KNAUS HUSVAGN


SPORTIG, FRÄCK OCH NYTÄNKANDE
De var oerhört populära redan på 1980-talet. Till förmån för andra nya modeller försvann de sedan under ett antal år. Nu gör Knaus en bejublad comeback med husvagnsserien Azur som får en egen design med en trendsättande fiberkarossteknik som består av 22 delar som är hoplimmade av en robot.
Den självbärande, höghållfasta karossen säkerställer inte bara bästa möjliga stabilitet och hållbarhet, utan också flexibilitet gällande layout och rumsdesign. Byggkonstruktionen innebär att möbelmodulerna inte längre håller upp karossen. Därför kan de placeras och designas på helt nya sätt, jämfört med många andra husvagnsmodeller.
Dessutom ska karossen enligt tillverkaren vara ”självläkande” vid lätta tryckmärken och repor. Givetvis är Azur även utrustad med Knaus patenterade FoldXpand-teknik (både bak och fram) för att ta vara på varenda invändig centimeter.
Interiört har den tyska tillverkaren lagt krut på hög mysighetsfaktor kombinerat med högkvalitativt material. Designspråket ger en känsla av ett modernt och lyxigt hotellrum samtidigt som tygbeklädda Smart Wall (förvaring integrerad i väggen) gör att användarna effektivt kan nyttja hela vagnens mått.
Under utvecklingen av Azur lades det även stor vikt på ett belysningskoncept där alla möblers skarvband är upplysta och där vardagsrummet tänds och släcks effektivt i stil med ett ”rinnande ljus” som gradvis lyser upp eller mörkar ned avdelningen. Azur kommer att finnas i fyra tappningar 2023: 500 FU (queenbed) och tre vagnsmodeller med singelsängar (460 EU, 500 EU och 540 UE).
ADRIA HUSBIL

SUPERSONIC – ETT NYTT FLAGGSKEPP
Sveriges mest sålda husbilsmärke blir ännu vassare och det via en modell som bär ett namn som har varit med förut – Adria Supersonic. De byggs på ett chassi från Mercedes och finns i två längder.
De tvåaxlade modellerna mäter 783 centimeter, medan den tandemaxlade duon är dryga metern längre (890 centimeter). Totalt handlar det om en serie i fyra olika utföranden: 780 SL (höga långbäddar), 780 DC (queenbed och face-to-face), 890 LL (höga långbäddar) samt 890 LC (queenbed). De två kortare har en totalvikt på 4 500 kg, medan de större landar på 5 500 kg.
Kvartetten är välutrustad redan i sitt standardutförande med vattenburen centralvärme (inkluderat golvvärme). Designen är en kombination av lyxyacht (skinnklädsel med olika färgval) och hotellsvit. Komforten är hög i alla avdelningar och det gäller inte enbart i sovrummet eller i sittgruppen. Även hygienutrymmet medför en spakänsla som är något utöver det vanliga.

Med Mercedes som nytt basfordon har den här serien fått ett stort lyft.
Speciellt utmärkande för Supersonic är kantiga LED-ljus fram men även det slimmade bakpartiet (lutande bakvägg med vindavisare) som inkluderar såväl LED-lampor (Hella) som backkamera. Plus i kanten är silvermetalliclacken, det stora panoramafönstret samt den diskreta MB-stjärnan i frontgrillen.
Med komplex och välisolerad kaross, ALKO:s prestanda-chassi, ett tekniskt dubbelgolv och värme från Alde är det här en bekväm och skön åretruntbil. En hel del säkerhetskomponenter följer med på köpet, däribland det prisade infotainmentsystemet MBUX, aktivt bromssystem, statisk kurvljusfunktion, uppvärmda backspeglar, adaptiv farthållare med mera.
På den svenska marknaden kommer husbilarna att säljas med den stora motorn på 170 hästkrafter och automatlåda.


KARMANN HUSBIL

POPULÄRA PLÅTISAR
Karmann Mobil bibehåller sitt attraktiva koncept med att erbjuda plåtisar som är anpassade för den stora breda massan.
I Sverige är Davis 620 Lifestyle otvivelaktigt den mest populära och sålda modellen. Bilen, som Husvagn & Camping har provkört i denna utgåva, är välutrustad och säljs med markis, solcell, tv, tv-antenn, cd-radio, Webasto dieselvärmare med elpatron för att nämna ett axplock.
Den har den nya moderna lackfärgen Lanzarote Grey (mattgrå), är också vintertestad och klarar ner till minus 15 grader, vilket är intressant att känna till för dem som tänker använda bilen för vinterbruk i vårt kalla nordiska klimat. Bland specifikationerna noterar vi att motorn med 160 hästkrafter utgår och att automat är ett tillval medan Isofix-fäste är standard.
Karmanns modellprogram kännetecknas av den fina inredningen som är robust, smart, trendig och modern – men också praktisk. Standardutrustningen med dieselvärmare är mumma och borde vara budkavle till konkurrenterna att införa som standard i alla plåtisar på marknaden.
Speciellt användbart och önskvärt är detta värmesystem under blåsiga, kalla och frostiga dagar. Unikt för Karmann är att de även erbjuder plåtisar med fyrhjulsdrift. Modellen heter Dexter och finns i två versioner (560 4×4 och 570 4×4) som byggs på Ford.
BÜRSTNER HUSBIL

UPPBLÅSBAR I SERIEPRODUKTION
I fjol visade Bürstner upp Lyseo Gallary TD med uppblåsbar alkov. Nu kommer den innovativa och pris-
belönta husbilsmodellen att serieproduceras. Först ut är två kompakta modeller under sju meter: TD 649 G (bäddbar U-sittgrupp bak) och TD 689 G (L-soffa i den främre delen och hygienutrymme allra längst bak).
Fördelen är den att här kombineras det bästa av två olika byggnadssätt – halvintegrerad och alkov.
Inför brukande på väg fälls alkoven ihop och fordonet blir lika smidig som en halvintegrerad husbil. När man väl stannar på en camping blåser man upp alkoven med hjälp av en kompressor. Speciellt utvecklade luftkammare gör att det bara tar 90 sekunder att blåsa upp alkoven. Att ta sig till alkoven är enkelt, då det finns en fast monterad trappa i fordonet.
Modellen har testats i klimatkammare och har där fått utstå värme, kyla, vind och andra belastningar.
–Alkoven har stått emot alla väderförhållanden. Vi har testat från minus 30 grader till plus 80 grader med spraydimma, med 1,5 meter snö samt i vindtunnel upp till 120 km/h både rakt framifrån och från sidan. Upp- och nedfällning, liksom låsningen i nedfällt läge
fungerade klanderfritt och både luftbälgar och länkage var helt opåverkade, förklarar utvecklingschefen Tim Niedick i ett pressmeddelande.
Lyseo Gallery TD kan beställas i standardutförande, eller med utrustningspaketet Harmony Line.

DETHLEFFS HUSVAGN


UPPGRADERAD C`JOY
Till modellår 2023 har Dethleffs gett sin instegsserie c’joy en uppfräschning. Den nya interiören präglas av innovativ trädekor, dyntextilier av hållbara material och kompressorkylskåp.
Möbelytorna bär nu en trevlig ljus trädekor med tvärlöpande ådring, vilket får interiören att kännas rymligare och större. Sittdynorna går i ljusgrå och beige ton, medan ryggdynorna är turkosfärgade. Polyestergarnet i textilierna framställs till hundra procent av återvunna PET-flaskor och är därför skonsamma mot miljön. Samma typ av garn används för övrigt även i sport- och träningskläder.
Det nya, effektiva kompressorkylskåpet kan användas med tolv volt under körning samt naturligtvis även anslutas via fordonets fasta eluttag vid en campingplats.
Alla modeller har en praktisk, tvådelad entrédörr som möjliggör extra vädring och som samtidigt stoppar barn eller husdjur från att lämna eller ta sig in i husvagnen under ett obevakat ögonblick. Tak, front och bakgavel är tillverkade av glasfiberförstärkt material.
I alla fem planlösningar kan hygienutrymmet utrustas med en dusch som tillval. Utrustningspaketen Touring och Dynamik erbjuds också. Det förstnämnda innehåller varmvattenförsörjning med Truma Therme, luftburen värme samt en taklucka (50 x 70 centimeter).
WEISBERG HUSBIL


WEINSBERG GOES VW
X-Cursion Van är hundra procent ny. Den eleganta, halvintegrerade husbilen är Weinsbergs första fordon som byggs på VW T6.1. Volkswagen förser därmed Weinsberg med ett helt nytt ”ansikte” tillika en modern ensemble. Den mysiga, eleganta interiören i X-Cursion Van är försedd med såväl trä som varma toner.
De kompakta husbilarna (588 centimeter långa med en innerbredd på två meter) finns i två olika layouter. 500 LT har ett praktiskt svängbart handfat som möjliggör ett duschutrymme. Denna modell har även två längsgående soffor, vilket ger sittplats för sex personer inkluderat de svängbara hyttstolarna.
Dessutom kan sittgruppen förvandlas till en stor dubbelsäng på nolltid. En utdragbar säng ovanför hytten finns som tillval. 500 MQ är i sin tur utrustad med fullstort garage och queenbed. Funktionen som utmärker 500 MQ är den innovativa höjdjusterbara duschen.
När den inte behövs kan den i några enkla steg – med hjälp av en pneumatisk fjäder – sänkas till samma höjd som den intilliggande sängen. När duschen höjs till sitt översta läge skapas en fullstor duschkabin precis som den hemma i ditt eget badrum – med en vikdörr och en full takhöjd på 1,90 meter.
Madrassen är formad så att den enkelt kan flyttas åt sidan när duschen är i bruk. Värmesystemet är dieseldrivet. X-Cursion Van finns också tillgänglig som en specialmodell – [PEPPER] – som är fullproppad med funktioner – mycket fler än vad som vanligtvis kommer i [PEPPER]-serien.
Detta inkluderar bland annat en kraftig motor med sjustegad DSG-automatlåda, Ascot Grey-lackering för sidoväggar och hytt, stötfångare lackerade i samma färg som fordonet, elektriska ytterbackspeglar, 17-tums VW-lättmetallfälgar, LED-huvudstrålkastare inklusive LED dagtid (körljus), styrsystem för helljus och dimljus inklusive kurvljus, en insektsskärmdörr, markisljus, antracitmarkis, panoramafönster med ventilation, dubbla garagedörrar, uppvärmda vindrutespolare, däcktrycksindikator, ACC adaptiv farthållare inklusive Front Assist med City Emergency Braking-funktion, dåsighetsdetektering, Naviceiver VW Streaming & Internet inklusive backkamera, multifunktionsratt i läder, isolerad och uppvärmd spillvattentank, höjdjusterbara VW-originalsäten, uppvärmda förar- och passagerarsäten och 24-tums smart-tv.
CHAUSSON HUSBIL

OVANLIGT VANLIGA
Franska Chausson har under många år gjort sig kända som innovationernas mästare. Men till 2023 bjuder de inte på några större överraskningar med undantag för den nya läckra färgsättningen på modellerna S697 GA och S514.
Detta beror till stor del på den begränsade tillgången på chassin som råder inom husbilsbranschen. En redan befintlig och för den delen även succéartad modell som drabbas av detta är X550 (som sålts i över 1 000 exemplar) som är specialanpassad för Fiat-chassit.
Så till kommande modellår är Chausson ytterst sparsamma med nyheter och fokuserar istället på att bibehålla sina mest eftertraktade husbilar i sortimentportföljen – allt för att göra det enklare för såväl kunder som återförsäljare.
Deras husbilsflotta blir emellertid mer komplett – allt enligt konceptet ”ready to go”. Bland fåtaliga nyheter sticker : sticker S697 GA och S514 ut. De byggs på Ford och är smalare (210 centimeter) jämfört med chassit från Fiat, vilket gör den enklare att hantera vid såväl rangering som körningen i trånga passager.
TABBERT HUSVAGN

FRAMTIDEN ÄR HÄR
Husvagnscampare har för vana att para samman Tabberts lyxiga modeller med världsberömda kompositörer. Nu gör det klassiska varumärket ett undantag då PEP gör en intressant comeback.
Alldeles riktigt, namnet har figurerat i husvagnskretsar förut men som tillverkaren själv menar är det svårt att hitta likheter. Med lanseringen av PEP PANTIGA har utvecklingsteamet nämligen skapat en ny mobilitetsdimension.

Syftet har varit att uppnå en kombination av trendig design och modern teknik med en intelligent interiörkonfiguration som är skräddarsydd för en ung målgrupp och en aktiv semesterstil. Namnet PANTIGA är för övrigt synonymt med äventyr och platser som väntar på att bli upptäckta.
Exteriört har serien blivit försedd med dekaler som har glittereffekt, vita 15-tums aluminiumfälgar, stora höga fönster på sidorna (ger mycket ljus och känsla av rymlighet interiört) samt att vattentank och strömanslutning har gemensamt utrymme i en servicemodul. Dessutom är de försedda med Dyonic-chassi (som har urtag i balkarna för att spara vikt). Något som Knaus Tabbert Group har utvecklat tillsammans med Knott.
Serien kommer i tre olika utföranden: 390 WD (kompakt vagn med kombinerat sovutrymme/sittgrupp via ett platsbesparande sängskåp), 550 E (singelbäddar och duschutrymme med uppfällbart handfat) och barnkammarmodellen 550 K som är försedd med våningssäng. Interiört gäller mattvita, handtagsfria väggskåp. 230- och USB-anslutningarna i vardagsrummet är dolda i förvaringsfack som i sin tur är diskret integrerade med innerväggarna. Tre olika klädselkombinationer finns tillgängliga för att kunna skapa en individuell karaktär.
DETHLEFFS HUSVAGN


RESEVAGNAR MED TAKSÄNG
Den tyska husvagns- och husbilstillverkaren Dethleffs utökar nu sin serie Aero med tre nya planlösningar med taksäng ovanför rundsittgruppen. Lösningen är smart. Framför allt när det gäller kompakta fordon som inte har så mycket yta att spela med.
Den nya trion innehåller nu ordet ”up” – vilket naturligtvis syftar på taksäng. Alla tre har en stor rundsittgrupp i bakänden av vagnen där taksängen (som låses upp via två knappar) är monterad ovanför. Sängen är för övrigt utrustad med en 13 centimeter tjock kallskumsmadrass (7-zons) som har klimatreglerande material och fjäderlistunderlag. Överskåpen är nydesignade och har en något rundare nedre del.
460 KR har en tvärställd våningssäng i fronten, och när rundsittgruppen är bäddad finns det upp till sex sovplatser. Om den utrustas med sängen som har tre våningar möjliggörs till och med sju sovplatser.
I 530 KR gäller längsgående våningssängar fram med dinett mitt emot, samt en separat barnavdelning. 530 ER har i sin tur längsgående enkelsängar i frontpartiet, stort kök, generösa förvaringsytor och en påtaglig känsla av rymd. I alla tre modellerna har köket gasspis med tre brännare och ett 137-liters kylskåp med frysfack på 15 liter. Duschutrustning finns som tillval.
KNAUS HUSBIL


KORS I TAKET
Medan många fordonstillverkare tar ett mellanår gällande nyheter har Knaus Tabbert Group lagt in överväxeln. En av många nya innovativa modeller är Tourer Cuv och Tourer Cuvision. Pop-up-tak i all ära. Men varför inte göra något bra ännu bättre och kombinera det bästa från två världar?
Tänk er en husbil som på väg endast mäter 150 centimeter på höjden. Väl stillastående på campingen har ovan nämnda modeller två meters ståhöjd – tack vare ett innovativt takkoncept.
Tourer Cuv är ett 3,5-tonsfordon, vilket är idealiskt för många i den yngre generationen som bara har B-körkort. Med sittplatser för fyra under körning, fyra sovplatser och generöst förvaringsutrymme är modellen likaså ett perfekt familjefordon. Dessutom är den även praktisk som en stadsbruksbil då den endast mäter 588 centimeter samt har en innerbredd på 190 centimeter.
Givetvis är den utrustad med Knaus patenterade FoldXPand-system som skapar extra inre längd. Med duschmöjlighet, fullt utrustat kök, dieselvärme och panna samt viktiga assistanssystem har den ”allt” som är nödvändigt för en behaglig campingsemester. Husbilen, som är byggd på chassi från VW finns i två olika planlösningar: 500 MQ (med höjdjusterbar dusch, garage och dubbelsäng) och 500 LT som har en sittgrupp som kan konverteras till en dubbelsäng).
Det höjbara taket har två extra sovplatser som tillval – i en sängmodul som delvis är placerad ovanpå förarhytten och som är utdragbar bakåt.
Den fräcka husbilen kan även beställas som en välutrustad specialmodell – Tourer Cuvision (för all extrautrustning, se artikeln om Weinsbergs nya X-Cursion Van [PEPPER]).
ERIBA HUSVAGN


DUBBLA 515 FÖR BARNFAMILJER
Trots ett kompakt yttermått imponerar nya duon husvagnar från Eriba med generösa innerutrymmen. Det handlar om en Feeling och en Nova Light, båda med sifferbeteckningen 515.
I båda vagnarna finner man den Eriba-typiska komforten som även inkluderar den invändigt luftiga känslan. Det finns ett antal förvaringsmöjligheter, bekväm ståhöjd (198 centimeter) och låg tjänstevikt. Feeling har uppfällbart tak vilket gör husvagnen aerodynamisk vid färd, för att sedan förvandlas till en fullstor husvagn på campingplatsen.
– Med våra nya Feeling 515 och Nova Light 515, rundar vi av de båda serierna. De erbjuder en ytterst flexibel planlösning med gott om utrymme och möjlighet till upp till sju sovplatser, säger Matthias Binder som är varumärkesansvarig för Eriba.
Gemensamt för de båda modellerna är det smarta utnyttjandet av utrymmena. Den genomtänkta utformningen av skåp, lådor och andra stuvningsområden gör det enkelt att få med sig det man önskar. En högt placerad, tvärställd dubbelsäng – mått 140 x 200 centimeter – i husvagnens front, en två meter lång våningssäng samt en sittgrupp som kan bäddas till sovplats ger en barnfamilj bekväma möjligheter. Som tillval går det att få Feeling 515 med ett ”sovtak” för ytterligare två personer.
NIESMANN+BISCHOFF HUSBIL


MER LYX OCH FLÄRD I FLAIR
Högsta kvalitet exteriört, men den stora överraskningen väntar på insidan. I och med den nya generationen Flair har Niesmann+Bischoff utvecklat en premiumliner som tar dess interiöra design till en helt ny nivå – och det i kombination med högsta möjliga teknikkvalitet. Stilen är modern, tydlig, tidlös och ren i all sin enkelhet och det utan att man gör avkall på design, material eller trivsel.
– I Flair har vi skapat ett helt nytt interiörkoncept. Nya material, ett nytt formspråk och ny arkitektur – och det i kombination med högsta kvalitet på tekniken för en liner, säger företagets vd Hubert Brandl.
Bakom sig har han och medarbetarna haft en utvecklingsprocess som har pågått under cirka två år. Resultatet är ett helt fyrverkeri av innovativa idéer. Kunden kan nämligen få tillgång till nästan oändligt antal konfigurationsmöjligheter. Allt för att förverkliga drömmen om en rakt igenom personlig husbil.
Exteriören har fått en ansiktslyftning. Den moderna, sportiga designen är enkel med raka linjer och utan krusiduller. Men det är som sagt på insidan som det har hänt grejer. Det skjut- och vridbara bordet kan fällas upp så att man får en öppen yta till och från förarhytten. Möbeln mellan köket och bodelen har en dold 32-tums-tv (denna modul styrs med elmotor).
Designmässigt satsar företaget på att använda unika och naturliga material med utomordentlig textur. Vad sägs om skjutdörrar av rökfärgat glas som ger ovanliga, visuella accenter? Duschen har förutom en vägg i modern betonglook även ett duschkar av mineralkomposit i golvnivå.
Den som verkligen vill sticka ut kan välja till ett handfat i det patenterade materialet Cristalmood från det italienska företaget Antoniolupi. Väggbeklädnaden i bodelen är av filt och liknar det som finns i modellserien iSmove (där man också har hämtat andra innovativa idéer).
Det finns rörelse- och ljussensorer för nattbelysningen och köksavdelningen kan anpassas på många vis. Exempelvis kan kunden välja mellan diskmaskin, ugn, infällbar fläktkåpa och mikrovågsugn. Ett nytt, högfunktionellt dubbelgolv finns också. Alla installationer har organiserats om helt och hållet, för att skapa så mycket förvaringsutrymme som möjligt och enklare åtkomst.
Flair är utrustat med ett 100 Ah litiumbatteri som standard (en oberoende strömförsörjning kan utökas upp till 6 x 100 Ah – i kombination med en effektstark batteriladdare samt ett batteri-övervakningssystem). Även solcellsanläggning på 220 W eller 440 W finns som tillval. Ombord finns också en 370-liters färskvattentank.
Tillvalet ”linerpaket” omfattar bland annat toalett med fast tank (200 liter inklusive porslinsskål och elektrisk avtappningsventil), samt golvvärme och fönster av äkta glas. Serien finns i två längder: 8,87 m och 9,27 m.
Som basfordon används Iveco Daily 70 C18 med Euro VI-E. Väljer man deras trafiksäkerhetspaket ingår ett assistanssystem med bland annat nöd-broms, adaptiv farthållare och aktiv spårhållning. Dessutom är nya Flair – liksom dess föregångare – fortfarande den enda linern där airbag, ESP, bältessträckare och krockmekanism för bromsarna (Pedal Release System) har integrerats.

SUN LIVING


PLÅTIS MED POP-UP-TAK
Storsäljande Adria har ett instegsmärke som heter Sun Living. Dessa fordon erbjuder en bekväm men något enklare utrustning för en bekymmersfri fritid. Nytt för i år är plåtisen V 60 SP med pop-up-tak.
Sportig, praktisk och användarvänlig fritid på hjul till attraktiva priser. Så marknadsförs varumärket Sun Living – och det med all rätt. De är lite som Adria Light eftersom de har tillverkats av just Adria i deras toppmoderna anläggning i Novo Mesto i Slovenien sedan 2007. När det gäller plåtisarna tillverkas de i en nyöppnad fabriksanläggning i närliggande Bic. Invigningen skedde i mars 2022 och fabriken har en tillverkningskapacitet på runt 10 000 enheter per år.
Varumärkets samlade portfölj innehåller 14 olika modeller varav tre av dessa har fått nya planlösningar. Sun Livings populära V-serie (plåtisar) byggs på Fiat och Citroën och finns i sex olika tappningar. Av dem är V 60 SP ny för 2023. Den har bland annat utrustats med pop-up-tak, något som efterfrågas alltmer inom kompaktfordonssegmentet. Modellen är 599 centimeter lång, har plats för fyra passagerare och lika många sovplatser.
Det har även skett några uppdateringar bland de fullvuxna fordonen. Den kompakta C-serien finns i två utföranden och där är ergonomiskt hygienutrymme och bättre förvaring nyheterna. Halvintegrerade S-serien har nedfällbar frambädd som standard på samtliga modeller, utom minstingen i segmentet.
Två nya planlösningar tillkommer: S72 DL med singelbäddar och S72 DC som har queenbed. Inom A-serien (alkov) erbjuds Truma gas- och Truma dieselvärmare på modellerna A 70 DK och A 75 DP.
ELNAGH HUSBIL


TEKNISKA FÖRBÄTTRINGAR
Ett av många varumärken som inte bjuder på några större överraskningar gällande modellnytt är italienska Elnagh. Det är emellertid inte helt tomt i nyhetsboxen, ty tekniska förbättringar och uppdateringar av sortimentet har trots allt skett.
Den kanske största nyheten inför 2023 är införandet av ”Flex Space”, ett system som elektriskt justerar sängen (queenbed) i höjdled. Detta koncept finns som standard i modellerna T-Loft 582 och Magnum 582. I plåtissegmentet finns ett tillval i form av ett bäddkit som är anpassat för dinetten.
När det gäller just plåtisarna bör det poängteras att vissa modeller nu finns med pop-up-tak och att dessa kompakta fritidsfordon är grundutrustade med ett så kallat ”winterpack” på den svenska marknaden.
HYMER HUSBIL

SPORTIG SPECIALARE
Free S Blue Evolution är en intressant specialmodell från Hymer. Den sportiga husbilen är baserad på en framhjulsdriven Mercedes Sprinter och har många sofistikerade detaljer. Med Free S Blue Evolution har
Hymer lyckats kombinera premiumstandard med en äventyrlig karaktär i en husbil. Sportiga, moderna designaccenter – inklusive speciella dekaler bak och på sidoväggarna skapar en iögonfallande exteriör tillsammans med den blåa lackeringen.
Bilen är bland annat utrustad med en niostegad automatlåda, elektrisk parkeringsbroms, backkamera och MB:s MBUX (10-tumsskärm, multimediasystem med infotainment, navigering och kommunikation). Då det handlar om ett ytterst kompakt fordon har Hymer löst sovutrymmet genom att applicera ett pop-up-tak. I övrigt är interiören sprängfylld med karaktär och stil, där möbelfinish och tyger har stylats med fingertoppskänsla.
MCLOUIS HUSBIL


BÅDE FORD OCH FIAT
Ett framgångsrikt koncept och stigande försäljningssiffror. Det handlar om italienska McLouis som på den svenska marknaden utrustas med ”All inclusive”, vilket i klartext innebär att det bara är att vrida på nyckeln och köra. Med en välutrustad husbil från start slipper du alla onödiga extrakostnader.
Så resonerar Autohallen som är generalagent för McLouis på den svenska marknaden. De förser nämligen sina fordon med rejält med godsaker innan de läggs ut till försäljning. I deras modellprogram för 2023 finns två designserier: 200 och 800. När det gäller den förstnämnda, och något enklare serien, har den italienska tillverkaren valt Fordchassi med 170 hästkrafter som standard, vilket har sin förklaring i de globala svårigheterna för tillverkarna med begränsad tilldelning av Fiatchassin.
Ford är ett alldeles utmärkt alternativ och föredrar man automatlåda finns detta som tillval. Fönster i bodelsdörren, takfönster och lite annat smått och gott är standard på den svenska marknaden.
800-serien byggs emellertid fortfarande på Fiat och det är McLouis lyxigaste modellserie med mjukt innertak, plats för tv (upp till 32 tum) och exklusiva klädselalternativ. Backkamera ingår numera i samtliga 800-modeller. Varumärkets mest populära modeller Mc4 873 (höga långbäddar), Mc4 875 (låga långbäddar) och Mc4 879 (queenbed) finns kvar i utbudet. I dessa fordon gäller fem bältade platser.
Menfys heter tillverkarens plåtisar. McLouis var ganska sena på bollen med vanhusbilar, men de kan nu presentera välbyggda och prisvärda kompakthusbilar som dessutom är testade i vintertunnel (klarar ner till minus 15 grader utan att tappa någon värme inne i fordonet).
Flottan består av 14 olika modeller fördelade på tre olika serier: Menfys, Menfys S-line och Menfys Prestige. Längderna varierar från 541 till 636 centimeter, och givetvis finns de även med pop-up-tak. Tio års fukt-och täthetsgaranti ingår på alla husbilar från McLouis.
LMC HUSVAGN

FLER MODELLER OCH ANSIKTSLYFT
Nu när LMC lanserar sina husvagnsnyheter för 2023 är budskapet tydligt. De är modernare, enklare och fräschare. Serien Style har genomgått en omfattande ansiktslyftning. Det som tillverkaren
specifikt har fokuserat på är att förbättra möbelkonceptet och att anpassa inredningen till den
moderna hemdesigntrenden.
Kortfattat handlar det om en ljus ekfinish som har kombinerats med elegant salviagrönt och inslag av grått och vitt; meningen är att det ska matcha det betongfärgade golvet. För att skapa en ”lugn” interiör har LMC gjort sig av med såväl kromade lister som handtag. Ett rektangulärt infällt tvättställ har också lagts till i hygienavdelningen.
–Vi har genomgående gjort designen mer linjär, vilket har resulterat i en mer modern stil. Möbelkonceptet är tydligt och självförklarande. Kvalitet, förtroende och hemmakänsla, bekräftar Bodo Diller, Brand Manager på LMC.
Serien Tandero, som kombinerar geniala planlösningar och japansk inredningsdesign får tillökning med tre nya planlösningar: 430 D, 480 D och 500 K.