Går du i plåtistankar? Vi hjälper dig att välja rätt

Publicerad: 2023-03-13   Uppdaterad: 2023-04-18

Ska det vara en kort, en lång eller en mitt emellan? Inom segmentet plåtisar finns det mycket att välja på. Den främsta anledningen till ett köp är det behändiga formatet.

I Tyskland svarar plåtissegmentet för cirka 50 procent av all husbilsförsäljning. I Sverige är motsvarande siffra runt 20 procent – än så länge. Men intresset växer stadigt, vilket framför allt beror på bilarnas nätta, smidiga format och framkomlighet i trafiken. De är också betydligt enklare att parkera och bränslesnålare jämfört med stora husbilar. 

Nu är det förstås inte rättvist att jämföra en plåtis med en större plastis när det gäller elegans, utrymme och komfort, även om allt det där ryms i det kompakta formatet.

Trafiksäkerheten är också ett argument som talar till plåtisarnas fördel, eftersom de i sin grundkonstruktion är robusta skåp- och transportbilar. Efter ombyggnad till campingsegmentet finns de ursprungliga förstärkningsbalkarna och krockskydden kvar, vilket gör dem mer motståndskraftiga vid en kollision jämfört med påbyggnadsbilar som delvis är tillverkade av annat material.

Andra plus i kanten är flexibiliteten och mångsidigheten samt snålare bränsledrift. Framtiden ser ljus ut för plåtisarna, eftersom hybrid- och eldrift nu kommer i allt raskare takt inom den lättare transportsektorn.

Idag finns redan så kallade campingbilar som drivs enbart på el. Vi lär få se mer av detta på de stora husbilsmässorna framöver, var så säker!

Men först en tillbakablick, det vill säga innan plåtisen slog rot. Att inreda skåpbilar som man kan bo och leva i kommer ursprungligen från USA. Detta spred sig sedan vidare till Australien och Europa.

Fenomenet blev snart en livsstil – Vanlife – och populariserades med hippiekulturen (under 1960- och 70-talen). Många minns säkerligen VW-bussen, The Beach Boys, surfing, rockfestivalen Woodstock med mera. Där någonstans började också husbilseran – och fröet var sått till dagens fabriksbyggda plåtisar, där tillverkaren Westfalia var en av pionjärerna.

Går du i plåtistankar? Vi hjälper dig att välja rätt

I dag är Vanlife inte längre något hippt och trendigt, utan snarare en norm, eller en livsstil om man så vill.

I samma takt som fordonsindustrin levererar och branschmärkena bygger om och spottar ut
plåtisar på löpande band växer också antalet hemmabyggen, vars uppfinningsrikedom och kreativitet är av varierande kvalitet. 

Resultatet är emellertid ofta funktionellt och praktiskt. Det finns även helt fantastiska hemmabyggen som till och med slår branschens serietillverkade med hästlängder.

Plåtisar byggs i huvudsak på Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Ford Transit, Renault Traffic, MAN med flera vars chassilängder (beroende av tillverkare, kort eller lång hjulbas) varierar från 5,40 till 6,40 meter.

I det större chassiformatet (runt 6,80 meter) tillverkas de gärna på MB Sprinter, VW Crafter, MAN och Iveco. Campingbilarna (runt 5 meter), ofta med pop-up-tak, har i sin tur VW T6, MB Vito, Ford Transit Custom, Renault Traffic, Citroën Jumpy (för att nämna de allra vanligaste) som grund.

Dessutom finns minicampers (på vanligt personbilschassi) typ VW Caddy, Ford Transit Connect med flera. Dessa är ofta utrustade med pop-up-tak. Formatet är populärt på sina håll, inte minst på de brittiska öarna, men än så länge är intresset klent i Sverige.

Vilken modell ska man välja? Frågan är förstås omöjlig att svara på. Utbudet är så stort. Alltefter behov och användningsområde, format, material, inredning, design, kvalitet, komfort, förvaring, värmesystem, drift et cetera. Beroende på modell och utrustning kan bilen fungera både till vardag och fritid – vilket i sig är ett tungt argument för köp. 

Kan plåtisen användas året runt? Jodå! Vissa märken är naturligtvis bättre vinteranpassade när det gäller isolering, värmekomfort och ventilation än genomsnittet. Ett flertal tillverkare har frostskyddad färsk- och avlopps-tank, isolerat golv, ramfönster och dieselvärmare (typ Webasto) med ställbara konvektorer. 

För dig som ska vintercampa är tipset (oavsett plåtismärke och utrustning) ett termotäcke att fästa på bilens vindruta. Täcket sparar energi, håller kylan ute och minskar kondens inne i fordonet. Med ett par varma innetofflor på fossingarna klarar man sig länge och väl i den vinterbistra nordiska arkipelagen.

FAKTA

Plåtis/van/campers: Inredda skåp-och transportbilar
Längd: Oftast 540–640 centimeter
Vikt: Max 3,5 ton
Planlösning: Vanligtvis traditionell med rak tvåsittssoffa, soffbord, vändbara framstolar, köks-enhet intill skjutdörren, toa/dusch, sovrum bak med stuv- och förvaring. (Finns även modeller med annan planlösning: fransk säng, våningssängar, pop-up-tak)
Värme: Luftburen gasol + el alternativt dieselvärmare
Pris: Cirka 600 000–1 000 000 kr (beroende på modell och utrustning)

ATT TÄNKA PÅ

• Vilken storlek på plåtis man föredrar är en smaksak. Det finns för- och nackdelar inom varje grupp inom segmentet.
• Störst utbud finns inom standardformatet, 599–636 centimeter, men den kortare varianten (540 centimeter) växer alltmer i popularitet.
• Det större formatet (680 centimeter) innebär lite mer lyx och utrymme, likt en husbil.
• De smidiga renodlade campingbilarna, typ VW California, MB Marco Polo med flera har enklare inredning och i regel pop-up-tak, men saknar toalett (om man nu inte nöjer sig med potta potti) – vilket också gäller minicampers (byggda på vanligt person-bilschassi).
• Utöver behov och användningsområde spelar pris och vinterduglighet också in. Hybrid-isering och elektrifiering av bilarna inom det nätta segmentet är en annan aspekt att ta hänsyn till inför valet av plåtis.

Rulla till toppen