Nostalgi: ESBE-trailer – hemligheten i skjulet

Publicerad: 2024-01-16   Uppdaterad: 2024-01-15

I början på sommaren fick Micke Wiberg ett tips av en kompis. ”Längst inne på en tomt stod ett skjul. Och därinne stod det en husvagn, den måste räddas var första tanken”, berättar han. Frågan är hur länge husvagnen hade gömt sig i det gistna skjulet?

Micke från Bollstabruk – norr om Kramfors – pysslar med ­jänkare och har minst en egen. Gammal nostalgi går också hem. Till en av ­sina kompisar som rör sig i bygden har han sagt ”ser du något gammalt, så ring”.

– Strax före midsommar ringde han och tipsade om att det stod något roligt på en tomt i närheten, berättar Micke.

Fyndplatsen var Grämesta, en liten by mellan Lunde och Sprängsviken, en knapp mil söder om Kramfors. Fastigheten, på vilken skjulet stod, skulle tömmas av dödsboet. Arvingarna gick med på att sälja husvagnen.

– Jag kunde inte låta bli helt enkelt. Skicket var för bra för att den skulle skrotas eller eldas upp, säger Micke.

ESBE-trailer från Yxenhult var den enda ledtråden. Baklyse och reflex och väldigt liten nummerplåtsskylt. Stödbenen fälls ut ur karossen. Draget på vagnen skruvas fast på dragkroken. Udda fjädring och upphängning.

Det sitter ett besiktningsmärke från 1968 på framfönstret, men helt orörd är den inte. Och relativt nyligen har den tjänstgjort som ”ungdomsgård”.

– I ett av köksskåpen låg det urdruckna läskflaskor av modernare sort och lite annat skräp. Dessutom var fönstret på långsidan utan dörr sönderslaget. Golvet i köksdelen är också trasigt, ­berättar Micke.

Vad som i övrigt skett i vagnen där inne i mörkret vet vi inget om.

Märkningen under fönstret fram ­talar om att det är en ESBE-trailer, byggd i ­Yxenhult.

– Jag har försökt googla, men har inte hittat något, säger Micke.

ESBE-trailern
ESBE-trailern väger 380 kg, är 180 cm bred och 410 cm lång. 

Skrivaren av dessa rader hittade dock en Facebookgrupp om Yxenhult, som ligger i Markaryds kommun. Det gick väldigt snabbt att få svar. Dels av Kim Gunnarsson som kunde bidra med bild­erna på försäljningsbroschyren på nästa sida. Dels av Kjell Gunnarsson som kunde berätta att han visste var ”fabriken” legat och att det finns en släkting till husvagnsbyggaren som bor kvar i närheten.

Tipset visade sig stämma och jag fick kontakt per telefon med Bertil Svensson, vars kusin Stig Bengtsson var den som drev företaget ESBE-­trailer helt själv. Och här får vi förklar­ingen till namnet, S och B som skrivs ES och BE.

– Stig dog 1960 och då var jag bara sju år, så jag minns inte så mycket, säger Bertil om kusinen som var född 1921.

Men visst har Bertil koll på en del:

– Jag tror att han drog igång verksamheten i slutet på 1940-talet. Han byggde om och ut en hölada vid föräldrahemmet, drog in elektricitet, isolerade och göt golv, säger Bertil. 

Skicket på den småländska husvagnen är faktiskt riktigt bra, givet ålder och exteriör.
Isskåpet som skulle hålla vatten och matvaror någorlunda kylda. 
Satsningen var seriös, en fyrsidig reklam­broschyr togs fram. Dragbilen är en PV444D från 1951.

Stig hade tidigare jobbat på Emmaljungas barnvagnsfabrik, och han var duktig på att svetsa. 

– Vad jag har hört byggde han underreden till vagnarna under vintern, på våren och sommaren snickrade han karosserna i trä och masonit. Hans husvagn var ganska lätt, men kanske lite klen, berättar Bertil och fortsätter:

– Även om han var ensam fick han hjälp av släktingar när det behövdes.

I mitten av 1950-talet tror Bertil att det hela var över för hans släkting. SMV hade 1948 startat tillverka äggformade husvagnar, och tuffade på med det. 

Kanske var Stig Bengtsson tidigt ute, för på 1960-talet kom flera svenska tillverkare till: Carman, Fjugesta, Heby, Norrlandsvagnen, Opio med flera.

Micke Wiberg, vagnens räddare, visar ena överslafen. Här finns rum för fyra.
Tygöverdragen till sängarna/sofforna är i väldigt fint skick. Om de funnits från början vet vi inte.

Micke har inte tänkt renovera eller behålla ESBE-trailern. 

– Nej, jag har annat att pyssla med, så den kommer att vara till salu. Det viktig­aste var att rädda den, säger Micke.

Till sist undrar vi hur många ESBE-trailrar som byggdes? Hur många finns kvar? Har du en själv? Eller kanske en annan svenskbyggd och ovanlig husvagn?

Hör av er till: redaktionen@husvagnochcamping.se

Vi litar förstås på den allvetande läsekretsen!

Rulla till toppen