Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf

Publicerad: 2022-12-08   Uppdaterad: 2023-04-18

Düsseldorf. Mässa. Husbilar och husvagnar. Livet känns nästan som vanligt igen. När Caravan Salon öppnade portarna för den 61:a upplagan var intresset mycket stort. Husvagn & Camping har denna gång valt att bevaka världens största mässa för mobil fritid via bilder.

MÄSSAN I SIFFROR

Öppet: 26 augusti–4 september
Besökare: Drygt 235 000 (från 72 nationer)
Utställare: 736 (från 34 nationer)
Antal mässhallar: 16
Datum för nästa års mässa: 25 augusti–3 september

Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Ett företag som firade 50-årsjubileum i samband med mässan var Tischer. Det var nämligen 1973 i Bayern som Josef och Peter Tischer byggde sin första camper på en pickup från VW. Kort tid därefter etablerade de företaget Tischer Freizeitfahrzeuge.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Efter många och långa mässdagar var det säkerligen ett stort antal besökare som tyckte det var skönt att kunna koppla av på den närliggande mässcampingen.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Microsofts robot Pepper var plats och fick kontakt med en och annan mässbesökare. När alltmer blir AI (Artificiell Intelligens) går det inte att utelämna frågan. Hur ser framtidens bästis ut?
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Det är inte bara i Sverige som en grön framtid är en het potatis. Är verkligen el framtiden? Hur ska infrastrukturen se ut kring laddningsstolpar? Detta var bara två av frågorna som skapade debatt.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
På plats på mässan var den forna F1-stjärnan Ralf Schumacher (bror till Michael). Under Ralfs aktiva F1-karriär körde han 182 lopp, vilka resulterade i sex triumfer och totalt 27 pallplatser. Som bäst blev den 47-årige tysken totalfyra (2001 och 2002, båda gångerna för Williams-BMW).
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Smakfullt när old fashion kalibreras med nutid. Eriba Touring har nyligen fått nya lyktor på bakstammen. Tänk att små detaljer kan göra så mycket.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Mindre och lättare vagnar har börjat bli ett hett diskussionsämne. Inte så underligt med tanke på att försäljningen av elbilar ökat markant i stora delar av Europa. Här visar en representant från Knaus upp deras lättviktskonstruktion gällande chassi.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Bland utställarna fanns Erwin Hymer Museum (finns på adressen Robert-Bosch-Straße 7, Bad Waldsee). Dessa herrar verkade dock vara mer intresserade av själva dragbilen som är en Ford Taunus 17M, byggd 1957–60. Under huven sitter en rak fyrcylindrig motor på 1,7 liter och 60 hästar. Alltid treväxlad med rattväxel. Kallas ”Barockengel” i Tyskland.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Populära bordtennisesset Timo Boll fick ställa upp på en hel del selfies. 31-åringen har en diger meritlista, vilket enklast sammanfattas med två silver och lika många brons i OS samt fem silver och två brons i VM.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Det är något speciellt med kojor och är det något som påminner om dem är det taksängar och alkover i husbilar. Inte undra på att denna yngling log med hela ansiktet.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
På Caravan Salon visade plåtisspecialisten Pössl upp sin laddningsbara e-Vanster Spacetourer. Och en sak är säker: för nästkommande generation kommer detta att vara vardag.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Det var inte så svårt att lista ut var ”elefanten i rummet” höll hus. Jumbo fanns i husvagnstillverkaren Fendts monter.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Concorde får ursäkta. Det som fick mig att reagera var fordonet i dess garage. I mitt tycke en av världens genom tiderna läckraste sportbilar – Porsche 911 Targa – som fick sitt namn efter den klassiska biltävlingen Targa Florio som kördes på allmänna landsvägar runt Palermo på Sicilien. Översatt från italienska? Då betyder Targa det föga spännande ordet – registreringsskylt.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Sauerbraten mit Kartoffelklösse (köttgryta med potatisdumplingar) eller Bratwurst mit Sauerkraut (bratwurstkorv med surkål) i all ära, men ibland ville magen ha något annat under mässdagarna. Som exempelvis en portion asiatiska nudlar.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Enkla och smarta lösningar på liten yta har nu börjat gå hem i alla läger, och inte bara hos den nya generationen campare. Bilen på bilden är en Mercedes-Benz.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Sand mellan tårna låter väl inte så illa? Det blir inte sämre av att nya Hobby Beachy Air har en totalvikt som underskrider 500 kilo. Med andra ord, som gjord för en eldriven dragbil som i detta fall är en VW ID Buzz.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Lite nostalgi skadar aldrig, och framför allt inte om besökarna kan härleda till egna campingminnen från en svunnen tid. Här ses några besökare kika på Weinsbergs första husbilsmodell: Camper från 1969. Ett fordon som har en Fiat 328 som bas. Knaus första husbil (som skymtar i bakgrunden) lanserades 1988 och fick namnet Traveller.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
I utgåva 9/2022 av Husvagn & Camping skrev frilansaren och bokförfattaren Niklas Kämpargård en intressant artikel om att utöka packutrymmet baktill på en plåtis. På Caravan Salon kunde vi tydligt se tyskarnas förkärlek för att kunna nyttja varenda centimeter av fordonets kaross.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Hade ni för tio år sedan frågat redaktionen på Husvagn & Camping när instegsmärket Weinsberg kommer att lansera en husbilsmodell byggd på MB hade svaret blivit – aldrig. Nu vet vi bättre, även om det kändes lite oväntat.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Plåtis med både in- och utvändigt kök. Lägg till en sittgrupp allra längst bak. Väggarna? Ja, vad ska man säga. En smula äventyrligt ser det hur som helst ut att vara. Varumärket heter X-Bull.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Polska Affinity har vi lärt känna via Kabe. De bygger smarta och innovativa lösningar som ligger långt utanför boxtänkandet och det gör att deras kompaktfordon attraherar en stor och bred målgrupp.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Fiat har som bekant länge regerat på chassisidan inom husbilar. Men då företaget fortfarande har stora problem med sina leveranser (på grund av komponentbrist) har flera husbilsbyggare sökt samarbetspartner på annat håll. Som Knaus och VW, vilket mynnande ut i minst sagt spännande Tourer Cuv.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Idag är storleken på en Knaus Schvalbennest (Svalbo) i det närmaste otänkbar för en campingfamilj (totallängd 350 centimeter, inkluderat dragstång). Men när vagnen kom ut på marknaden 1961 var succén ett faktum.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Det är inte bara i Sverige som intresset för små och lättdragna husvagnar har ökat lavinartat. Även på den tyska marknaden går fler och fler över till elbil och då blir vikten på vagnarna än mer viktig.
Bildspecial: Caravan Salon i Düsseldorf
Weinsbergs husvagnsserie CaraCito är intressant ur flera perspektiv. Dels är vagnarna som ingår i kvintetten små och lätta. Sedan gör de inte heller några gigantiska hål i plånboken (från 201 700 kronor). Sist men inte minst – de är gasolfria!
Rulla till toppen