Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen

Publicerad: 2023-03-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Moderna campingfordon är ofta utrustade med en hel drös finesser. Men har du koll på vilka funktioner som drar mest el – och när de drivs på 230 V, 12 V respektive gasol? Här bringar vi klarhet i saken med hjälp av en bodelstekniker.

Låt oss börja med det relativt enkla. Om ditt fritidsfordon är kopplat till en elstolpe drivs klimatsystemet och kylskåpet direkt av stolpens 230 V. Övriga funktioner går på 12 V via batteriet, men detta laddas alltså samtidigt via elstolpen.

– Undantaget är direktimporterade tyska husvagnar, som saknar batteri, säger Fredrik Gurung, som är bodelstekniker på Forsbergs Fritidscenter. Dessa är utrustade med en transformator som omvandlar 230 V från elstolpen och därmed förser ditt fordon med 12 V direkt. I Sverige bygger vi om dessa husvagnar så att de utrustas med batteri, och kommer de från en importör görs detta redan på fabriken.

Med det sagt vet vi i stora drag hur elanvändningen ser ut vid elstolpen. Hur fungerar det då under färd, om exempelvis kylskåpet och bodelsbelysningen är igång?

– Båda går på 12 V, men energikällan kan skifta för kylskåpet beroende på dess inställningar. Vi rekommenderar alltid autoläget. Då kan skåpet växla mellan energikällorna och välja den som är mest lämplig för tillfället. Under färd är det 12 V via bilbatteriet, säger Fredrik och tillägger:

Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen
I fritidsfordonets manöverpanel kan du se batteristatus. Här visas den på en separat display i en Hobby Optima On Tour T65. HÖGER: Vissa modeller är utrustade med en huvudströmbrytare som stryper all elanvändning – även minnesfunktioner.

– I nyare husvagnar och husbilar laddas bodelsbatteriet under färd. Husvagnsägare bör dock kolla upp så att bilens släpvagnskontakt är fullkopplad, alltså att alla de 13 polerna på kontakten är aktiva. Tyvärr är det väldigt vanligt att de inte är det – trots att ägaren tror det. Och då laddas ju inte batteriet medan man kör. Vid installation av dragkrok är det därför jätteviktigt att be om att få släpvagnskontakten fullkopplad. Man kan även få en befintlig kontakt fullkopplad i efterhand på en bilverkstad, det är ett enkelt ingrepp.

Ovanstående gäller alltså för dragbilar av årsmodell runt 2008 och framåt, då den 13-poliga släpvagnskontakten började ersätta den 7-poliga. Nu har vi nått fram till den mest kritiska punkten för elanvändning, nämligen när fritidsfordonet står still och inte är kopplat till en elstolpe.

– Då är det gasol och batteri som är tillgängliga energikällor. Vanligtvis körs klimatsystemet, kylen, spisen och eventuellt ugnen på gasol. Resten går på batteri. Eftersom vissa komponenter drar ordentligt med ström gäller det att veta vilka dessa är – och samtidigt hålla koll på batteristatusen, förklarar Fredrik.

Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen
Kör med fördel kylskåpet i autoläge, så prioriteras den för tillfället smartaste energikällan.

Så, vilka funktioner är det då som drar mest el?

– Vanligtvis tv, inverter, kaffebryggare, vattenkokare – och belysning om man inte har LED. Externa produkter likt kaffebryggare och dylikt brukar vara försedda med en dekal som upplyser om effekten. Ett tips är att köpa sådana prylar avsedda för 12 V. De drar nämligen mindre ström än de som är avsedda för 230 V. Ett annat tips är att byta ut belysning och tv till LED, det sparar man mycket el på, säger Fredrik.

Något som inte så många känner till är att moderna fordon drar en hel del ström även då de inte används. Fredrik förklarar:

Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen
Fordonsbatteriets placering varierar beroende på tillverkare. I Fiatbilar började man placera batteriet i förarhyttens golv cirka 2006; en lösning som fortfarande står sig.

– Nyare fritidsfordon har så mycket minnesfunktioner i bodelspanelen – och dessa drar el även i standbyläge. På vissa modeller finns det en huvudströmbrytare som stänger av allt och därmed stryper energianvändningen helt. Men det är ganska ovanligt att en sådan finns. Därför gäller det att kolla batteristatusen ibland, även om fordonet inte används. Man kan inte utgå ifrån att batteriet är fulladdat om man lämnade det så senast.

Till den som funderar på att campa utan att vara beroende av elstolpe, vill Fredrik rekommendera att investera i ett extra bodelsbatteri och montera en solcellspanel på taket.

– När man har två bodelsbatterier är det viktigt att de har samma kapacitet och är av samma fabrikat. Helst ska de vara lika gamla också. Hur stor kapacitet ett batteri har bestäms av dess amperetimmar (Ah). Ju fler amperetimmar batteriet har, desto längre räcker varje laddning. Det är solpanelens effekt (watt/W) och solens strålar som avgör hur snabbt batterierna kan laddas upp. Ju högre antal watt och ju starkare solsken, desto snabbare laddning, säger Fredrik.

Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen
En vanlig placering av bodelsbatteriet i husbilar är under passagerarsätet. Det kan dock sitta ”lite var som helst” enligt Fredrik. HÖGER: Ett litiumbatteri kan nästan tömmas helt på ström, går snabbt att ladda upp och låter dig veta allt om den interna statusen via en app. Dock ska man vara medveten om att de kostar en slant beroende på vad man behöver för utrustning utöver batteriet. Spannet ligger mellan 13 000 kronor och 27 000 kronor monterat och klart.

Till sist: Hur håller man koll på hur mycket spänning batteriet eller batterierna har kvar?

– I moderna fritidsfordon finns ofta en display som visar batteri-status. Om man inte har en sådan kan man installera en shunt på batteriets eller batteriernas minuspol. Shunten läser av hur mycket ström som passerar in i och ut ur batteribanken och förmedlar det till en display, säger Fredrik och tillägger:

– Om man är beredd att investera några tusenlappar kan jag verkligen rekommendera ett litiumbatteri. Dessa har blåtand så att du kan se batteristatus direkt i din telefon via en app. Dessutom kan litiumbatterier, till skillnad mot konventionella batterier, användas ända tills de i stort sett är helt tömda på ström. De laddas också upp betydligt snabbare via bilens generator och via 230 V, förutsatt att man har installerat en bra laddare. Nackdelen är att både litiumbatterierna och laddarna är ganska dyra.

Elskola – allt du behöver veta för att bli vän med strömmen
Tillbehör som gör campinglivet utan el-stolpe enklare. Från vänster ses laddare för litiumbatteri, regulator för solcellspanel samt DC-DC-laddare som monteras mellan husbilars bilbatteri och bodelsbatteri så att det sistnämnda får optimal laddning under färd. I annat fall prioriteras bilens batteri, i alla fall på modeller äldre än 2022.

VISSTE DU ATT…

…bilens stereo i regel tar ström från bilens batteri, som även har till uppgift att starta motorn? Sena nätter med dunka-dunka på campingen kan alltså få en bitter eftersmak om musiken spelas från bilstereon. Ett alternativ är att koppla om bilstereon så att dess elanvändning går via bodelsbatteriet.

Rulla till toppen