Är Deddle början på en kinesisk invasion?

Publicerad: 2024-01-18   Uppdaterad: 2024-01-16

Husbilar från Kina är vi inte direkt vana vid, men det är bara en tidsfråga innan de på allvar tar upp konkurrensen även på den europiska marknaden. – Vi kommer att vara etablerade här inom fem år, kanske tidigare än så, säger affärs- och marknadschefen Shang Yugi på Deddle RV.

I en av montrarna på Caravan Salon i Düsseldorf står tre korta, kinesiska alkovbilar av varumärket Deddle RV. Den kinesiska delegationen om totalt 13 personer, varav tre förare, hade tagit sig hit landvägen, från Wuzhen i östra Kina hela vägen till Düsseldorf.

Deras månadslånga färd gick genom Ryssland, via Moskva. Därefter vidare till Finland, Helsingfors och Rovaniemi, och upp till Nordkap. Sedan in i Sverige via Umeå och söderut till Skåne, Öresundsbron, Köpenhamn, Hamburg och slutligen till mässan i Düsseldorf.

– I Tibet övernattade vi på 4 000 meters höjd och trots 40 minusgrader klarade vi utmaningen och kylan bra. Det jobbigaste under resan var den utbredda korruptionen och det höga bränslepriset i Ryssland, berättar Shang Yugi och hans kolleger för Husvagn & Camping.

Resans syfte är förstås att väcka uppmärksamhet samt att marknadsföra varumärket för en bredare publik. Nu återstår det att hitta återförsäljare som är beredda att importera märket till Europa, en grannlaga uppgift enligt delegationen.

Husbilarna från Deddle RV bjuder på lyxig och påkostad inredning.
Marknadschefen Shang Yugi:s jobb är att se till att kinesiska Deddle ska erövra Europa.

Fordonen då? De känns kul, annorlunda, innovativa, lyxiga och oerhört spännande. Alkovbilarna är endast 599 centimeter långa och byggs på Iveco. Två av dem är ämnade för den europeiska marknaden.

Samtliga modeller är välisolerade och har diger utrustningslista. I husbilarna finns all tänkbar lyx, finesser och bekvämligheter som smart-tv, utekök, tvättmaskin med mera. Inom teknik- och energiområdet har det inte heller sparats på krutet. Vattentankar på 400 liter, litiumbatteri på 48 volt och 1 680 Ah. Med hela taket täckt av solpaneler, totalt 1 450 W, är du i princip självförsörjande. Vad ekipaget väger finns det dock inga uppgifter om.

Den billigaste modellen kostar cirka 68 000 euro, medan de mer exklusiva ekipagen landar runt 140 000 euro.

Rulla till toppen