Monsterbygget!

Publicerad: 2023-05-29   Uppdaterad: 2023-05-25

Blunda och tänk dig en Hummer. Alltså inte kräftdjuret utan den kaxiga, amerikanska bilen som härstammar från den militära fordonsflottan. Tänk dig nu samma bil fast i husbilstappning. Det du troligtvis får fram på näthinnan har faktiskt nyligen tillverkats – hos Nordic Specialhusbilar AB i Kristinehamn.

Rom byggdes inte på en dag. Och inte detta monsterbygge heller. För tid har det tagit. Men så är det också ett hantverk utöver det vanliga. Inte bara storleksmässigt. Varje komponent är konstruerad med omsorg och sammansatt med samma precision som LEGO-bitar.  

– Den största utmaningen har inte varit själva bygget utan leveranserna från våra underleverantörer. Tyvärr är det så verkligheten ser ut idag och det har också blivit vardagsutmaningen som många tvingas brottas med, säger Per Grödevik som ansvarar för avdelningarna produktion och inköp hos Nordic.

Hösten 2020 startade projektet. Ordern fick de av äventyraren Dan Forsslund som ville förverkliga sin dröm om en specialtillverkad offroadhusbil, byggd av proffs. Tidigare hade han själv skapat tre fordon, alla anpassade för hans aktiva livsstil, men nu var det dags att ta allt till en ny nivå. Det var så Scania Trucks och Nordic Husbilar kom med i bilden.

Planskissen som Nordic Specialhusbilar AB arbetade efter.
En kamin, av märket Salamander, i bodelen – hur fräckt är inte det?

– Grundplanen var efter Dans önskemål. Sedan har vi på Nordic adderat vår erfarenhet, rutin och kunskap i en skapandeprocess som i vissa delar påminner om det vi utförde 2008–2009. Då byggde vi två specialhusbilar på chassi från MAN. Den stora skillnaden var att då skapades en duo husbilar som hade inriktning lyx och flärd, nu var det outdoor som var huvudingrediensen, avslöjar Per Grödevik.

I samband med att startknappen trycktes in tvingades även Nordic att utföra några korrigeringar i sin egen verkstad. Som att exempelvis investera och sätta in större garageportar. Då de förfogar över en pelarupphängd fastighet tvingades de även noggrant kontrollera att denna klarade av att ha två fordon, om 13,7 ton per styck, inne på golvet samtidigt (jodå, de byggde faktiskt två monsterbyggen samtidigt).

– Samtliga anställda har varit involverade i projektet gällande såväl lösningar som produktutveckling. Hela vägen från start till mål har de visat hjärta och engagemang, upplyser i sin tur Nordics vd och försäljningsansvarige Stefan Tanskanen samtidigt som han tillägger att de har fått blodad tand och hoppas på flera liknande projekt framöver.

Som bekant är ingenting omöjligt när Nordic kommer på tal. Hos dem är det olika nivåer av svårighetsgrad som ska klaras av. Även om de låg bakom det mesta har de naturligtvis inte tillverkat varenda pinal. 

– Exempelvis har ett företag i Tyskland gjort bälgen mellan hytten och bodelen. I just detta fall handlade det om att kunna skapa en pålitlig flexibilitet som klarar av de påfrestningar som ett offroadfordon kan utsättas för. Bara denna modul tog flera hundra timmar att lösa, förklarar Per Grödevik.

Minst sagt öppen planlösning som gjort för att ta några danssteg.
Hygienutrymmet med separat duschkabin allra längst bak. 

Naturligtvis är det Dan Forsslunds livsstil, vision, målmedvetenhet och kravbild på funktionalitet som ligger till grund för detta mästerverk. Han är en äventyrare av rang som har sett och gjort saker som många andra bara har som dröm på sin vill-göra-lista.

När Husvagn & Camping besöker Nordic återstår bara lite finputsande innan allt är klappat och klart. Samtidigt som vi ser det mytomspunna Dakarrallyt framför oss sänder fordonet faktiskt dubbla budskap. Från utsidan är det en imponerande pjäs. Ett brutalt muskelberg som har samma pondus som ett ointagligt fort. På insidan noterar vi emellertid värdegrundade ord som ombonat och en stor portion mys. 

Bland smakfulla detaljlösningar finns bland annat espresso-maskin, vinkylare, takterrass samt hör och häpna – en specialtillverkad kamin.

En sak ska man klart för sig. De är byggda av kärlek och passion. Allt för att attrahera likasinnade äventyrare som vågar tänja på gränserna och göra det där lilla extra. För glöm aldrig bort, du lever bara en gång – och det är nu!

Fotnot: Läs mer vad du kan göra med denna husbil på: www.xpeditiontrucks.com.

Härlig inredningsdesign där vita och bruna inslag kombineras med varandra.

XPEDITION TRUCKS SPECIFIKATION

Bildel: Scania G 410, 12,7-liters, sexcylindrig, 410 hk vid 1 800 rpm, vridmoment 2 150 Nm (900–1340 varv), tolvväxlad med range-, split- och överväxel samt dubbla kryp- och backväxlar, diffspärr, terrängfordonscertifierad, framskjutande stötfångare, huvudstrålkastarskydd, XT-frontgrill, framaxeltryck 9 000 kg, bakaxeltryck 13 000 kg, dubbla bränsletankar, baklyft

Bodel: Taklucka med stege till takterrass, 14 cm tjock resårmadrass, sandwichlimmade väggar (41/80/48 mm, väggar/golv/tak) med högsta isoleringskvalitet, tonade dubbelfönster, bäddbar sittgrupp

Kök/wc/vvs: Utvändigt uppvärmd vatten- och avloppstank (båda 240 liter), köksfläkt, Dometic kylskåp/frys (153 liter), vinkylare (18 liter), pentryspis, sopsorteringskärl, hygienutrymme med dusch och Cinderella förbränningstoalett

Värme: Isolering av högsta kvalitet, luftspalter skåp, soffor och säng, konvektorer under soffor och säng, Alde Compact 3020 centralvärme/golvvärme, värmeväxlare, luftvärmare diesel Combi D6

El/säkerhet: LED-tv (34 tum), brandsläckare, Victrom Multiplus 3000 (omvandlare), tv-antenn med förstärkare, läckindikator för gasoldubbla litiumbatterier (200 Ah), trio solpaneler (175 w), Dometic aircondition

Rulla till toppen