Enklare långresa med dieselvärme

Enklare långresa med dieselvärme

Publicerad

I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.

Diesel finns alltid tillgänglig och det blir inga komplicerade fyllningar av gasflaskor på långresor utomlands. Flera tillverkare har dieselpannor som tillval på nya husbilar, men det kan också vara ett alternativ om en gasolpanna måste bytas ut. Även om dieselvärme oftast är ett tillval finns det tillverkare av plåtisarna som har dieselpannor som standard – ofta i kombination med kompressorkylskåp. Då behövs det bara en liten gasoltub till köket.

Bland självbyggarna dominerar olika varianter av dieselvärmare sedan länge. Intresset är stort för billiga Kinatillverkade värmare, som finns i många varianter. Det förekommer också att framför allt husbilsägare kompletterar sin befintliga anläggning med sådana om de fricampar mycket vintertid. 

Värmare som använder fordonets bränsle har en lång historia. På 1960-talet satt det en Eberspächer i många VW-Bubblor. Det var skönt när den fungerade, men driften var inte problemfri. När de små, bränslesnåla dieselmotorerna utvecklades visade det sig snabbt att de var extremt energieffektiva.

De använde helt enkelt bränslet med så hög verkningsgrad att motorerna hade svårt att komma upp i arbetstemperatur vid kyla. För att alltid hålla motor och kylvatten tillräckligt varmt finns det numera ofta små dieselvärmare i både personbilar och nyttofordon.

Ofta är de termostatstyrda, så föraren märker inte av dem. Samtidigt är de bara anpassade för att hålla motorn varm och har sällan kapacitet över för att till exempel värma bodelen i en husbil.

I större fordon med luftburna dieselvärmare är det möjligt att koppla i fler brännare om behovet är stort. Värmen distribueras med grova slangar till reglerbara munstycken. /// ILLUSTRATION: Webasto.

Under senare år har Truma, Webasto och en rad andra tillverkare tagit fram dieselvärmare som är skräddarsydda för fritidsfordon. En sådan anläggning ger inte bara värme utan då ingår också någon form av varmvattenberedare. Enklare värmare ger just värme, men varmt vatten till dusch och disk får du fixa på något annat sätt.

Husvagnar och husbilar kan ha två olika typer av värmeanläggningar, luft- eller vattenburen värme. Det gäller oavsett om pannorna eldas med gas eller fordonsbränsle. Oberoende system och bränsle fungerar själva förbränningen i pannan på ungefär samma sätt.

Den som idag har ett luftburet system kan ganska enkelt byta till en dieselpanna. Truma har just introducerat en helt ny dieselpanna med eltillsats, som är jämförbar med en gasolpanna vad gäller både effekt och storlek.

Andra typer av dieselvärmare kan ganska enkelt installeras i ett luftburet system, men då gäller det att vara klar över att en rad funktioner i Trumas system är kopplade till just den pannan. Du kan behöva hitta speciallösningar för såväl varmvattenberedare som termostater och styrning.

Webasto Termo Top Evo finns som en speciell husbilsmodell. Den ger upp till 5 kW och kan dels fungera som motorvärmare, dels värma hytten via ordinarie defroster i bilen, men också kopplas ihop med bodelen genom en värmeväxlare och då fungera som komplement eller reservvärme.

Det känns säkert lockande att välja någon av de Kinatillverkade dieselvärmarna. Prisskillnaden kan handla om 10 000 kronor eller mer, men då saknas ofta såväl garantier som tester, certifikat och säkra uppgifter om prestanda.

Ljudnivån är en akilleshäl för många av de kinesiska dieselvärmarna. Det handlar dels om deras ljuddämpare, dels om högljudda bränslepumpar. I det här fallet är det inte heller någon direkt skillnad mellan värmare för luft eller vatten. Förbränningen sker på samma sätt: Bränslet pumpas in i värmaren från fordonets tank eller från en dunk som bara innehåller diesel till värmaren.

Pumparna arbetar på samma sätt och resultatet blir ett tickande ljud som startar så fort värmaren ska tända. Gasolanläggningar behöver ingen pump till bränslet. Gasolen i tuben förvaras under högt tryck och blir då flytande – så fort du öppnar ventilen strömmar gasen ut automatiskt.

På nätet vimlar det av kreativa lösningar för att dämpa pumpljudet, vilket tyder på att många tycker att det är väldigt störande. Det handlar bland annat om att se till att pumpen inte skruvas fast direkt i chassit och att placera den så långt som möjligt från avdelningen för nattbruk.

Under höstens mässor presenterade Truma en helt ny värmeanläggning som använder diesel som bränsle. Den har alla mått och prestanda gemensamt med företagets gasolpannor och finns som tillval från och med 2023 års modeller av husbilar och husvagnar.

Flera tyska facktidningar har testat moderna dieselvärmare, både de billigare kinesiska och produkter från Truma, Webasto, Eberspächer och Autoterm som utvecklats speciellt för fritidsfordon. Här är den sistnämndas värmare ofta en klar favorit. Den är robust men lätt, tillförlitlig, effektiv och bränslesnål, enligt testresultaten. Det har gjort den populär både som extravärmare och bland självbyggarna. Andra jämförande tester har försökt bedöma om det finns viktiga skillnader mellan de europeiska och de kinesiska värmarna. 

Den allvarligaste kritiken riktas mot garantier och certifiering. De kinesiska dieselvärmarna har generellt inte gått igenom de prövningar som krävs för att monteras i fritidsfordon, vilket betyder att det förmodligen är svårt att få företag i branschen att utföra installationer.

Även om dieseldrivna värmare framför allt används som motorvärmare väljer många husbilsägare som åker året runt att komplettera bilen med till exempel Webasto Termo Tom C. Via kylvattnet fungerar den dels som motorvärmare, dels kan den ge kontinuerlig värme via husbilens defroster. 

En annan fördel med detta system är att värmaren har kapacitet att värma hela husbilen även om ordinarie vattenbaserade gasolvärme lägger av – under förutsättning att det finns en värmeväxlare installerad.

FAKTA

VÄRME I FRITIDSFORDON

Värmepannor i husvagnar och husbilar fungerar i princip på samma sätt oavsett bränsle. Via fläktar och ventiler leds bränsle och luft till ett munstycke och antänds. Förbränningen sker i ett slutet rör och avgaserna leds bort från fordonet. Pannan styrs via en manöverpanel. 


LUFTBUREN VÄRME

Luft passerar pannan med hjälp av en fläkt. Väl uppvärmd sprids den i fordonet via kraftiga rör. Munstycken vid utloppen gör det möjligt att fördela värmen jämnt i bodelen.


VATTENBUREN VÄRME

Uppvärmningen sker via konvektorer placerade längs väggarna i bodelen, men även genom golvvärme, handdukstorkar med mera. Glykolblandat vatten cirkulerar i ett slutet system och värms upp när det passerar pannan. En cirkulationspump håller igång vattnet.

  • Behövs bygglov för standbytält?

    Behövs bygglov för standbytält?

    Anders Dahlman köpte ett helt nytt standbytält till sin jordbruksfastighet utanför Yngsjö. Men några veckor efter installationen hörde byggnadsnämnden av sig och sade att han behövde bygglov för tältet. Vid närmare kontroll med Boverket visar det sig att bygglov för tält även kan behövas på en campingplats.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-03-22 06:57

  • HRF under skinnet: Jobbar för branschens bästa

    HRF under skinnet: Jobbar för branschens bästa

    Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har sedan starten 1970 samlat tillverkare, återförsäljare och importörer med syftet att verka för sunda villkor i branschen. Men vilka konkreta förbättringar har organisationens arbete mynnat ut i? Vi frågar kanslichef Jörgen Nyström.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-03-21 07:09

  • Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling

    Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling

    I takt med att många människor använder husbilen året om ökar behovet av att skydda den från rostangrepp. Det sägs nämligen att Sverige har en av världens mest utmanande vägmiljöer och det är ingen underdrift att påstå att husbilstillverkarna snålar på rostskyddet.

    Artikel Niklas Kämpargård, 2023-03-17 07:28

  • Klassisker: Försäljningstoppen 1983-1999

    Klassisker: Försäljningstoppen 1983-1999

    Under åren 1983-1999 prenumerade fem varumärken på de fyra första positionerna i försäljningsstatistiken för husvagnar.

    Artikel Anders Wallsten, 2023-03-15 07:48

  • Går du i plåtistankar? Vi hjälper dig att välja rätt

    Går du i plåtistankar? Vi hjälper dig att välja rätt

    Ska det vara en kort, en lång eller en mitt emellan? Inom segmentet plåtisar finns det mycket att välja på. Den främsta anledningen till ett köp är det behändiga formatet.

    Artikel Åke Johansson, 2023-03-13 07:28

  • Vi testar Wi-Fi i husbilen: Ny antenn är ett lyft för mobilt bredband

    Vi testar Wi-Fi i husbilen: Ny antenn är ett lyft för mobilt bredband

    Alla vet att det alltid är en länk som är kedjans svagaste punkt. Det är precis likadant med uppkopplingar mot Internet – bara så mycket mer komplicerat. Det finns en mängd olika sätt att hålla sig uppkopplad. Vi har testat en ny mobil paketlösning från wifi.se.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-03-10 07:32

  • Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen

    Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen

    Moderna campingfordon är ofta utrustade med en hel drös finesser. Men har du koll på vilka funktioner som drar mest el – och när de drivs på 230 V, 12 V respektive gasol? Här bringar vi klarhet i saken med hjälp av en bodelstekniker.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-03-09 07:40

  • Ställplats Broakulla – idyll vid Lyckebyån

    Ställplats Broakulla – idyll vid Lyckebyån

    Är du på resa i det småländska Glasriket och bygden där Vilhelm Moberg föddes och verkade? Då kan vi tipsa om en mysig ställplats där både husvagnar och husbilar är välkomna.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-03-07 05:07

  • Mera prylar: Håll dig kall – och varm

    Mera prylar: Håll dig kall – och varm

    Ännu mera prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.

    Artikel Michael Åhman, 2023-02-21 07:59

  • HC undersöker: Husbilslånet är fortfarande billigt

    HC undersöker: Husbilslånet är fortfarande billigt

    Trots att räntorna stiger, bränslet blir dyrare och både Riksbanken och regeringen räknar med sämre tider märks det ingen större oro i husvagns- och husbilsbranschen.

    Artikel Håkan Johansson, 2023-02-20 07:46

  • Klassiker: Det var bättre förr – eller?

    Klassiker: Det var bättre förr – eller?

    Dagens moderna fritidsfordon och allt lyxigare campingplatser, gör att många bor med högre standard på resan jämfört med hemma. Håller vi på ett glömma dåtidens enkla campingvillkor – och har allt verkligen blivit bättre med tiden? Vi jämför nu- och dåtid med ett par riktiga campingentusiaster.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2023-02-16 07:43

  • ÖVERSIKT: Max 1.200 kilo husvagn

    ÖVERSIKT: Max 1.200 kilo husvagn

    Allt fler lämnar den fossila fordonsflottan och rullar över till laddningsbara personbilar. Att kombinera renodlade elbilar med husvagnar är dock ingen enkel nöt att knäcka. Ty de allra flesta elektrifierade bilarna får inte på långa vägar dra samma tyngd bakom sig som de diesel- och bensindrivna motsvarigheterna. Vi har kikat på hur utbudet ser ut bland lätta vagnar, något som kommer att bli ett tungt argument när det är dags att kombinera dem med en liten dragbil eller en elbil. I den här artikeln är det Husvagn & Camping som ställer frågorna – och vi har också svaren!

    Artikel Anders Wallsten, 2023-02-06 07:26

  • Ställplatskollen: Kramforsviken

    Ställplatskollen: Kramforsviken

    Ägaren tycker att det räcker att säga ställplats. Men den fina anläggningen vid Ångermanälven kan gott mäta sig med en camping.

    Artikel Catharina Höglund, 2023-02-02 07:57

  • Så blev 2022 – enligt Husvagn & Camping

    Så blev 2022 – enligt Husvagn & Camping

    Det är dags att summera ännu ett år. Husvagn & Campings redaktion och våra frilansare har haft många höjdpunkter under året, men vilka rankar vi som de allra bästa?

    Artikel Redaktionen, 2023-01-30 07:44

  • Mera prylar för fritiden

    Mera prylar för fritiden

    Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.

    Artikel Redaktionen, 2023-01-16 07:17

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

  • Husvagn & Camping 2023-03

  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206