är fel? Vad är det för vatten?

För att över huvud taget kunna felsöka behöver du förstå lite om hur just ditt fordon är konstruerat. Du behöver veta om färskvattenpumpen startar automatiskt när trycket sjunker i vattensystemet eller om det är en strömbrytare som startar pumpen när du öppnar vattenkranen. Du behöver också veta om du har luft- eller vattenburen värme. 

I vårt fall trängde vattnet fram under en vägg vid kylskåpet. Min första tanke var att det skulle kunna vara kondensvatten som vi upptäckt, speciellt eftersom bilen lutade ganska kraftigt vid upptäckten.

Varning för vattenläcka!
Källan upptäckt. Om avloppsröret någonsin varit fast har det i vart fall lossnat helt nu. Det finns tydliga spår av tvål och tandkräm där avloppsröret släppt. HÖGER: Det gamla röret är stelt och har en kraftig beläggning invändigt. Jag bestämmer mig direkt för att byta avloppet hela vägen från handfatet.

På vår husbil finns det två sätt att kontrollera golvet under kylskåpet: dels via luftgallret från utsidan av bilen, men även genom att lossa väggen under skåpet. 

Nu ökade förvirringen. Det syntes ingenting bakom skåpet, men det var vatten på hela golvet under det. Golvet var blött, men det var omöjligt att spåra ursprunget.

Vi hittade inga vattenrör och smaktestet avslöjade att det inte var värmesystemet som börjat läcka. Fukta ett finger med vattnet och håll den mot tungspetsen, glykolblandat vatten har en karaktäristisk sötma. Desperationen steg.

Varning för vattenläcka!
Nya rör och rensat vattenlås ger extra bonus. Nu rinner vattnet snabbare ur handfatet.

Många moderna husbilar har så kallade tekniska dubbelgolv. Under det synbara golvet finns då ett yttergolv och mellan dem installeras en stor del av de elledningar och rör av olika slag som finns i fordonen.

Det finns alltid små inspektionsluckor på strategiska platser i innergolvet. De ligger över rörskarvar, fördelningsventiler med mera som det är viktigt att tekniker kan komma åt. Nu undersökte vi alla luckor kring läckan, men inte heller här fanns det spår av vatten.

Sista chansen var toaletten. Den ligger visserligen 1,5 meter bakom den synbara läckan, men vi tänkte att det ändå skulle kunna vara källan eftersom det finns vattenledningar till både handfat och toalett.

Varning för vattenläcka!
Ofta finns det strategiskt placerade inspektionsluckor i golvet. Kolla där då och då så minskar risken för att du blir överraskad av läckor i vatten- och avloppssystemen.

Inifrån syntes ingenting! Golvet var kruttorrt och en provspolning avslöjade inget fel på vattentrycket, som skulle kunna avslöja en läcka. Först när vi lyfte ut toakassetten och skruvade loss täckskivorna runt den hittades orsaken: det som läckte fram under kylskåpet var inte färskvatten utan avloppsvatten från handfatet.

Den spiralförstärkta avloppsslangen hängde lös och allt vatten från handtvätt och tandborstning hade runnit ut på golvet. Läckan var gammal, men eftersom volymerna varit små hade vatten som runnit ut dunstat innan det trängde in i husbilen – tills den lutade så mycket att vi upptäckte felet.

På vår bil går avloppet från handfatet in i väggen, ner vid sidan av kassetten. Där sitter det ett vattenlås. Några decimeter längre ner är det meningen att avloppsröret ska sitta fasttryckt på en anslutning till avloppstanken.

Varning för vattenläcka!
Nya slangar, vattenlåset flyttat till en åtkomlig plats och – framför allt – slangklämmor överallt. Nu är systemet tätt igen.

Det var minst ett par centimeter kvar till anslutningen och det fanns inte ett spår av att det någonsin funnits en slangklämma monterad där. Enligt tillverkaren ska det inte behövas, trots att det, enligt leverantören finns risk att slangen ”krymper” med tiden. I vårt fall slutade det med att jag köpte en bit ny avloppsslang, i stället för att diskutera eventuell reklamation. 

Vi medger att det kan vara lite knepigt att byta ut en avloppsslang. Det var extremt trångt och inte konstruerat för underhållsjobb av det här slaget.

När vi ändå höll på tog vi loss vattenlåset och kunde konstatera att det var på tiden. Avlagringar av tvål och annat hade nästan täppt igen flödet genom både rör och vattenlås. När vattenlåset skruvades fast igen flyttade vi det dessutom så det är lättare att komma åt nästa gång. Och det sitter rejäla slangklämmor överallt där det behövs.


 

FAKTA OM VATTENSYSTEMET

Alla moderna husvagnar och husbilar har inbyggda system för färsk- och spillvatten. Storleken skiljer kraftigt, från cirka 200 liter färskvatten och nästan lika stora spillvattentankar på stora husbilar ner till några tiotal liter tank för vatten på en del husvagnar. Äldre husvagnar saknar oftast spillvattentank. Disk- och tvättvatten rinner ut genom ett rör någonstans under vagnen. 

Vattnet till kranar kommer via en tryck- eller en sugpump. Den första känner av tryckfall i systemet när du öppnar en kran och startar då automatiskt. Sugpumpen styrs av strömbrytare i alla vattenkranar. Det hörs ofta ett svagt klick när du öppnar kranen och sedan börjar vattnet rinna.

Sugpumparna är både små och billiga och många har en extra med sig som reserv. 

KONTROLLERA

• Skölj och rengör systemet.
• Kontrollera anslutningarna.
• Checka alla slangar. Det är viktigt att avlopps- och varmvattenslangar inte ligger i spänn. Hett vatten kan då leda till att det blir veck på slangen.

Rulla till toppen