Fixa extra lastutrymme bakom bilen

Publicerad: 2022-11-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Tyskarna är experter på att fästa plåtlådor och boxar på bakdörrar och tak för att skaffa mer packutrymme på mindre husbilar. Här får du tips på hur du kan göra husbilens lastutrymmen större och hur du bör tänka för att inte riskera överlast.

Att montera aluminiumlådor eller hårda låsningsbara plastboxar på utsidan av husbilen är ett utmärkt sätt för att få med sig sådan utrustning som inte ryms på insidan eller som man helst inte vill förvara invändigt.

Det kan vara skrymmande kajaker och cyklar eller elverk och bränsle som med fördel förvaras utvändigt. Dessutom kan en extra låda på bakdörren vara en ypperlig plats för att få med sig grillen, kol och kanske några vedträn till lägerelden.

Men kan man packa hur mycket som helst utan att riskera överlast? Husvagn & Camping kontaktade Ingela Sundin på Transport-styrelsen. 

– I princip finns det inga begränsningar för vad man kan och får fästa på utsidan av bilen så länge monteringen följer de lagar och förordningar som finns, säger Ingela Sundin. Det innebär att man kan fästa utrustning på utsidan så länge den inte skymmer lampor och registreringsskylt eller något vasst sticker ut från bilens normala former.

Fixa extra lastutrymme bakom bilen
Det är bara tyskar som åker med bilar som ser ut så här. Men lasten är godkänd och ägaren får med sig betydligt mer än den som vill ha allting på insidan.

– Utrustningen får heller inte utgöra någon fara för medtrafikanter, alltså inga vassa hörn eller utrustning där cyklister eller fotgängare kan fastna. Vikt- och storleksmässigt finns det däremot inga begränsningar så länge lådorna inte väger mer än att man klarar bilens totalvikt eller att de sticker ut och gör bilen bredare än normalt.

– Redan idag har Sverige en generös syn på fordonsbredd. Medan 255 cm är en vanlig breddpreferens på kontinenten får man framföra fordon som är 260 cm breda i Sverige utan tillstånd eller särskild markering. 

Dessutom skiljer man på utrustning som är fordonsmonterad, alltså bultad eller fäst på annat sätt i
karossen och sådan utrustning som räknas som last och därmed är tillfälligt fäst på husbilen. All sådan last ska förankras för att klara 80 procent av lastvikten framåt, 50 procent av lastvikten åt sidorna och
50 procent av lastvikten bakåt.

Fixa extra lastutrymme bakom bilen
Vädertätade aluminiumlådor i olika storlekar passar utmärkt för montering på tak, bakdörrar eller sidor. Tänk på att fordonet inklusive lådor inte får vara bredare än 260 cm. Däremot finns det inga regler för längd- eller maxhöjder.

Tänk på att fast monterad utrustning kan innebära att man måste registreringsbesiktiga om bilen för att fastställa nya uppgifter, exempelvis längd, tjänstevikt och lastvikt. 

Bästa sättet för att hitta inspiration och komma i kontakt med möjliga leverantörer är att ge sig ut på nätet för att leta utrustning. Medan tyskarna tycks tillverka det mesta på egen hand och dessutom 
använda en mängd militärt överskott finns det en uppsjö av påbyggare i USA som bygger husbilar med smått fantastiska förvaringslösningar både inoch utvändigt.

Tyska Hymer erbjuder numera ett bra modulsystem som kallas för Backrack+ vilket är ett monteringssystem för bakdörrarna där man fäster cyklar, lådor eller reservhjul med särskilda fästanordningar.

Fixa extra lastutrymme bakom bilen
Kim Zweigberg har byggt egna förvaringslösningar på bakdörrarna.

Genom att montera Backrack+ på båda bakdörrarna kan man resa med fyra cyklar, alternativt ett par lådor av varierande storlek och ett eller två reservhjul och ändå kunna öppna bakdörrarna utan att behöva lasta av. Även Thule har flera fina lösningar för tak-, bakdörrs- och dragkroksmontering.

Kim Zweigberg från Mora i Dalarna har byggt om en Mercedes Sprinter 316 till en riktig äventyrsmaskin. Bortsett från fyrhjulsdrift, höjningssats och fordonsmonterad tryckluft har Kim även byggt smarta förvaringslösningar på bakdörrarna som han har bultat i respektive dörrs gångjärn. Till sin hjälp har han haft stålrör, aluminiumprofiler och en klassisk uppfinnaranda. 

– Jag gillar att tänka ut olika lösningar som går att tillverka på egen hand. Så här i efterhand är hela familjen supernöjd med bilen som vi använder året om, både för skid- och cykelturer och klassiska campingturer på sommaren, säger Kim Zweigberg.

Fixa extra lastutrymme bakom bilen
En låda i durkplåt är lämplig om det inte finns några viktbegränsningar, men sämre om du har bristfällig lastkapacitet rent viktmässigt.

Att skaffa militära lådor av olika slag är ett prisvärt sätt att komma över lådor billigt. Det finns flera svenska företag som säljer militärt överskott där Floby Överskottslager förmodligen är det mest välsorterade.

Nackdelen med svenska militära lådor är att de oftast är tillverkade i plywood med stålkanter eller någon annan väderkänslig yta som inte lämpar sig för långvarig väderexponering. Även relativt billiga lådor i durkplåt från någon av de svenska byggvaruhusen kan vara en bra lösning, men de är i sin tur tunga och inte alltid vattentäta.

Däremot är vädertätade aluminiumlådor eller regn- och vattentäta plastlådor i portföljmodell, alltså stora hårda plastlådor med snäpplock och möjlighet att låsa lådorna en lyckad lösning för den som är i behov av extra utrymme. Det viktiga med utvändigt monterade lådor är att dessa går att montera stöldsäkert och dessutom går att låsa.

Fixa extra lastutrymme bakom bilen
På Floby Överskottslager finns ett stort utbud av militära lådor.

FAKTA

Kolla runt på nätet efter svenska leverantörer som erbjuder olika lådor som lämpar sig för montering utanpå en husbil. Exempelvis säljer Wibe Ladders fina aluminiumlådor www.wibeladders.se/products/other-products/aluminium-case liksom danska Alu-Box alubox.com Svenska Nordic Case är välsorterade när det kommer till vädertätade plast- och aluminiumlådor från bland annat Peli och Zarges. www.nordicase.se/sv/
För militärt överskott www.flobyoverskottslager.se
Hymers monteringslösning: www.hymer.com/se/sv/service/originaldelar-och-tillbehor/backrack

Rulla till toppen