Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling

Publicerad: 2023-03-17   Uppdaterad: 2023-04-18

I takt med att många människor använder husbilen året om ökar behovet av att skydda den från rostangrepp. Det sägs nämligen att Sverige har en av världens mest utmanande vägmiljöer och det är ingen underdrift att påstå att husbilstillverkarna snålar på rostskyddet.

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Det fastnar lätt smuts och salt bakom plastkåpor och skydd.

Det räcker att titta in i hjulhusen för att upptäcka att husbilen rostar betydligt fortare än vad man kan tro. Plastkåporna skyddar visserligen en del och förbättrar i vissa fall bränsleekonomin, men blir också en grogrund för angrepp om man inte behandlar bilen i tid.

Dessutom bidrar kåporna till att smuts och salt blir liggande i svåråtkomliga utrymmen, där det inte är lätt att tvätta rent, och därmed kan skadliga ämnen komma åt underredets oskyddade metall.   

– Tidigare rostskyddsbehandlades flertalet bilar som såldes på den skandinaviska marknaden, men numera gör man inte det och många fordon rullar på svenska vägar helt utan något skydd, säger Dan Karlsson, vd på Dacar som driver Dinitrol Center i Huskvarna.

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Husbilen tvättas och får sedan torka.

För att vara helt säkra på att vår plåtis, en Pilote Van 600 S från 2019 inte börjar korrodera har vi beställt en rostskyddsbehandling i Huskvarna, en av landets få anläggningar som har takhöjd
nog för att kunna ta emot en husbil. Underredsbehandlingen är planerad till tre dagar och vi passar på att upptäcka Jönköping och Huskvarna under tiden.

Första dagen rengörs bilen, andra dagen behandlas den och tredje dagen avlägsnas maskeringar och olika skydd som förhindrar att medlen tar sig in i elektronik, bromsar eller vatten- och avloppstankar. Sist av allt får den en noggrann utvändig tvätt och polering.

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Plastinnerskärmarna i hjulhusen har skyddat bra mot rostangrepp, men har samtidigt gjort det svårt att kunna spola bort smuts och saltavlagringar.

– Nu är den i princip som ny, säger den tekniska chefen Johan Richard när jag lägger mig på knä för att titta in under husbilen där jag ser att den fått en skyddande yta undertill och dessutom extra breda plastinnerskärmar i hjulhusen som kompletterar originalkåporna.

Med ett förebyggande rostskydd mellan metall och plastkåpor behövs ingen efterbehandling förrän efter tre år. Den måste göras för att man ska vara säker på att stenskott och slitage inte kommer att begränsa behandlingens egenskaper.

I valet mellan olika rostskyddssystem bestämde vi oss för att testa ACAR Akustik som är en relativt ny produkt som kombinerar rostskydd med en ljudreducerande funktion vilket kan behövas i bullriga husbilar.

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Innerskärmarna rengörs och behandlas med ACAR Acoustics P2.

Fordonet får först en skyddande tunn film som fungerar som en slags primer och behandlas därefter med ACAR Acoustics. I tester på en Volvo V90 med 19-tumshjul har detta dämpat ljudnivån med 2–2,5 dB (A), decibel med avvägningsfilter (A) som tar hänsyn till örats känslighet för olika frekvenser och sådana ljud som påverkar oss omedvetet.

Det låter inte särskilt mycket och skillnaden kan vanligtvis inte uppfattas med blotta örat, men är ett ohörbart buller som kan leda till trötthet, huvudvärk, illamående, koncentrationsstörningar och en störd sömn.

Helt enkelt ett lågfrekvent buller som är så tröttande att det rent av skulle vara en av orsakerna till många oförklarliga singelolyckor. Det mänskliga örat kan uppfatta ljud mellan 20 och 20 000 hertz, där de lågfrekventa ljuden varierar mellan 20 och 315 hertz.

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Anpassning av nya bredare innerskärmar som sluter an mot originalskärmarna.

Vilka vi hör beror på vilken frekvens ljudet har. Ett ljud med låg frekvens måste nämligen ha en högre styrka än ett ljud med hög frekvens för att det mänskliga örat ska uppfatta det som hörbart. Vi hoppas alltså kunna dämpa bullernivån av lågfrekventa ljud och samtidigt minska risken för rostangrepp på en husbil som vi planerar att kunna använda i åtskilliga år framöver. 

När det kommer till rostskydd testar man olika preparat i en saltvattensprejkammare där ren metall som behandlats med aktuellt rostskyddsmedel sprejas med en 35-gradig femprocentig saltvattenlösning 24 timmar om dygnet. Många produkter klarar omkring 700 timmar, medan andra klarar uppemot 2 000 timmar.

Som jämförelse har behandlingen som vi valt klarat 7 000 timmar vilket tyder på att den kommer att skydda husbilen från rost under lång tid. Nu väntar vi bara på att allt ska härda; det tar omkring tre veckor innan ljudreduceringen av infraljud och lågfrekvent buller är som bäst. 

Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Efter att ha lagt ett tunt lager rostskyddsmedel på hela underredet (stora bilden i början av reportaget) behandlas husbilen med ljuddämpande akustik.
Därför ska du lämna husbilen på underredsbehandling
Underredet täcks numera av rostskyddsmedel som minimerar risken för korrosion.

FAKTA

I flera år har tidningen Vi Bilägare kontrollerat rostskyddet på samtliga bilar som tidningen testat, men det saknas data för husbilar.
Däremot visar testerna på omfattande brister hos nytillverkade bilar där många modeller får betyget ”måste omgående rostskyddsbehandlas” trots att fordonet är helt nytt. Ett stort antal av dem kommer från Asien, men även europeiska modellerna behöver rostskyddsbehandlas inom fyra–fem års tid.
Behandlingen med ACAR Akustik och nya innerskärmar kostar omkring 21 000 kronor för en plåtis. Du kan läsa mer på www.acar.se. Man kan också välja att underredsbehandla husbilen med andra varumärken. Tectyl är ett känt sådant liksom Noxudol som funnits på marknaden i decennier.

Rulla till toppen