Bilden ovan: Dovra – en kaxig och välbyggd nykomling som finns i två längder (590 och 730 cm).
Fuskade lite innan jag tog mig till sörmländska Overland Adventure Expo. Platsen där den, hör och häpna, svenskbyggda husbilen visades för första gången.
På deras hemsida står det att läsa: ”Vi ville ha något annat, så vi bestämde oss för att göra det själva. Ett fordon gjort för äventyr, långt borta från husbilsparker och plastdesign, utrustad med allt vi behöver för att utforska världen på våra villkor. Ett fordon som möjliggör ett nytt sätt att leva.”
En beskrivning som fick mig att både haja till och gå igång. Prototypen som visades på ovan nämnda äventyrsmässa gjorde omedelbar succé. Enklast kan jag beskriva synen att vissa av besökarna hamnade i ett lyckorus. Något liknande hade de aldrig sett förut – i alla fall inte på den svenska marknaden.
Det bör därför understrykas att det här inte är någon vanlig husbil, utan något helt annat. Ett äventyrsfordon som så att säga täpper till ett hål på marknaden.
Johan Särefors uttrycker sin stolthet över resultatet av utvecklingen och den första prototypen:
– Att driva projektet har varit en spännande och utmanande resa. Den första prototypen är resultatet av hårt arbete och en strävan efter perfektion. Vi är stolta och ser fram emot besökarnas feedback. Det kommer att hjälpa oss att finslipa och förbättra Dovra ytterligare.
På utomhusmässan passade jag på att skaka tass med husbilens skapare tillika initiativtagare, Johan Särefors och Johan Ingvarsson. Eftersom jag inte ville störa dem bland entusiastiska och potentiella kunder bokade jag in ett möte för att i lugn och ro kunna ta del av hela den spännande storyn – från ax till nuvarande limpa.
Varför startar då två herrar ett sådant här projekt och hur har de lyckats agera under radarn under så lång tid? Svaret på de båda frågorna levererar de unisont.
– För att vi vill och att vi kan. Att vi har kunnat jobba ostört handlar nog mest om att vi inte är från den traditionella campingfordonsbranschen. Ingen har vetat om oss eftersom vi tidigare har erfarenhet från branscher som butiksinredning, design och varumärkesutveckling.
De pratar i termer som är kopplade till uttrycket ”Built for Adventure”. Med andra ord är det inte den hårt mallade husbilsresenären som de är ute efter. Nej, snarare en på hundra som gärna vill sticka ut, vara bäst i klassen och har sitt stora intresse i exempelvis jakt och fiske.
– Våra kunder måste förstå att de köper en premiumprodukt. Vi utrustar Dovra med enbart de bästa produkterna och de smartaste lösningar där vi kombinerar innovativ design med överlägsen funktionalitet. Vi tummar inte på någonting och samtidigt har det också varit viktigt för oss att vara lyhörda – vad är det vår målgrupp vill ha och eftersträvar? säger Johan Särefors.
Deras professionella yrkeskunskap lyser verkligen med den stora lampan. Ingen kan ta ifrån dem att de har öga för detaljer och skandinavisk kvalitet. Varumärkesmanualen är extremt genomarbetad. Varje liten detalj i uppbyggnaden är synnerligen genomtänkt – inga som helst genvägar har tagits. Det är med en kombination av kaxighet och ödmjukhet som de förklarar förfarandet.
– In i minsta detalj har vi tittat på hur många andra har byggt och konstruerat sina fordon – och sedan gjort det bättre själva. Vi ser Dovra som ett tvåmannatält fast ett extremt lyxigt sådant. Ta jägarna som ett exempel. De har den aktiva livsstilen, är ute i naturen och har allt som oftast även kapitalet. Vi ska heller inte bortse från entreprenadaktörerna som vill ha det där lilla extra, nämner de unisont.
Tillsammans upplyser de mig om att de inte har skapat en vanlig husbil som ska stå still och blänka på en traditionell campingplats. Med deras skapelse finns det ingenting som stoppar dig.
En stenig väg är helt enkelt bara en annan väg. Komfort och pålitlighet är A och O. Visionen handlar klart och tydligt om att möjliggöra din och min passion, oavsett om det handlar om frihet eller om det är arbetsrelaterat – eller kanske rent av både och.
– Dovra kommer vara kittad, klar och maxad enligt våra egna specifikationer. Det är vi som har valt ut alla komponenter och lagt ribban allra högst upp. Av den anledningen är tillbehörslistan också ytterst begränsad, nämner Johan Ingvarsson.
Bilarna byggs på fullutrustade MB-chassin. Två storlekar gäller. RIG X-590 och RIG X-730 där siffrorna speglar fordonets längd.
Om vi i Dovra på sikt har en ”New sheriff in town” låter vi vara osagt. Det är hur som helst omöjligt att inte gilla projektet och lanseringen i sig är synnerligen spännande.
Personligen är jag säker på att de kan röna framgång och stort intresse inte bara här i Sverige, utan framför allt på den tyska marknaden – tyskarna älskar som bekant den här typen av offroadhusbilsfordon.
Fotnot: Läs om modellerna, utrustningen med mera på www.dovra.com.