Husvagn & Camping har tidigare gjort en liknande story och fann då 31 ekipage, fördelade på 19 olika varumärken. Nu har siffrorna sjunkit till 26 bilar och bara 15 märken. Till och med storsäljare som Dethleffs, Knaus och Rimor har ”dragit in” sina barnkammarhusbilar för att ge mer utrymme åt volymsäljande och mer konventionella planlösningar.
Att sova bra är viktigt för alla människor – gamla som unga. Kan barnen få en egen avdelning kan de också känna sig mer delaktiga i campandet. Dessutom kanske ”pappa” slipper att ta den bäddbara sittgruppen som tillflykt när ”mammas” trygga famn lockar de allra yngsta. Och säg den förälder som inte känner att glada barn gör campingtrippen både enklare och roligare.
Att planlösningen med våningssäng i husbilar inte har nått samma popularitet handlar naturligtvis om att en husvagn är betydligt billigare i inköp än dess motoriserade motsvarighet. Samtidigt ska vi inte jämföra äpplen med päron.

En annan aspekt kan vara att det oftast finns två fasta platser för nattbruk i en husbil, exempelvis dubbelsäng och nedfällbar taksäng. Men då dyker nästa fråga upp: Hur ställer sig de yngsta familjemedlemmarna till att dela säng med varandra under en vecka eller två? Syskonrelationer kan som alla vet leda till livslång vänskap men det sker sällan eller aldrig utan en hel del tjafs på vägen.
Lyssnar med min bror och hans hustru, de passar nämligen barnbarnen titt som tätt. Får följande svar:
– De sover i samma säng hemma. Med andra ord är det okej.
Nu hör det till saken att de bara är sju (pojken) respektive fem (flickan) år gamla. Med andra ord barn. Kan inte släppa ämnet och önskar mer kött på benen. Slår därför en signal till min hårdslående tennispartner. Deras barn är 15 (flickan) och 13 år (pojken), det vill säga ungdomar. Svaret blir denna gång:
– Jo, det skulle de kunna tänka sig.


Kör tredje gången gillt. Ringer upp en god vän som har campat sedan barnsben (som ung i husvagn, numera med husbil). En fritidssysselsättning som hon har fört vidare till sina döttrar som är tolv och 17 år. Beskedet denna gång lyder:
– När vi campar delar de säng med varandra och har inga problem med det.
Vi passar även på att lyssna med en importör för att höra hur de ser på saken med husbilar som är utrustade med våningssäng.
Valet föll på Autohallen av anledningen att de har två olika husbilsmärken med just denna planlösning.
– Svårt att svara på varför det är som det är på den svenska marknaden. Vi säljer några husbilar med våningssäng per år men det är inget jätteintresse.
– Det är väl allmänt känt att husbilar med den typen av planlösning aldrig har varit någon kioskvältare i Sverige. Kanske är det inte lika accepterat som på kontinenten där det också finns betydlig fler modeller att välja mellan, säger Joakim Norberg, vd för Autohallen som har McLouis Glamys 222 och 223 samt Eura Mobil Activa One 690 VB att erbjuda kunderna inom detta segment.
Alkovhusbilarna är vanligast inom det nämnda, smala utbudet. En husbilsart som vissa anser vara klumpig och otymplig. Dessa tvivlare kan emellertid finna tröst i att det även finns ett antal halv- och helintegrerade modeller.
När det gäller chassi och drivlina märks det tydligt att husbilsmarknaden inte är sig lik. Även om de allra flesta ”familjehusbilarna” är byggda på Fiat Ducato hittar vi samtidigt modeller med Ford Transit, Citroën Jumper, Peugeot Boxer och Renault Master som bas. Vilken blir er favorit?


VARUMÄRKE | MODELL | LÄNGD | FASTA SÄNGTYPER | BASFORDON | TYP AV FORDON |
Ahorn | Canada AS | 748 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Renault Master | Alkov |
Benimar | Amphitryon 940 | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Helintegrerad |
Sport 340 Up | 676 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Ford Transit | Alkov | |
Sport 323 | 691 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov | |
Carado | A361 | 660 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
CI | Eliott 74 XT | 733 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Ford Transit | Halvintegrerad |
Eliott 77 M | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Halvintegrerad | |
Eliott 77 M | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Ford Transit | Halvintegrerad | |
Eliott 79 M | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Halvintegrerad | |
Eliott 79 M | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Ford Transit | Halvintegrerad | |
Chausson | C656 | 696 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
Elnagh | Baron 22 | 699 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
Eura Mobil | Activa One 690 VB | 699 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
Hobby | Optima OnTour T65 | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Citroën Jumper | Halvintegrerad |
Optima OnTour A60 | 699 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Citroën Jumper | Alkov | |
Itineo | CS 660 | 661 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Peugeot Boxer | Helintegrerad |
SB 700 | 696 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Helintegrerad | |
SB 740 | 742 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Helintegrerad | |
McLouis | Glamys 222 | 699 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
Glamys 223 | 741 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov | |
Pilote | Pacific 696S | 699 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Halvintegrerad |
Rollerteam | Kronos 274 TL | 733 cm | Taksäng fram, våningssäng bak | Ford Transit | Halvintegrerad |
Sunlight | A68 | 660 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
A72 | 720 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov | |
Sun Living | A70 DK | 699 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Citroën Jumper | Alkov |
Weinsberg | CaraHome 600 DKG | 645 cm | Alkov fram, våningssäng bak | Fiat Ducato | Alkov |
